Tegnap a külügyi bizottságnak bemutatkozott Bayer Mihály, az európai Nabucco gázvezetékterv új magyar "utazó nagykövete". Mint megtudtuk, tevékenységének, így a terv megvalósításának nincsenek szigorú céldátumai, és világos különbséget lát a diplomácia és a cégek feladatai között.
Nabucco-nagykövetünk keresi a cső végét
- Mik lennének a feladatai a Nabucco utazó magyar nagyköveteként?
- A legfontosabb felgyorsítani a terv előkészületeit. Tavaly Magyarországon a témáról nagyszabású konferenciát tartottak, és a kormány kidolgozott a részt vevő államok számára egy államközi szerződéstervezetet. Ez bemutatja az érintett cégek számára a megtérülés biztosítékait is. Kinevezésem Magyarországnak azt a szándékát tükrözheti, hogy
a kormány aktívabban dolgozna együtt az érdekeltekkel a fejlesztés lábra állítása érdekében.
- Mikor írhatják alá a kormányközi szerződést?
- Februárban átadtuk a partnereknek, akik tanulmányozzák. Ilyennel foglalkozik az Európai Bizottság is. Úgy gondolom, véleményükre még kicsit várni kell. Az aláírásra kimondott, rövidített határidő nincs. Minden fél érdeke, hogy ez mielőbb megtörténjen.
- Mi biztosítaná a megtérülést?
- Elsősorban jogi garanciákról van szó. Szükséges, hogy a kormányok segítsék a nyitott kérdések tisztázását. Hogy a politikai támogatás is meglegyen egy olyan ügy mögött, amelynek jelentős geopolitikai, biztonsági vonzatai vannak.
- Hány ütemben valósulna meg a Nabucco és mikor?
- Több ütemben érné el a végső, évi 31 milliárd köbméteres kapacitását. Korábban 2012-es átadásról volt szó. Mostanában már 2013-2014-ről hallani. A kérdés nyitott: az elmúlt időszakban talán nem haladt elég gyorsan az előkészítő munka, így nem hiszem, hogy ma erre pontos választ lehet adni. De nekem az ügy kül- és gazdaságpolitikai, uniós, más partnerekre vonatkozó kérdéseivel kell foglalkoznom. Hogy kiépüljenek a lehetséges beszállító államokkal a megfelelő kapcsolatok. Hogy a munka honi egyeztetéséhez hozzá tudjak járulni.
- Mely országok és milyen mennyiségben tudnának beszállítani, és ezek a tárgyalások milyen fázisban vannak?
- Itt is van némi bizonytalanság. Számításba jöhet Azerbajdzsán, Türkmenisztán, esetleg részben Kazahasztán. Lehetséges szállító Irán, Irak és Egyiptom is. Azerbajdzsán már egyértelműen elkötelezte magát amellett, hogy adott időben biztosítja a szükséges gázt.
- De szerződést még nem írt alá.
- A fejlesztés még nem áll itt. Azt szeretnénk elérni, hogy előálljon egy helyzet, amikor már a résztvevők látják az alagút vagy ha úgy tetszik, a cső végét. De ez már a részt vevő cégek feladata lesz.
- Akkor végül is ön kiktől és milyen típusú ígérvényeket vár?
- Nem nekem kell ígérvényeket adni. Azon dolgozom, hogy létrejöhessenek a politikai feltételei a technikai kérdések vizsgálatának. Azért lobbiznék, hogy biztosítsanak gázt a Nabucco számára. De az ügynek megvannak a részt vevő vállalatokra tartozó oldalai, amit meghagynék nekik.
- A hírek szerint ezekben az országokban főként Oroszország kereskedelmi ellenlépései miatt nemigen van szabad gázkínálat. Hogyan tudja ezt ön vagy az Európai Unió ellensúlyozni?
- Az Európai Unió abból indul ki, hogy a Nabucco és más vezetékek kiegészítik egymást. Az orosz Déli áramlat és a Nabucco együtt a 2030-ra várható uniós keresletnövekedésnek jó, ha a felét ki tudja elégíteni.
- Nem pont erre céloztam, hanem hogy Oroszország megveszi a Nabucco elől a térségbeli gázt. Tervez-e oroszországi tárgyalásokat?
- Az unióval közösen az a célunk, hogy a lehetséges országok a Nabuccóba is szállítsanak gázt. A Déli áramlattal kapcsolatban nincsenek feladataim, mandátumom kizárólag a Nabuccóra vonatkozik. Az a kérdés még túl korai, hogy ennek kapcsán orosz partnerekkel szükség lesz-e tárgyalásokra.
- Mi a véleménye az Egyesült Államok álláspontjáról, amely elvben barátja a Nabuccónak, ám Irán bekapcsolását ellenzi?
- Az Egyesült Államok a Nabucco sikerében érdekelt, amihez jelentős politikai támogatást nyújt. Irán valóban súlyos geopolitikai kérdés, amiről a jövőben még bizonyosan sok szó lesz. Az első körben nem merült fel, hogy a Nabuccóba iráni gáz érkezzen. Ennek többek között Iránon belüli szervezeti okai is vannak. Jelenleg Iránnal szemben politikailag nemcsak az USA-nak, hanem az EU-nak is komoly fenntartásai vannak. Bízom benne, hogy amikor Irán beszállítóként szóba kerül, a kérdés már máshogy is feltehető lesz.
- Mikor dőlhet el, hogy megvalósul-e a Nabucco?
- Jós lennék, ha erre konkrét időpontot mondanék. Azon vagyok, hogy minél előbb, de mandátumomnak nincs határideje. Ez egy sokszereplős ügy: egy ötmilliárd eurós befektetésről van szó, amelynek a kormányok támogatása mellett üzleti szempontból a saját lábán kell megállnia.
- Milyen munkamegosztást tervez az Európai Bizottság Nabuccóért felelős megbízottjával, Van Aartsen úrral?
- Magyar köztisztviselő vagyok, így a Nabuccóval kapcsolatos magyar érdekeket képviselem. Ugyanakkor Van Aartsen úr munkájának segítése érdekében sűrű egyeztetéseket tartok szükségesnek, ami várható is.