Nem szűnik meg a Krétakör Színház, csak átalakul - mondja Gáspár Máté ügyvezető, aki az új formációban is a művészeti vezető Schilling Árpád társa lesz. Társulat nélküli, szabad, nemzetközi alkotóműhelyben gondolkodnak. Ehhez most adott pénz, partner és saját próbaterem.
Körszakalkotók
A Krétakör feltörölhető és újrarajzolható, a kör közepén Schilling Árpád áll, ő hozta létre a nevet és a gondolatot 13 évvel ezelőtt - mondja Gáspár Máté, aki tíz éve dolgozik együtt a rendezővel. Bár elterjedt a városban, hogy vége a színháznak, Schilling elunta színészeit, Gáspár tiltakozik: ez a ciklus eddig tartott, ennyi volt benne. Két-három éve már széles repertoárral dolgoztak, ismerősként üdvözölték őket a világban. Majd újabb célkitűzéseket kerestek, a belső műhelymunka felé fordultak, s visszavettek a turnétempóból is. Ez persze erőteljesen befolyásolta életüket, mert büdzséjük több mint felét a turnékból keresték meg. Először, úgy másfél éve, Schilling felére faragta a repertoárt. Mundruczó Kornél és Zsótér Sándor előadásai mellett saját rendezéseiből csupán egyet, a Sirájt tartotta meg.
Ám amikor így sem sikerült kiszabadulni a "minthaintézményi" működés szorításából, rájöttek, a társulati létezés szívja el az időt, szűkíti a teret. Hónapokig beszélgetett a két vezető arról, hogyan lehetne a helyzeten fájdalommentesen változtatni, de hiába osztottak, szoroztak, a végeredmény egyetlen szó lett: sehogy. Januárban közölték a társulattal, miként tervezik a jövőt. "Elbocsátásról szó sincs, hiszen az eddigi munkájára mindenki büszke lehet" - mondja Gáspár, éppen ezért inkább arra kérték a krétakörösöket, döntsék el, hogyan tovább.
- Senkinek sem ígértük, hogy elvisszük a nyugdíjig - válaszolja Gáspár arra a felvetésre, hogy egy ilyen döntés egzisztenciálisan felborítja a színészek életét. Hozzáteszi: szerencsére úgy tűnik, senkinek sincs elhelyezkedési nehézsége. Tilo Werner például visszamegy Németországba, Rába Roland a Nemzetibe szerződik, Péterfy Bori inkább a zenélésre helyezi a hangsúlyt, Láng Annamária, Nagy Zsolt, Sárosdi Lilla és Terhes Sándor Schilling új projektjében is dolgozik, jó páran pedig a szabadúszásra voksoltak.
Gáspárék a régi repertoárból egyedül a középiskolákban játszott hamlet.ws-t tartják meg. Tárgyalnak Alföldi Róberttel arról, hogy A jég című produkciójukat átvenné a Nemzeti. A Pestiestit is szívesen játszanák tovább a színészek.
Igyekeznek méltó módon lezárni az elmúlt ciklust. A Krétakör Színésztánczenekarnak CD-t készítenek, felveszik és DVD-n kiadják A Nibelung-lakóparkot, júniusban pedig körszakzáró Krétakörmenettel idézik fel sikeres produkcióikat. Új működésükhöz ideális helyet találtak a Vásárcsarnok mögött. Bázisnak nevezik, ide költöztetik irodájukat, és lakásszínházi produkciók bemutatására is alkalmassá teszik.
A projektekben-kutatásban gondolkodó Krétakör már újfajta, átláthatóbb finanszírozási rendszerrel kalkulálhat. A Fesztiválzenekaréhoz hasonló szolgáltatói szerződést köt velük az Oktatási és Kulturális Minisztérium, így három évre előre láthatják, miből gazdálkodnak. Ezzel a többi struktúrán kívüli is jól jár, mert a kiemelt társulatokra szánt keretre az idén már nem pályáznak Gáspárék. Az eddig onnan kapott 100 milliójuk megmarad az alternatívoknak.
A jövőbeni mottójuk: Korszerű körszerűség. Nyáron egy francia társulat partnerei lesznek Szentendrén. Schilling új - A szabadulóművész apológiája munkacímű - alkotása pedig mindig a helyi sajátosságokból inspirálódik. Sőt kizárólag olyan helyen játsszák majd, ahol a csapatot minimum egy hónapra befogadják. Már szerződtek például a 2009-es kulturális főváros Vilniusszal, ahol az egykori Pravda épületében kutatják az igazság mai jelentéseit. De előtte Budapesten is lecsap a Krétakör-kommandó, ahol témájuk: "a képzelet felszabadítása mai, teljesen halott helyzetéből". A bemutatót stílusosan november 1-jére, a halottak napjára tervezik.