A főstratéga taktikai hibája

Egyszerre két munkáját veszítette el Hillary Clinton kampányának főstratégája. Mark Pennt azért váltották le, mert Kolumbia amerikai nagykövetével találkozva a két ország szabadkereskedelmi egyezményéről tárgyalt. Clinton ellenzi a tervezetet, amelyről George W. Bush elnök éppen tegnap jelentette ki, hogy ragaszkodik a sürgős szenátusi jóváhagyásához.

Penn egyszerre vezeti a Burson-Marsteller PR-céget - amelynek képviseletében a nagykövettel tárgyalt -, illetve Penn, Schoen és Berland nevű, saját politikai tanácsadó vállalkozását. A hét végén bocsánatot kért a találkozóért, amelyet a politikai ítélőképesség hiányával magyarázott, és megígérte, hogy az ilyesmi nem fog megismétlődni. Kolumbia kormánya erre azonnal felbontotta a Burson-Marstellerrel kötött szerződését, amiért a cég "tiszteletlenséget tanúsított a kolumbiaiakkal szemben".

Penn saját cége februárral bezárólag több mint hatmillió dollárt keresett a Clinton-kampányon, és az elvégzett munka fejében további két és fél millióra számíthat. A közvélemény-kutatással és politikai tanácsadással foglalkozó guru a háttérből továbbra is dolgozik majd Hillary Clintonnak, de az incidens kitörölhetetlen foltot hagy a renoméján. Politikai értelemben Penn már jóval korábban kudarcot vallott: bennfentesek szerint ő dolgozta ki azt a stratégiát, miszerint Clintonnak nem kell törődnie a Demokrata Párton belüli kihívókkal, hanem eleve a republikánus ellenjelölttel kell vitatkoznia. Utólag világos, hogy Penn alábecsülte a Barack Obama által jelentett veszélyt. Az elmúlt napok eseményei ismét ráirányították a figyelmet az amerikai politikai rendszer egyik gyenge pontjára: a választási kampányokban olyan szakértők működnek közre, akik cégeket, illetve egyéb érdekcsoportokat is képviselnek.

Kettős minőségüknél fogva a tanácsadók óriási befolyással rendelkeznek, amit anyagi előnyszerzésre használnak ki - miközben tevékenységük felett csak minimális ellenőrzés érvényesül. Obama fő kampánystratégájának, David Axelrodnak szintén van a politikán kívüli érdekeltsége, az AKP Message and Media nevű cég társtulajdonosa. Ugyanilyen cipőben jár John McCain főtanácsadója, Charlie Black is, akinek vállalkozása, a BKSH and Associates az egyik legbefolyásosabb washingtoni lobbicég.

A nem túl népszerű és több kommunikációs bakit vétő Penn leköszönése nem feltétlenül árt Hillary Clintonnak, aki gőzerővel kampányol a még előválasztásokra készülő államokban. Ezek közül kulcsfontosságú az április 22-én következő Pennsylvania, ahol olvadni látszik az előnye. A legfrissebb felmérések átlagát közlő CNN szerint a volt First Lady hét százalékkal vezet Barack Obama előtt, míg a múlt héten még tizenegy pontos volt a fölénye.

Obamának sokkal több pénze van tévéreklámokra: márciusban 40 millió dollárnyi hozzájárulást kapott a polgároktól, a kétszeresét, mint Clinton. Másrészt a Demokrata Párt pennsylvaniai női szavazóinak 62 százaléka Hillary Clintont támogatja, és mivel ők nagyobb arányban vesznek részt az előválasztásokon, mint a férfiak, Obama nem nyerhet, ha a hátralévő két hétben nem nyeri el a szimpátiájukat.

Gőzerővel kampányol Hillary Clinton a még előválasztásokra készülő államokban
Gőzerővel kampányol Hillary Clinton a még előválasztásokra készülő államokban
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.