Visszaesett a Lidl forgalma a megfigyelési botrány kirobbanása óta

Jelentősen  visszaesett a Lidl német élelmiszerkereskedelmi diszkontlánc  forgalma azóta, hogy a múlt  hónap végén kiderült: a cég számos  üzletében kamerákkal figyelték meg az alkalmazottakat, és biztonsági  cégek bevonásával kémkedtek a dolgozók után.

Az Aldi után második legnagyobb német diszkontláncot, a Lidlt is birtokló Schwarz-csoport vezetője, Klaus Gehrig egy  csütörtöki nyilatkozatában elismerte a forgalom és a bevétel  csökkenését, utalva arra: számos korábbi vásárló a történtek nyomán  elpártolt a Lidltől.

A 23 országban - köztük Magyarországon - többezer  diszkontáruházat működtető konszern igazgatója ugyanakkor  hangoztatta, hogy ez - mint fogalmazott - nem a helyes út, mert  ezzel a vásárlók nem a vállalatot, hanem az alkalmazottakat büntetik.

A botrányt az elmúlt hónap végén a Stern című hírmagazin  robbantotta ki, részletesen beszámolva a vezetőség által elrendelt  megfigyelésekről. A gyanú szerint nemcsak a Lidl, hanem két további  német élelmiszerkereskedelmi szupermarket-, illetve diszkontlánc, az  Edeka és a Plus is kémkedett dolgozói után.
A Lidl vezetése elismerte a történteket, de azt állította, hogy  az intézkedések nem a dolgozók utáni kémkedést, hanem az elszaporodó  üzleti lopások megfékezését célozták. Mindazonáltal az üzletekben  elhelyezett kamerákat leszereltették, az alkalmazottaktól és a  vevőktől pedig a vezetőség hivatalos közleményben kért bocsánatot,  amelyet megjelentettek az országos napilapokban és kifüggesztettek  minden németországi Lidl-üzletben.  Klaus Gehrig ugyanakkor  elismerte: a megfigyelések a legnagyobb valószínűséggel ma is  folytatódnának, ha a Stern a  biztonsági cégek jegyzőkönyveire  hivatkozva nem leplezte volna le azokat.

A baden-württembergi belügyminisztérium adatvédelmi vizsgálatot  rendelt el az ügyben.

A Schwarz-csoport vezetője hangsúlyozta: a megfigyelési botrány  következményeként gyökeresen új - a kölcsönös bizalmon alapuló -  viszonyt igyekeznek kialakítani az alkalmazottakkal. Arra nem tért  ki, hogy a jövőben engedélyezik-e üzemi tanácsok működését, a  munkatársait keményen dolgoztató és ellenőrző cég ugyanis mostanáig  minden eszközzel akadályozta az érdekképviseletek megalakulását.

A Lidl már 2004-ben is magyarázkodni kényszerült, amikor a német  ver.di szakszervezet a cégről összeállított Fekete Könyvben az  "emberi méltóság megsértésével" vádolta meg, egyebek mellett a  félelem tartós légkörét és a dolgozókra nehezedő szakadatlan nyomást  emelve ki.

Tavaly rekord árbevételre tett szert a Schwarz csoport, amelyhez  a Lidl üzlethálózat is tartozik.
Az árbevétel 12 százalékkal 49 milliárd euróra nőtt az előző évi  44 milliárdról, amihez elsősorban a Lidl üzletek és a Kaufland  áruházak járultak hozzá. Klaus Gehrig elnök szerint a táraság  történetének egyik legjobb évét zárta. Nyereségadatokat szokásukhoz  híven nem tettek közzé.

Az idei év kilátásait óvatosabban ítéli meg a csoport vezetése,  várhatóan nem fogják tudni megismételni a tavalyi jó eredményeket,  elsősorban azért, mert növekszik a verseny.

A Schwarz csoport Németország egyik legsikeresebb, de titkait  féltve őrző családi vállalkozása. Nagy vetélytársához, az Aldihoz  hasonlóan nem tesz közzé üzleti adatokat. Jelenleg 23 országban több  mint 2700 diszkontáruházat működtet mintegy 260 ezer dolgozóval, túlnyomó részüket Németországban.
(MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.