Román fuvarosok tiltakoznak a magyarországi bírságok ellen
A kétsávos elkerülő úton mintegy száz jármű - többségében kamionok és néhány személygépkocsi -, rendőri felvezetéssel haladt lépésben, időnként mindkét irányba. A szinte folyamatosan dudáló járművek többségét az APTE 2002 fuvaros érdekvédelmi szervezet transzparense díszítette, de voltak olyan sofőrök, aki a román nemzeti lobogót és néhányan az uniós zászlót is kitűzték.
A járműveken román és elvétve néhány magyar nyelvű transzparens volt olvasható. A feliratok többsége a magyar hatóságok szigora ellen tiltakozott, de volt olyan, amely a román közlekedési minisztériumot hibáztatta, hogy tétlen maradt "a magyar vámban elkövetett rablással szemben".
Dorin Pop, az egyesület alelnöke a demonstráció okairól korábban elmondta, hogy az elmúlt három hónapban több száz sofőr fordult hozzájuk, akik a Magyarország területén kapott bírságok miatt elégedetlenek.
"Arról értesítenek a sofőrök, hogy számos visszaélést követ el a magyarországi pénzügyőrség, amely főként román járművezetőket szokott bírságolni gyerekes okokra hivatkozva, például arra, hogy nem tartják be a pihenési időt" - mondta Pop. Emellett a román szállítók amiatt is elégedetlenek, hogy Románia EU-csatlakozása ellenére a nagylaki határnál a magyar vámosok túlságosan szigorúan ellenőrzik őket, és rendszerint találnak is valami apró kihágást, hogy megbüntethessék őket.
A VPOP Dél-alföldi Regionális Parancsnokságának sajtószóvivője, Némedi Varga Éva, a román fuvarozók vasárnapi, aradi demonstrációjára reagálva az MTI-nek elmondta: szó sincs arról, hogy a magyar vámhatóság diszkriminálná a román fuvarozókat. Tavaly az érintett határszakaszon, a ki- és belépő forgalom 70 százaléka volt román gépjármű, de a vámhatóság által kiszabott összes közigazgatási bírságnak, csak mintegy 40 százalékát tették ki a román közúti fuvarozók részére kiszabott összegek.
Az ellenőrzéseknek az uniós, úgynevezett AETR megállapodásnak, és a magyar jogszabályi elvárásoknak is meg kell feleljenek. Ezek közül a legfontosabbak a közbiztonsági szempontok-, a vezetési és pihenési idő-, valamint az úgynevezett piaci verseny semlegességének betartása, illetve betartatása. Ezen szempontok figyelembevételénél egyébként a magyar jogszabályok sok esetben enyhébben az uniósoknál.
A fuvarozók emellett sérelmezték a várakozási időt az ellenőrzések miatt. A szóvivő elmondta: a magyar vámhatóság csak az országba való belépésnél és csak szúrópróba-szerű vizsgálatot végez. Ennek során a járművet kisoroltatják a forgalomból, ezzel tehát a belépő forgalmat nem akadályozzák, az ellenőrzés miatt tehát nem alakulhat ki várakozás.
A bírság összegének meghatározásánál az elkövetett jogsértés az irányadó, melyet egy hazai kormányrendelet szabályoz. Ez annyit jelent, hogy a megállapított jogsértésre a törvényben kiszabott büntetési tételt kell megállapítania a hatóságnak.
A legjellemzőbb probléma egyébként a pihenési idő be nem tartása és a tachográf-korong szabálytalan vagy hiányos vezetése.
Kifogásként jelent meg, hogy a magyar hatóság elkobozza a fuvarozók járműveit. A szóvivő kifejtette: nem elkobozzák, csak visszatartják a járművet addig, amíg a vezetője nem fizeti ki a bírságot. A szóvivő hozzátette: ez nem példa nélküli eljárás az unióban, tudomása szerint az osztrák hatóságok nem csak a járművet, de a sofőr összes ingóságát visszatartják az eljárás lezárásáig.
(MTI)