Szombaton Debrecenben, vasárnap pedig Budapesten koncertezik a hat nagybőgősből álló L'Orchestre de Contrebasses, amelynek vezetője azt mondja: őrültnek kell lenni, hogy egy ilyen zenekarban játsszanak.
Még ma is őrültek
Egy klasszikus zenész, Christian Gentet 1981-ben úgy döntött, szokatlan vállalkozásba kezd: létrehozott egy zenekart, amelyben csak nagybőgősök játszottak. Mégpedig igencsak meghökkentő módon, hiszen többek között ütőhangszerként használták a nagybőgőt. - A megalakulás nagyon nehéz volt - mondja a kezdetekről Gentet, akit telefonon értünk el. - Sok zenészt felhívtam, de jó néhányan azt mondták, nem, ilyen zenekarban nem akarnak játszani. Végül találtam néhány elég őrült srácot, ketten még ma is tagjai az együttesnek. És még ma is őrültek. Új tagok, fiatalok is vannak köztünk, így mindig frissek tudunk maradni. 1981-ben sokan azt mondták, ilyen együttest nem lehet létrehozni, de ma, több mint 25 évvel és 6 CD-vel később már senki nem kételkedik abban, hogy van igény erre a zenére.
A L'Orchestre de Contrebasses stílusát nehéz lenne meghatározni, hiszen rendkívül sokszínű. Gentet is inkább csak körülírni tudja ezt a "műfajt". - A zenénk sokféle hatás keveréke, úgy mondanám, mai zene. Egy furcsa kamarazenekar vagyunk: kizárólag nagybőgőkön játszunk, ám a zenénkben sok a dzsessz vagy épp a dél-amerikai ritmus, és hat ránk mondjuk Jimi Hendrix is. Szóval egyfajta kortárs zene ez, egy kicsi mindabból, amit ma világszerte hallani.
Bár valóban sokféle hatást építenek be muzsikájukba, Gentet azt mondja, ritkán van szerencséjük autentikus helyi zenékhez. - Hiába utazunk sokat, ritkán tudunk valódi helyi zenét hallgatni. Csak egy-két napig vagyunk egy-egy országban, és a nyilvános helyeken többnyire mindenhol ugyanazt játsszák - nemrég Törökországban voltunk, és mindenhol amerikai zene szólt.
Persze azért nem kell őket félteni, mindegyikük gyűjtögeti magában a dallamokat, hiszen az együttesben mindenki zeneszerző is: az egyedül megírt dallamokat a próbákon közös nevezőre hozzák, és megkeresik a megfelelő hangzásokat. Ez nem mindig egyszerű, hiszen minden egyes hangot a nagybőgővel állítanak elő. A koncerteken aztán a kidolgozott dallamok mellett az improvizálásé az egyik főszerep. - Ha a saját korod zenéjét játszod, akkor improvizálnod kell - mondja Gentet. - Bach, Mozart is improvizált, mint minden nagy zeneszerző. Az improvizáció fontos már csak azért is, hogy a koncertek soha ne legyenek egyformák. Ugyanennyire elengedhetetlen, hogy kommunikáljunk a közönséggel.
Hogy mindez hogyan valósul meg a gyakorlatban, azt a magyar közönség is megnézheti a hétvégén. Szombaton a debreceni Kölcsey Központban, vasárnap pedig a budapesti Millenáris Parkban játszik a hat virtuóz nagybőgős.