A Gazdasági Versenyhivatal 10 millióra bírságolta a UPC-t
A GVH csütörtöki közleménye szerint a távközlési társaság a hirdetéseiben ígértnél kisebb letöltési sebességet biztosított internet előfizetőinek, illetve nem megfelelően tájékoztatta ügyfeleit arról, hogy a meghirdetett áron csak hűségnyilatkozat aláírásával lehet szerződést kötni.
A GVH az eljárás során megállapította: miközben például az UPC hirdetéseiben az szerepelt, hogy a chello extreme csomag letöltési sebessége másodpercenként 10.240 kilobit, a chello professional csomagé pedig 20.480 kilobit, a mérési eredményekből az derült ki, hogy 2007. március 1. után a letöltési sebesség egyszer sem érte el a reklámokban megjelölt sebességet. A GVH mindezek alapján megállapította, hogy a letöltési sebességre vonatkozó reklámígéretek nem voltak megalapozottak.
A GVH megállapította azt is, hogy az UPC az internet szolgáltatás áráról sem adott pontos tájékoztatást: a 2006-ban és 2007-ben reklámozott árakon ugyanis csak akkor lehet szerződni, ha a fogyasztó hűségnyilatkozatot ír alá. Ugyancsak hűségnyilatkozatot kellett aláírni, ha az ügyfél hozzá akart jutni a reklámozott ajándékokhoz, például a telefonkészülékhez vagy a hordozható DVD lejátszóhoz.
A közlemény szerint a GVH a bírság összegének megállapításakor a jogsértő reklámok megjelenésével kapcsolatos költségeket vette alapul. Ezen túl figyelembe vette az elért fogyasztói kör nagyságát, illetve a jogsértő magatartás időtartamát is. Súlyosító körülménynek minősült, hogy az UPC korábban már két alkalommal kapott elmarasztalást a fogyasztók megtévesztése miatt. Enyhítő körülménynek bizonyult viszont az, hogy az eljárás alatt a UPC igyekezett kárpótolni a hibabejelentéssel hozzá forduló fogyasztókat. A társaság változtatott a hűségnyilatkozattal kapcsolatos kommunikációs gyakorlatán is, illetve a GVH álláspontjának megismerését követően módosított a konfigurációban beállított sebességen, azt például a chello professional termék esetében 22 megabitra állította be, így a fogyasztók számára elérhetővé vált a reklámozott sávszélesség.
A távközlési társaság ezen túlmenően a fogyasztói tudatosság erősítése érdekében vállalásokat is tett, ami a bírság körében szintén enyhítő körülménynek bizonyult.
(MTI)