Itt van május elseje!

Vége a türelmi időnek. Május elsejétől egyes közlekedési szabálysértésekért már az autó üzembentartója felel. Ha a rendőrségnek nem sikerül azonosítania a szabálysértőt, akkor a tulajdonost bírságolja meg, aki a büntetést kizárólag akkor kerülheti el, ha az autóját ellopták (és ezt bejelentette a rendőrségen), vagy megnevezi, ki vezette - bizonyíthatóan - a gépkocsiját.

A sebességet túllépőkkel szemben megszűnik a rendőrség mérlegelési jogköre is, hiszen a most életbe lépő rendelet tételesen felsorolja, mekkora bírságot kell kivetni adott mértékű sebességtúllépésre. A sebességtúllépések elkövetőire közigazgatási bírságot vetnek ki, amit szintén a jármű tulajdonosának, illetve üzemben tartójának kell fizetnie, hacsak nem bizonyítja, hogy más vezette a járművet.

Azért volt szükség ennek a rendnek a bevezetésére, mert az autós közlekedésben elkövetett szabálytalanságok esetében csak az ügyek ötven százalékát tudta lefolytatni a rendőrség, ugyanis a gépjármű üzemben tartója nem volt köteles a hozzátartozója ellen tanúskodni. Egyszerűen tarthatatlan volt, hogy miközben évente harmincezren sérülnek meg közlekedési balesetben, több tízezer gyorshajtás miatti feljelentésnek nem lehetett érvényt szerezni, noha tizenkét hónap alatt kevés híján négyszázan halnak meg az utakon csak a gyorshajtás következtében.

Az elmúlt hetekben-hónapokban számos olyan nyilatkozat látott napvilágot, mely a magas büntetési tételek nyomán népnyúzásról, az objektív felelősség elve miatt pedig a jogelvek megsértéséről szólt. Miután a gyorshajtók össznépi játékává vált a visszaélés a jogi kiskapukkal, ezeket egyszer be kellett csukni. Megjegyzem: Franciaországban már 2004 óta alkalmazzák az objektív felelősség intézményét, és azóta mintegy harminc százalékkal csökkent a halálos balesetek száma. Ausztriában is a tulajdonosnak kell igazolnia szabálysértés, sebességtúllépés esetén, hogy más vezette az autóját.

A hosszú távú eredményekhez a szabályozást el kell fogadtatni a társadalommal, ez pedig csak a szemlélet, a közgondolkodás átalakításával lehetsélges.

Ezt célozza, hogy júniusban népszerű közéleti személyiségek bevonásával közlekedésbiztonsági roadshow indul, s hamarosan az általános iskolai tananyagban is az eddiginél nagyobb szerepet kap a közlekedésbiztonság, a szabályok ismeretére, megértésére és tiszteletére való nevelés.

Mert a magyar ember találékony, sokszor önveszélyesen is az. Megtörtént, hogy egy hazánkfia sok millió forintért vásárolt egy autót, amely figyelmeztető jelzést ad, ha nem kapcsolják be az övet. Ezért hősünk vett ezerkétszáz forintért egy csonkot, amit az öv helyére dugva el tudja hallgattatni a figyelmeztető jelzést. Ez aztán a hungarikum, nem kell bekapcsolni az övet, nincs sípoló hang, legfeljebb gyors távozás a szélvédőn keresztül.

Dr. Kondorosi Ferenc,

az "Új rend és szabadság" programért felelős kormánybiztos

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.