Válságról, válságkezelésről bontakozhatott volna ki vita tegnap az ICEG kutatóintézet és a HBLF üzleti fórum hetedik pénzügyi csúcstalálkozóján, ám a konferencia leginkább azt bizonyította, hogy a kompromisszumkeresés jutott válságba.
Elbeszélés a válságról
Kormány, küzdj, és bízva bízzál, ellenzék, bízz, hogy a kormány nem küzd tovább - nagyjából erre tellett tegnap a szakmai konferencia részvevőitől, ám a népszavazás után és a kisebbségi kormányzásra készülés közepette ennél többet aligha lehetett várni. Stumpf István, a Századvég Alapítvány elnöke, az Orbán-kormány kancelláriaminisztere Kormányválság - válságkormányzás címmel meg is adta az alaphangot, s azzal érvelt, hogy "az állam lezüllesztése után az állam visszavételének kell következnie", természetesen új választások nyomán kialakult új erőtérben, új népszavazási szabályok keretében, de neoweberiánus értelemben, azaz az államnak erősnek, aktívnak, intelligensnek és korlátozottnak kell lennie. Bár utalt általában a politikai elit felelősségére, elsősorban a most hatalmon lévőket bírálta, miközben elismerte, hogy "a hideg polgárháborús viszonyok nem teszik lehetővé a racionális diskurzust".
Ezt érzékeltetvén Varga Mihály, az Orbán-kormány pénzügyminisztere azt hangoztatta, hogy nyilvánvalóan
A konferencia másik főelőadója - Stumpf István mellett - Bokros Lajos egyetemi tanár volt. Az egykori pénzügyminiszter azt mondta: bárki kormányoz, szembekerül az átfogó reform kérdésével, s ha ehhez a hatalmas munkához nyomban hozzálátnának, a magyar gazdaság akkor sem növekedne gyorsan 2010-ig. Az elveszett évtized után a következőre kellene az erőfeszítéseket összpontosítani. Bokros - aki az utóbbi időben is számos új elképzeléssel állt elő könyvekben és hetilapokban megjelent hosszabb elemzéseiben - az állami szolgáltatások minőségének romlását nevezte meg a reformok egyik leginkább kényszerítő tényezőjének. Az oktatás, az egészségügy, a nyugdíjrendszer, a közteherviselés és a közigazgatás egymásra épülő, egymásból táplálkozó átalakítása hozhatja meg a megtakarításokat a közkiadásokban, amelyek nyomán mérséklődhetnek az adók. Azt a rendszert természetesen nem lehet fenntartani, amelyben járulékokat a lakosság egyharmada, személyi jövedelemadót pedig mindössze egynegyede fizet.
Részletes javaslatcsomagjából csak néhány elem: az általános és középfokú oktatásban meg kell határozni a minimális iskolaméretet, a felsőoktatásban költségtérítésessé kellene tenni az alapképzést, a nyugdíjban az első pillért a magánpénztári rendszerhez hasonlóan kellene átalakítani, az egészségügyben a versengő magánbiztosítók pénzéért kellene versenyezzenek a szolgáltatók. - A kormány által kétszer is megszavaztatott, ám most megkérdőjelezett pénztártörvénynek nem az a fő baja, hogy beengedi a magántőkét, hanem az, hogy nem eléggé engedi be - jegyezte meg.