Szép, új ökogettó

A brit kormány zöld- és barnamezős beruházásokkal szeretne ökovárosokat kialakítani. A baj csak az, hogy az ökovárosok nem környezetbarátok, és nem városi közösségek lesznek, hanem modern gettók.

Az ökovárosok az ingatlanspekuláció hosszú és elképesztő történetének legnagyobb átverései. A terveket alighanem Az állatfarm és a Szárnyas fejvadász inspirálta” – írja Simon Jenkins a Guardian véleményrovatában.

A kormány április elején nyilvánosságra hozta annak a 15 településnek a nevét, amelyek közül 10-nek a szomszédságában a következő években ökovárosokat húznak fel. A többnyire volt ipari telephelyek területén, farmokon és mezőkön kialakítandó lakóövezetekben energiatakarékos, széndioxid-kibocsátástól mentes házakat építenek, helyben oldják meg a hulladékhasznosítást, és szélerőműveket telepítenek. A kormány reményei szerint az új városok nem hagyományos elővárosként fognak funkcionálni, hanem az itt lakók többsége helyben talál munkát.

Jenkins szerint azonban nem igaz, hogy az új városok a környezetvédelem ügyét szolgálják. Mint arról a Metazin is beszámolt, a vidéki élet nagyobb környezetkárosítással jár. A brit háztartások közül a londoniakban keletkezik a legkevesebb szemét. A vidéki lakások és házak nagyobbak, mint a városiak (a csillagászati ingatlanárak miatt Londonban csak kevesen engedhetnek meg maguknak nagy lakást). A fővárosban a legalacsonyabb az egy főre jutó gépkocsik száma. Hála a dugóknak és a parkolási nehézségeknek, Londonban ugyanis nem érdemes autóval járni: még kerékpárral és gyalog is előbb célba lehet érni. A londoniak körülbelül 40 százalékkal kevesebb széndioxid kibocsátásért felelősek, mint az országos átlag.

A pusztában kialakítandó ökovárosokhoz közműveket és utakat kell építeni. Egy új ház felépítése során 4,5-ször annyi széndioxid keletkezik, mint egy régi felújításakor. Illúzió, hogy a lakók többsége a kisvárosokban talál majd munkát, ezért minden bizonnyal aki teheti, autóval megy dolgozni a városba, ami szintén szennyezi a környezetet. A tervezett ökovárosok környékén élők máris tiltakoznak.

Jenkins szerint legalább ekkora baj, hogy az új települések előbb-utóbb gettósodni kezdenek. A mesterséges városban nem alakul ki igazi közösség. A tervek szerint az ökovárosok házainak 30-40 százalékát rászorultsági alapon osztják majd szét, és a beköltözők felének – nyilván a szegényeknek – nem lesz autója. Jenkins szerint viszont kizárt, hogy mindenki találna helyben munkát, így az autóval nem rendelkező szegények tovább csúsznak majd lefelé. Igaz, benzint tényleg nem fogyasztanak.

Simon Jenkins
Simon Jenkins
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.