Lezuhant egy MiG-29-es Kecskeméten

Leszállás közben lezuhant egy MiG-29-es repülőgép csütörtökön a kecskeméti repülőtéren; a balesetet túlélt pilóta állapota jó, már a megyei kórházban vizsgálják - közölte a Honvédelmi Minisztérium szóvivője.

Bocskai István ismertetése szerint a vadászrepülőgép a bázishoz közel, lakatlan területen, a 44-es főúthoz közel zuhant le. A baleset a repülőtér megközelítése közben, az úgynevezett "bejövetel" gyakorlása közben történt.

Legutóbbi katonai légibalesetek

2005. május 11. - Lezuhant egy MiG-29-es vadászgép Kecskeméten - lakott területen kívül - gyakorlórepülés közben, miután repülés közben leállt a repülőgép egyik hajtóműve. A pilóta katapultált. 2008. január 31. - A Magyar Honvédség egy Mi-8-as helikoptere a Szolnok megyei Óballa településnél balesetet szenvedett, amikor egy gyakorlótéren leszállási feladatot hajtott végre. A gép kiégett, egy katona életét vesztette, hárman pedig megsérültek.


Bocskai István közölte: a pilóta állapota jó, a megyei kórházban vizsgálják, többek között megröntgenezik. Tapasztalt, gyakorlott pilóta vezette a gépet - tette hozzá.

Megtalálták a fekete dobozt

Szekeres Imre honvédelmi miniszter csütörtök este a helyszínen számolt be arról, hogy Peszeki Zoltán őrnagy volt a pilóta. Szekeres azt is bejelentette, hogy megtalálták a gépben a fekete dobozt, amely épségben maradt, így annak elemzése után a baleset minden információjával rendelkezni fognak. Mint mondta, a vezérkari főnök utasítására Tömböl László altábornagy folytatja le a vizsgálatot.

Külön is kiemelte, mennyire szerencsésen alakultak a baleset körülményei, s hogy mennyire kivételes, hogy az amúgy óriási forgalmú 44-es úton akkor éppen nem közlekedett senki. Ennek is köszönhető, hogy a repülőgépen kívül semmi és senki sem sérült meg - tette hozzá.

Peszeki több mint ezer órát repült

Peszeki Zoltán eddig több mint ezer órát repült, s ennek mintegy negyedét MIG 29-esen - közölte a Honvédelmi Minisztérium. Az őrnagy oktatópilótaként is dolgozik, egy MIG 29-esnél kisebb gépen, az L39-esen. Peszeki Zoltán a repülős magazinok szerint rendszeresen részt vett légi bemutatókon is. A tavalyi kecskeméti repülőnapon a Borsod Online-nak nyilatkozva kiemelte: "ha a MIG 29-es elmegy nyugdíjba, én is megyek vele". Az őrnagy, akinek a repülősök a Peszke becenevet adták, Nyíregyházán ismerkedett meg a repüléssel: pilótakarrierjét középiskolás évei alatt, a helyi repülőképzés ma is kedvelt gépén, a Z-142-esen kezdte. Kassán avatták repülőtisztté, ahonnan több szolgálati hely után Kecskemétre vezényelték.
Pető István dandártábornok, a kecskeméti légibázis parancsnoka a balesettel kapcsolatban elmondta, 15.09 órakor szállt fel a repülőgép egy légiharc gyakorlására. A gyakorlás közben úgynevezett alacsony áthúzást kellett végrehajtani a repülőnek, ami azt jelenti, hogy körülbelül egy méter magasságig a földre süllyed a gép, és utána ismét emelkedik. Az áthúzás után, tehát amikor már a kifutópálya vége felé haladt, a repülő az emelkedés közben ismeretlen okból megült a betonon, majd újra visszapattant a levegőbe. A pilóta ekkor katapultált - mondta Pető István.

A gép ezt követően ismét fölpattant betonról, majd a repülőtér kerítése mellett húzódó 44-es utat súrolva, az úttól mintegy 25-30 méterre széttört és meggyulladt.

A helyszínre kiérkező tűzoltók a tüzet eloltották, de a gép teljesen tönkrement. A tábornok azt is elmondta, hogy a gép a közelmúltban esett át egy nagyvizsgálaton, tehát géphiba elméletileg nem  fordulhatott elő.

Mint megjegyezte, a balesetben tönkrement gép előző fölszállásakor a nap folyamán éppen ő vezette a gépet, ám nem tapasztalt semmilyen gyanús jelet.

Romok a 44-es főut mellett

A kecskeméti repülőtér mellett vezető úton is látszanak a lezuhant MiG-29-es nyomai, az úttól körülbelül 25 méterre vannak a roncsok; a repülő zuhanás közben gyakorlatilag keresztezte a 44-es főutat - jelentette az MTI helyszínen tartózkodó tudósítója. A 44-es főút és a repülőtér közötti kerítésen nem, de a kerítésen kívül lévő bokrokon, sőt az út aszfaltján is látszanak a baleset nyomai.

A repülőgép szerencsésen ért földet, hiszen amikor keresztezte a főutat, azon épp nem közlekedett egyetlen jármű sem, a közelben lévő lakóházaktól pedig mintegy 80 méterre ért földet. Az MTI tudósítójának egy szemtanú azt mondta: az autójából úgy látta, hogy a gép egyik hajtóműve már a levegőben lángolt, és egy égő darab is levált belőle. A pilóta még a repülőtér felett katapultált. A gép kettétört, orrésze és a törzs egymástól mintegy 15-20 méterre fekszik.

Orosz cég végzi a szervizelést

Egy keretszerződés értelmében 2001 óta az RSZK MiG nevű orosz cég végzi a MiG-29-esek javítását. A csütörtökön lezuhant gép is a közelmúltban esett át egy nagyvizsgálaton, tehát géphiba elméletileg nem fordulhatott elő - mondta el a kecskeméti légibázis parancsnoka Pető István dandártábornok. A Honvédelmi Minisztérium 2001 októberében kötött keretszerződést az orosz Russian Aircraft Corporation céggel, a repülőgépek gyártójával. A keretszerződés nyomán 2006-ban két gép felújításáról állapodtak meg a felek. A javításokat Oroszországban végezték, a gépek áprilisban érkeztek vissza Magyarországra. Májusban orosz szakemberek is érkeznek Magyarországra a további munkálatok elvégzésére. A két gép felújításáról a 2005-ös MiG-baleset után állapodott meg a minisztérium a gépek gyártójával. Akkor ugyanis kiderült, hogy a hajtómű meghibásodása okozta a balesetet.

(MTI)

Vizsgálják a Mig-29-es roncsait
Vizsgálják a Mig-29-es roncsait
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.