Három lábra állt a kelet-európai gumitigris

A japán Bridgestone tegnap átadott gyárával háromra nőtt a Magyarországon termelő nagy gumiabroncsgyártók száma. A lista hamarosan tovább bővülhet, két év múlva kezdhet termelni az indiai Apollo gyöngyösi üzeme.

Tegnap hivatalosan is megnyitotta tatabányai üzemét a Bridgestone, s ezzel háromra nőtt a Magyarországon gumiabroncsot gyártó multinacionális vállalatok száma. A japán csoport 190 millió euróból felépített, 66 hektáron elterülő gyára jelenleg 200 dolgozót foglalkoztat, a termelés felfutásával azonban ez a szám a többszörösére nő majd. Az üzemben személy- és kisteherautókhoz készítenek abroncsokat, a tervek szerint 2009-től naponta nyolcezer darabot. A Bridgestone-nak ez a hetedik európai gyára, de már épül a nyolcadik is: a 200 millió euróba kerülő lengyel üzemben napi ötezer teher- és autóbuszabroncsot állítanak majd elő.

Magyarország az abroncsgyártás terén már most is nagyhatalomnak számít a régióban, s hamarosan tovább erősítheti vezető szerepét. A tervek szerint Gyöngyösön építi fel gyárát az indiai Apollo Tyres. A 200 millió euróból megvalósuló gyár 900 embernek ad majd munkát. A társaságnál lapunk megkeresésére a beruházás állásáról most csak annyit kívántak elárulni, hogy jelenleg egyeztető tárgyalásokat folytatnak a kormánnyal, az érintett önkormányzatokkal és a szakhatóságokkal. Értesülésünk szerint azonban az Apollo és a Gyöngyösi Ipari Park már aláírta az előzetes megállapodást a gyárnak helyet adó 45 hektáros terület megvásárlásáról. A végleges adásvételi szerződést majd akkor kötik meg, ha az Apollo megkapja az építési engedélyt a gyöngyösi üzemre. Az engedélyhez szükség van még a környezetvédelmi hatástanulmányra, ami várhatóan szeptemberre készül el, így ha más már nem jön közbe, ősszel akár meg is kezdődhet az abroncsgyár építése. Az előzetes becslések szerint az üzem felépítése, gépesítése és próbaüzeme 18-20 hónapot vehet igénybe, vagyis legkorábban 2010 tavaszán indulhat el a termelés az Apollo gyárában.

Az első fecske a Taurus gumigyárat 1996-ban megvásárló Michelin volt, amely mostanáig 175 millió eurót fektetett be Magyarországon. A francia csoport 2005-ben 14,5 milliárd forintból bővítette ki nyíregyházi üzemét, ahol az évi 200 ezer mezőgazdasági abroncs mellett így már 800 ezer személyautóhoz való abroncsot is gyártanak. A Michelinnek Nyíregyházán kívül Budapesten is van egy üzeme, ahol évente 600 ezer teherautó-abroncsot állítanak elő. A legnagyobb befektetés a másodikként Magyarországra érkező dél-koreai Hankook nevéhez fűződik. A vállalat dunaújvárosi gyára több ütemben, összesen 500 millió euróból valósul meg. A tavaly június óta termelő üzem kapacitásának teljes elérésekor, a tervek szerint 2010-től évente 10 millió gumiabroncsot gyárt majd 1500 alkalmazottal. A Hankook-beruházás megszerzéséért egyébként - az Apollóhoz hasonlóan - Szlovákiával volt versenyben Magyarország.

Garamhegyi Ábel, a gazdasági tárca szakállamtitkára a japán cég képviselőivel az avatáson
Garamhegyi Ábel, a gazdasági tárca szakállamtitkára a japán cég képviselőivel az avatáson
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.