Nabucco-nagykövetünk keresi a cső végét

Tegnap a külügyi bizottságnak bemutatkozott Bayer Mihály, az európai Nabucco gázvezetékterv új magyar "utazó nagykövete". Mint megtudtuk, tevékenységének, így a terv megvalósításának nincsenek szigorú céldátumai, és világos különbséget lát a diplomácia és a cégek feladatai között.

- Mik lennének a feladatai a Nabucco utazó magyar nagyköveteként?

- A legfontosabb felgyorsítani a terv előkészületeit. Tavaly Magyarországon a témáról nagyszabású konferenciát tartottak, és a kormány kidolgozott a részt vevő államok számára egy államközi szerződéstervezetet. Ez bemutatja az érintett cégek számára a megtérülés biztosítékait is. Kinevezésem Magyarországnak azt a szándékát tükrözheti, hogy
a kormány aktívabban dolgozna együtt az érdekeltekkel a fejlesztés lábra állítása érdekében.

- Mikor írhatják alá a kormányközi szerződést?

- Februárban átadtuk a partnereknek, akik tanulmányozzák. Ilyennel foglalkozik az Európai Bizottság is. Úgy gondolom, véleményükre még kicsit várni kell. Az aláírásra kimondott, rövidített határidő nincs. Minden fél érdeke, hogy ez mielőbb megtörténjen.

- Mi biztosítaná a megtérülést?

- Elsősorban jogi garanciákról van szó. Szükséges, hogy a kormányok segítsék a nyitott kérdések tisztázását. Hogy a politikai támogatás is meglegyen egy olyan ügy mögött, amelynek jelentős geopolitikai, biztonsági vonzatai vannak.

- Hány ütemben valósulna meg a Nabucco és mikor?

- Több ütemben érné el a végső, évi 31 milliárd köbméteres kapacitását. Korábban 2012-es átadásról volt szó. Mostanában már 2013-2014-ről hallani. A kérdés nyitott: az elmúlt időszakban talán nem haladt elég gyorsan az előkészítő munka, így nem hiszem, hogy ma erre pontos választ lehet adni. De nekem az ügy kül- és gazdaságpolitikai, uniós, más partnerekre vonatkozó kérdéseivel kell foglalkoznom. Hogy kiépüljenek a lehetséges beszállító államokkal a megfelelő kapcsolatok. Hogy a munka honi egyeztetéséhez hozzá tudjak járulni.

- Mely országok és milyen mennyiségben tudnának beszállítani, és ezek a tárgyalások milyen fázisban vannak?

- Itt is van némi bizonytalanság. Számításba jöhet Azerbajdzsán, Türkmenisztán, esetleg részben Kazahasztán. Lehetséges szállító Irán, Irak és Egyiptom is. Azerbajdzsán már egyértelműen elkötelezte magát amellett, hogy adott időben biztosítja a szükséges gázt.

- De szerződést még nem írt alá.

- A fejlesztés még nem áll itt. Azt szeretnénk elérni, hogy előálljon egy helyzet, amikor már a résztvevők látják az alagút vagy ha úgy tetszik, a cső végét. De ez már a részt vevő cégek feladata lesz.

- Akkor végül is ön kiktől és milyen típusú ígérvényeket vár?

- Nem nekem kell ígérvényeket adni. Azon dolgozom, hogy létrejöhessenek a politikai feltételei a technikai kérdések vizsgálatának. Azért lobbiznék, hogy biztosítsanak gázt a Nabucco számára. De az ügynek megvannak a részt vevő vállalatokra tartozó oldalai, amit meghagynék nekik.

- A hírek szerint ezekben az országokban főként Oroszország kereskedelmi ellenlépései miatt nemigen van szabad gázkínálat. Hogyan tudja ezt ön vagy az Európai Unió ellensúlyozni?

- Az Európai Unió abból indul ki, hogy a Nabucco és más vezetékek kiegészítik egymást. Az orosz Déli áramlat és a Nabucco együtt a 2030-ra várható uniós keresletnövekedésnek jó, ha a felét ki tudja elégíteni.

- Nem pont erre céloztam, hanem hogy Oroszország megveszi a Nabucco elől a térségbeli gázt. Tervez-e oroszországi tárgyalásokat?

- Az unióval közösen az a célunk, hogy a lehetséges országok a Nabuccóba is szállítsanak gázt. A Déli áramlattal kapcsolatban nincsenek feladataim, mandátumom kizárólag a Nabuccóra vonatkozik. Az a kérdés még túl korai, hogy ennek kapcsán orosz partnerekkel szükség lesz-e tárgyalásokra.

- Mi a véleménye az Egyesült Államok álláspontjáról, amely elvben barátja a Nabuccónak, ám Irán bekapcsolását ellenzi?

- Az Egyesült Államok a Nabucco sikerében érdekelt, amihez jelentős politikai támogatást nyújt. Irán valóban súlyos geopolitikai kérdés, amiről a jövőben még bizonyosan sok szó lesz. Az első körben nem merült fel, hogy a Nabuccóba iráni gáz érkezzen. Ennek többek között Iránon belüli szervezeti okai is vannak. Jelenleg Iránnal szemben politikailag nemcsak az USA-nak, hanem az EU-nak is komoly fenntartásai vannak. Bízom benne, hogy amikor Irán beszállítóként szóba kerül, a kérdés már máshogy is feltehető lesz.

- Mikor dőlhet el, hogy megvalósul-e a Nabucco?

- Jós lennék, ha erre konkrét időpontot mondanék. Azon vagyok, hogy minél előbb, de mandátumomnak nincs határideje. Ez egy sokszereplős ügy: egy ötmilliárd eurós befektetésről van szó, amelynek a kormányok támogatása mellett üzleti szempontból a saját lábán kell megállnia.

- Milyen munkamegosztást tervez az Európai Bizottság Nabuccóért felelős megbízottjával, Van Aartsen úrral?

- Magyar köztisztviselő vagyok, így a Nabuccóval kapcsolatos magyar érdekeket képviselem. Ugyanakkor Van Aartsen úr munkájának segítése érdekében sűrű egyeztetéseket tartok szükségesnek, ami várható is.

Bayer Mihály szerint a legfontosabb feladata a gyorsítás
Bayer Mihály szerint a legfontosabb feladata a gyorsítás
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.