Lezuhant egy MiG-29-es Kecskeméten
Bocskai István ismertetése szerint a vadászrepülőgép a bázishoz közel, lakatlan területen, a 44-es főúthoz közel zuhant le. A baleset a repülőtér megközelítése közben, az úgynevezett "bejövetel" gyakorlása közben történt.
Legutóbbi katonai légibalesetek
Bocskai István közölte: a pilóta állapota jó, a megyei kórházban vizsgálják, többek között megröntgenezik. Tapasztalt, gyakorlott pilóta vezette a gépet - tette hozzá.
Megtalálták a fekete dobozt
Szekeres Imre honvédelmi miniszter csütörtök este a helyszínen számolt be arról, hogy Peszeki Zoltán őrnagy volt a pilóta. Szekeres azt is bejelentette, hogy megtalálták a gépben a fekete dobozt, amely épségben maradt, így annak elemzése után a baleset minden információjával rendelkezni fognak. Mint mondta, a vezérkari főnök utasítására Tömböl László altábornagy folytatja le a vizsgálatot.
Külön is kiemelte, mennyire szerencsésen alakultak a baleset körülményei, s hogy mennyire kivételes, hogy az amúgy óriási forgalmú 44-es úton akkor éppen nem közlekedett senki. Ennek is köszönhető, hogy a repülőgépen kívül semmi és senki sem sérült meg - tette hozzá.
Peszeki több mint ezer órát repült
A gép ezt követően ismét fölpattant betonról, majd a repülőtér kerítése mellett húzódó 44-es utat súrolva, az úttól mintegy 25-30 méterre széttört és meggyulladt.
A helyszínre kiérkező tűzoltók a tüzet eloltották, de a gép teljesen tönkrement. A tábornok azt is elmondta, hogy a gép a közelmúltban esett át egy nagyvizsgálaton, tehát géphiba elméletileg nem fordulhatott elő.
Mint megjegyezte, a balesetben tönkrement gép előző fölszállásakor a nap folyamán éppen ő vezette a gépet, ám nem tapasztalt semmilyen gyanús jelet.
Romok a 44-es főut mellett
A kecskeméti repülőtér mellett vezető úton is látszanak a lezuhant MiG-29-es nyomai, az úttól körülbelül 25 méterre vannak a roncsok; a repülő zuhanás közben gyakorlatilag keresztezte a 44-es főutat - jelentette az MTI helyszínen tartózkodó tudósítója. A 44-es főút és a repülőtér közötti kerítésen nem, de a kerítésen kívül lévő bokrokon, sőt az út aszfaltján is látszanak a baleset nyomai.
A repülőgép szerencsésen ért földet, hiszen amikor keresztezte a főutat, azon épp nem közlekedett egyetlen jármű sem, a közelben lévő lakóházaktól pedig mintegy 80 méterre ért földet. Az MTI tudósítójának egy szemtanú azt mondta: az autójából úgy látta, hogy a gép egyik hajtóműve már a levegőben lángolt, és egy égő darab is levált belőle. A pilóta még a repülőtér felett katapultált. A gép kettétört, orrésze és a törzs egymástól mintegy 15-20 méterre fekszik.
Orosz cég végzi a szervizelést
Egy keretszerződés értelmében 2001 óta az RSZK MiG nevű orosz cég végzi a MiG-29-esek javítását. A csütörtökön lezuhant gép is a közelmúltban esett át egy nagyvizsgálaton, tehát géphiba elméletileg nem fordulhatott elő - mondta el a kecskeméti légibázis parancsnoka Pető István dandártábornok. A Honvédelmi Minisztérium 2001 októberében kötött keretszerződést az orosz Russian Aircraft Corporation céggel, a repülőgépek gyártójával. A keretszerződés nyomán 2006-ban két gép felújításáról állapodtak meg a felek. A javításokat Oroszországban végezték, a gépek áprilisban érkeztek vissza Magyarországra. Májusban orosz szakemberek is érkeznek Magyarországra a további munkálatok elvégzésére. A két gép felújításáról a 2005-ös MiG-baleset után állapodott meg a minisztérium a gépek gyártójával. Akkor ugyanis kiderült, hogy a hajtómű meghibásodása okozta a balesetet.
(MTI)