Műszerfalak, sérült lökhárítók, ülések a "Tilos a szemétlerakás" tábla körül
A parlamenti bizottság MDF-es elnöke elmondta, hogy évente hozzávetőleg 130 ezer autót vonnak ki a forgalomból, ám e mennyiség fele eltűnik a hatóságok látóköréből, nincs bontási átvételi igazolása. Ezek a roncsok minden valószínűség szerint a mintegy 1300 illegális autóbontó-hulladékkezelő valamelyikébe kerülnek, ahol a még használható alkatrészeket kiszerelik. Az ülések, műszerfalak, sérült lökhárítók, abroncsok pedig többnyire az éj leple alatt "a tilos a szemétlerakás"-sal jelzett területekre kerülnek, a lakott helyek közelében.
A környezetkárosítók lefülelése csak elvétve sikerül. A jelen gyakorlat szerint még tettenérés esetén is nehéz a bizonyítás - tette hozzá a képviselő. Ezért is szükség van a jogszabályok korszerűsítésére. Olajos Péter, európai parlamenti képviselő ehhez hozzátette: a Tétényi-fennsíkon talált illegális lerakó a Natura 2000-es besorolású természetvédelmi területen csúfítja a tájat. Itt 200, fokozottan védett, veszélyeztetett állat- és növényfaj él. EU-s előírás mondja ki, hogy a roncs kocsikat a gyártó, forgalmazó ingyen köteles átvenni - mint ahogy ez már a háztartási gépek esetében kialakult gyakorlat. Az illegális lerakók felszámolása önkormányzati feladat, de hatásköri bizonytalanságok miatt nehéz érvényt szerezni a törvénynek, ezért szigorításra van szükség - hívta fel rá a figyelmet Olajos Péter.
Az illegális autóbontók és hulladéklerakók problémáját a környezetvédelmi tárca szerint a jogszabályok szigorúbb betartatásával lehet megoldani. Hozzátették: az illegális autóbontók és roncsautó lerakatok felszámolását célozza a két hete indított Zöld Kommandó akciósorozat.
A Zöld Kommandó a tárca közlése szerint hétfőn helyszíni ellenőrzést végez a Tétényi fennsíkon talált illegális lerakón, és megteszi a szükséges lépéseket annak felszámolására. A zöldtárca nyitott minden javaslatra, így az országgyűlés környezetvédelmi bizottságáéra is - írták.
(MTI)