A parancsnok naplója

Tudtuk jól, hogy nem szabad lekapcsolni a generátort, mert nem tudjuk újraindítani. De a földi irányítás ragszkodott hozzá, mondván, hogy ha az olaj kifogy, tönkremegy a gép, állítsuk le és töltsünk bele olajat. Mondtuk, hogy nem merjük, de akkor is. Jó.

Nem indult újra. Átálltunk tartalékra, és a némi tanakodás után a tartalék generátoból nyert árammal tölteni kezdtük a generátor akkuit (angol: battery), melyekre ugyan 24 V-ot írt ki a feszültségmérő, de mégsem tudták beindítani Wendyt (a fő generátort). Rövid töltés után siker.

Aztán elmentünk EVA-ra. Először rossz úton indultunk (térképpel, GPS-szel, előzetesen átnézett virtuális valóságmodellel), majd útirányújratervezés következett, és utána csak háromszor fordultunk a rossz irányba olyan leágazásokon és keresztutakon, melyet a hivatalos Mars-térképünk nem jelzett. Egy idő után végül egy névtelen, jelzetlen úton becsatlakoztunk abba az útba, melyről az imént írtam, hogy „rossz úton indultunk”.

Szerencsére az ATV-k látván GPS-térkép-virtuálisvalóság meghajtotta navigációs képességünk reménytelenségét, nem voltak hajlandóak továbbindulni. Előbb az enyém nem indult el, akkor a Csillagász vontatott, de csak addig, amíg az övé nem volt hajlandó egy homokos lejtőn továbbmenni, akkor a Mérnök rátette kezét az én ATV-mre, mire kigyúlt a zöld fény, így kötelet cserélhettünk és most én vontattam őt. Hazafelé egy idő után azt vettük észre, hogy mintha ismeretlen terepen haladna az út. Végül teljesen máshol bukkantunk ki az útra, mint amire számítottunk (észak helyett délen). Leparkolván az ATV-m ismét indulásra képtelen volt, a másikba csak benzint kellett tölteni és már ugrott is.

Hazaérve egy e-mailből kiderült, hogy literben adtunk meg egy adatot, amit gallonban kellett volna és emiatt majdnem potenciális szomjhalottnak nyilvánítottak.

Végül pedig ideültem leírni mindezt laptopomon, amit 5 napja nem kapcsoltam ki, mert beragadt a bekapcsolás gombja, vagyis ha egyszer leáll, nem lehet újraindítani. Mint a generátort. Vagy az ATV-t. Péntek, 13. szol. Az utolsó teljes napunk a Marson.


Korábbi blogbejegyzések >>>

Linkek:
Mars Society
Expedíciónk honlapja
A legénység életrajzai

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.