Májustól objektív felelősség az utakon

Január elsején lépett hatályba, a rendőrség azonban csak május elsejétől alkalmazza az objektív felelősség elvét az autótulajdonosokkal szemben. Egy Budapest-Bécs út 200 kilométeres sebességgel a jövőben akár 600 ezer forintjába is kerülhet a száguldó autó üzemben tartójának.

Május elsejétől az objektív felelősség elve alapján jár el a rendőrség azokkal az autótulajdonosokkal szemben, akiknek az autójával a jogszabályban felsorolt hét kiemelt szabálysértés valamelyikét elkövetik, s a hatóságnak nem sikerül azonosítania a szabálysértő sofőrt. Kiemelt szabálysértés a gyorshajtás, a behajtási tilalom vagy a kötelező haladási irány be nem tartása, a szabálytalan áthajtás a vasúti átkelőn, a tiloson áthajtás, a megállási, várakozási szabályok megsértése, az autópályák leállósávján haladás és a természetvédelemre vonatkozó szabályok megsértése.

Csütörtöktől a kamerák felvételei alapján a rendőrség hatvan napon belül közigazgatási bírságot vetki az autó üzemben tartójára. A fizetés csak akkor kerülhető el, ha a tulajdonos nyolc munkanapon belül igazolja, hogy az autóját még a neki felrótt szabálysértés elkövetése előtt ellopták, s ezt a tényt a bírságról szóló határozat átvétele előtt már a rendőrségen bejelentette, vagy ha bizonyító erejű okirattal igazolja, hogy a kérdéses időben az autót más használta.

Daróczi Dávid kormányszóvivő a Népszabadságnak elismerte: a szocialista frakcióban néhányan felvetették a szerintük túl szigorú bírságolási rendszer enyhítését, de véleményükkel kisebbségben maradtak. A kormányhoz nem jutott el ilyen javaslat, és nem is készül a bevezetni tervezett szigor oldására - mondta.

Az okiratot a jármű kölcsönvevőjének kell kiállítania és eljuttatnia a rendőrségnek. (A rendőrség ígéri, egy okiratmintát a honlapján közzétesz.) A bírságról szóló csekket bárki befizetheti, az autó tulajdonosának nem kell megneveznie a szabálysértőt. Megteheti, hogy a bírságról szóló csekket egyszerűen átadja a tényleges szabálysértőnek, aki befizeti, és ezzel az ügy lezárult. A lényeg, hogy határidőre fizessék be a bírságot, különben magánszemélyek esetében a helyi jegyző, ha pedig cégautóval követték el a szabálysértést, az APEH végrehajtási eljárás keretében szedi azt be a jármű üzemben tartójától.

Nem érdemes hajléktalanokkal olyan nyilatkozatot íratni, hogy a kérdéses időben ők vezették a kölcsönkapott autót, mert ha a szabálysértő nem fizet, a bírságfizetés kötelezettsége visszaszáll az autó üzemben tartójára.

Samu István vezérőrnagy, az ORFK közrendvédelmi főigazgatója szombati sajtótájékoztatóján elmondta: a törvény január elsejei hatálybalépése óta tesztüzemben készült a rendőrség az új szabályok alkalmazására. Ez idő alatt 18 724-en akadtak fenn a mérőpontokon. Eddig a tulajdonosok csak figyelmeztető levelet kaptak a rendőrségtől, hogy mekkora bírságot szabnak ki rájuk május elseje után. Az 18 724 dokumentált szabálysértésért összesen 655 millió forint bírságot állapítottak meg.

Január óta a rendőrség a helyszínen elveszi az ittas vezetők jogosítványát. Az objektív felelősség elvének bevezetését megelőző sajtókampány hatására az első negyedévben (2007 azonos időszakához képest) 36 százalékkal kevesebb halálos kimenetelű, 16 százalékkal kevesebb súlyos és öt százalékkal kevesebb könnyű sérüléssel végződött közlekedési baleset történt a magyar utakon. Az idén 110-zel kevesebben haltak meg közlekedési balesetben, mint tavaly az első negyedévben. A rendőrség a nulla tolerancia jegyében négy hónap alatt 2216 jogosítványt vont be az ittas vezetőktől.

A magánszféra egyelőre nem kapcsolódhat be a sebességmérésbe. Várhatóan ezen a héten jelenik meg az a gazdasági minisztériumi rendelet, amely meghatározza, milyen technikai feltételeket kell teljesítenie annak, aki sebességmérésre vállalkozik. Miután a Brüsszelben is jóváhagyott követelményeknek megfelelő készülék a kereskedelmi forgalomban még nem kapható, belátható időn belül csak a rendőrség mérhet az utakon.

A rendőrség úgy számol: évente kétmillió szabálysértést bírálnak majd el az objektív felelősség elve alapján, ami - a legkisebb összegű bírsággal (30 000 forint) számolva - minimálisan 60 milliárd forint bevételt jelent az államkasszának. Komáromi Endre ezredes, az ORFK közlekedési főosztályának a vezetője a Népszabadság kérdésére úgy fogalmazott: bíznak abban, hogy a magas bírságok a tehetősebb notórius száguldozókat is visszatartják a szabálysértésektől.

Budapesttől az országhatárig négy automata sebességmérő működik. Ha valaki 200-zal hajtva akar Bécsbe autózni, annak május elsejétől 600 ezer forintjába kerülhet (négyszer 150 ezer forintba) a száguldás.

A rendőrség azonban a jövőben sem bízza kizárólag automatákra a forgalom-ellenőrzést. Az utakon továbbra is találkozhatnak majd az autósok megállításos ellenőrzőpontokkal, s ott nem az objektív felelősség elve, hanem a szabálysértési törvény alapján járnak el a szabálytalankodókkal szemben. Azaz nemcsak pénzbírsággal, hanem büntetőpontokkal vagy eltiltással is sújthatják őket.

Mindig sokat kaszál a traffipax
A rendőrség a jövőben sem bízza kizárólag automatákra a forgalom-ellenőrzést
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.