Legkorábban 2011-2012-ben vezethetik be a dugódíjat Budapesten. Nyáry Krisztián, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója lapunknak azt mondta, a főpolgármesteri kabinet tegnap tárgyalt a Városkutatás Kft. által összeállított anyagról. A szakértői anyag 300, 500, illetve 800 forintos díjtételekkel számolt, a zóna határa pedig a Nagykörút, illetve a Hungária-körgyűrű volna.
Egyelőre nem lesz dugódíj
A dugódíj bevezetése legalább három-négy év előkészítést igényel, és akkor van érezhető hatása, ha a belvárosba igyekvő gépkocsik száma legalább 25 százalékkal csökken. A rendszer kiépítése 9-12 milliárd forintba kerülne, és évente 25-50 milliárd forint bevételt eredményezne.
Nyáry elmondta, hogy a behajtási díjról szóló koncepciót beépítik a készülő budapesti közlekedési rendszerfejlesztési tervbe, amelyben a matricás forgalomszabályozási rendszer is szerepel. Utóbbi révén tartanák távol a leginkább környezetszennyező járműveket a belvárostól. A kabinet arról is döntött: a főváros felkéri a közlekedési minisztériumot, hogy az M0-ás újabb szakaszainak idei elkészülte után se váljon fizetőssé a teherforgalom számára a körgyűrű. A kilométer-arányos díj bevezetése miatt ugyanis a kamionok akkor járnának jobban, ha nem kerülnék ki a várost, hanem keresztülmennének rajta. A városháza azt is kéri, legyen törvényes alapja, hogy díjat szedhessen a behajtásért. Az erről szóló rendeletet ugyanis részben jogszerűtlennek találta a közigazgatási hivatal; a behajtási korlátozás bevezetését nem, de magát a pénzszedést igen.