Nagypályás játékossal bővül a zeneletöltési piac: a Tesco májusban nyitja meg digitális hipermarketjét, amelynek képzeletbeli polcain induláskor 3,3 millió zeneszám sorakozik majd. A dalok fele a legnépszerűbb, MP3-as formátumban lesz elérhető. A többi szám windowsos (WMA) formátumú, de az év végére a teljes repertoárt át fogják írni MP3-ra.
Gazdaságos hangjegyek a Tescótól
A letöltési piacot uraló, iTunes online zeneáruházat üzemeltető Apple számítógépgyártó más formátumot használ (AAC), ennek a lejátszására csak a saját forgalmazású iPod-jai alkalmasak. Utóbbiak viszont az MP3 fájlokat is lejátszszák, így tulajdonosaiknak a Tesco Digital áruházba is érdemes lehet majd ellátogatniuk.
Arról egyelőre nincs információ, hogy a Tesco mennyire gazdaságos áron kínálja majd a zenéit, az viszont sokat elárul, hogy a jelenleg működő letöltési "szatócsboltjában" egy számért 0,79 fontot kér, szemben az iTunes 99 dollárcentjével. Forintban mérve 250-160-ra áll a verseny, azaz a Tescónak csaknem a felére kell csökkentenie árait, ha egyáltalán labdába akar rúgni ezen a piacon. Arról nem is szólva, hogy az iTunes majdnem kétszer annyi, azaz hatmillió zeneszámmal kereskedik. Graham Harris, a Tesco-csoport kereskedelmi igazgatója emiatt nem aggódik: agresszív, versenyképes árakat és folyamatosan bővülő választékot ígért. Az iTuneshoz hasonlóan a Tesco letölthető filmeket és játékokat is kínál - igaz, csak később. Azt sem tudni még, hogy a letöltött tartalmat ellátják-e digitális védelemmel (DRM), megakadályozandó illegális sokszorosításukat. Kérdéses, hogy a szolgáltatást Magyarországról is igénybe lehet-e venni, erre vonatkozó kérdésünkre a brit vállalat itteni hipermarketeit üzemeltető cégnél nem tudtak felvilágosítást adni.
Az utóbbi időben egyébként a mobiltelefon-gyártók is kezdenek fantáziát látni a letöltési üzletben, ezt jelzi, hogy a piacvezető Nokia megnyitotta a Nokia Music Store-t, a SonyEricsson pedig elindította a PlayNow szolgáltatást, hogy már ne csak egyszerűen letölthető csengőhangokkal, hanem komplett albumokkal is kiszolgálják vevőiket az éteren át.
A brit Tesco-csoport 12,3 százalékkal 2,12 milliárd fontra növelte éves tiszta nyereségét, köszönhetően világszerte bővülő eladásainak. Az összbevétel 2006-hoz képest 10,9 százalékkal 47,3 milliárd fontra nőtt a tavalyi üzleti évben, ennek csaknem a kétharmadát a határon túli Tescók hozták. A profit egyharmada is a külföldi érdekeltségektől származott. A világ harmadik legnagyobb kiskereskedelmi lánca azt is bejelentette, hogy az idén 505 új áruházzal bővíti 1561 egységből álló globális hálózatát. A terjeszkedés elsősorban az Egyesült Államokat, Törökországot, Thaiföldet és Kínát érinti, s összesen harmincezer ember felvételével jár.