Rajtgépben a magyar Aldi-boltok

Az Aldi-üzletek kezdőcsapata már gyakorlatilag készen áll a kezdőrúgásra, azonban a német diszkontlánc várhatóan csak az utolsó pillanatban fogja bejelenteni az üzletnyitást. Az agresszív árstratégiájával taroló német lánc az idén még nem robbantja az itteni piacot, hosszú távon azonban átrendezheti az erőviszonyokat. Főként a diszkontpiacon.

- Most kezdődik az igazi verseny - mondta ez egyik nagy hazai lánc vezetője a hamarosan nyitó Aldira utalva. Tény, hogy a nyomott áraival taroló lánc várhatóan feladja a leckét a magyar piac eddigi szereplőinek, bár teljesen nem fogja átrendezni a sorokat, hiszen hozzá hasonló "farkas" már jött Magyarországra.

Az Aldi heteken belül nyitja első üzleteit. Azt azonban a piaci szereplők is csak találgatják, hogy pontosan mikor hol, és hány bolttal kezd a diszkontlánc. Aldi-közeli forrásokból úgy hírlik, hogy április elejére várhatók az első nyitások több mint egy tucat üzlettel, főleg a megyeszékhelyeken, Budapest környékén. Tapasztalataink szerint a boltépületek többnyire már hónapok óta elkészültek, így valóban csak elhatározás kérdése az Aldi részéről, hogy mikor nyit.

A német diszkontlánc bő egy éve jelentette be, hogy Magyarországra jön. Az élelmiszerdiszkont-óriás néhány év alatt négyszáz boltból álló üzletláncot húzna fel nálunk, ebből 40-50-et az első évben. A cég M0-ás és az M1-es találkozásánál épült logisztikai központja is gyakorlatilag már hetek óta kulcsrakész. A jelek szerint nálunk ugyanazt a stratégiát követi a cég, mint Lengyelországban, ahol február végén startolt az Aldi nyolc egységgel, a cég az utolsó pillanatig ott sem hozakodott elő a nyitás időpontjával. A Nielsen piackutató ottani gyors látlelete szerint az újonnan nyitott Aldi-kínálata 95 százalékban élelmiszer és vegyi árú, zömében saját márkás, azaz a kereskedelmi lánc által gyártatott termék. A kifejezetten nyomott árairól ismert lánc csak a saját előállítású termékekben tudott a piaci átlagár alá menni, és az árkülönbségek ott is tíz százalék alatt maradtak. Ezt az Aldi azzal éri el, hogy a szűk választék, és a jellemzően gyorsan kipörgő termékekre épülő kínálata mellett rendkívül leegyszerűsíti a kereskedelmi tevékenység folyamatát - más szóval ott spórol, ahol csak tud. Mindenekelőtt olyan alacsonyan tartja a dolgozók számát, amennyire csak lehet. Például: az angol Aldi azért nem közli a helyi üzletek a telefonszámait a telefonkönyvben, hogy a befutó külsős hívások se zavarják a bolt munkáját. Kezdetben egyáltalán nem reklámoztak, és ma is csak módjával hirdetnek. Németországban például kizárólag az üzleten belül elhelyezett szórólapokkal tudják le a vevőtájékoztatást. És persze - hasonlóan több más diszkonthoz - az Aldi sem költ polcszervizre: az árukat tartalmazó rekeszeket a teherautókról egyenesen az eladótérbe hordják be, és a vevők onnan válogatják ki a termékeket. A Nielsen megfigyelései szerint a lengyel boltokban kizárólag kézpénzzel lehetett fizetni. A kereskedőket terhelő magas itteni tranzakciós költségeket, illetve a hazai bankkártyás vásárlások viszonylag alacsony arányát elnézve nem lenne meglepő, ha a magyar Aldi-üzletekben sem lehetne majd meglobogtatni a plasztikot. Mellesleg abban, hogy az Aldi a nyugati országokban is nagyon sokáig elzárkózott a bankkártyás vásárlástól, némi piaci konzervativizmusnak is szerepe van, így például a vonalkódos pénztári leolvasó rendszereket is - lényegében utolsóként - csak 2004-ben vezették be a cégnél. Addig a pénztárosok kézzel pötyögtették be az áru háromjegyű termékkódjait.

Elemzők szerint a telített piacra érkező új üzletlánc miatt tovább nő a koncentráció a kiskereskedelemben, azaz szűkül a kisboltok részaránya, és újabb nagy láncok egyesülése várható. Ennek új hullámát az itteni Plus nyitotta meg, amelyet a német Tengelmann-csoport néhány héttel ezelőtt nagy hirtelen eladott a Sparnak. Hivatalos közlések szerint minden nagy lánc hálózatbővítést tervez, de mindez együtt aligha valósulhat meg.

A hazai élelmiszer-kiskereskedelemben a túlélés kulcsa az, hogy a kereskedő a lehetőségei között lavírozva eltalálja azt, hogy mire helyezze leginkább a hangsúlyt: a széles választékra, vagy a kényelemre - azaz a bolt közel legyen a lakóhelyhez - vagy a tartósan alacsony árakat keresik leginkább? A dilemma a Lidl és az Aldi viszonylatában is megfigyelhető, míg a "kemény diszkont" Aldi a rendkívül szűk sajátmárkás választék melletti nyomott árakra teszi a hangsúlyt, addig a valamivel "puhább" Lidl szélesebb választékot, és több gyártói márkás terméket nyújt. Bár a magyar vásárlókat szokás szélsőségesen árérzékenyként jellemezni, azonban ez némileg egyoldalú kép. A hazai vevők döntéseit is egyre jobban befolyásolja a kényelem és a választék. Ebben a diszkontok a lakóhelyhez közelség lehet az aduja, míg az új építésű üzleteik már tágasabbak is, jó autós megközelítéssel, sok parkolóval.

Bár a "szegény ember szupermarkete" képtől nyugatabbra is nehezen tudtak megszabadulni a diszkontok (már ha akarnak egyáltalán), a vevőkörük már messze nem csak a szegényebbekből áll. (Németországban az Aldi például a számítógépek egyik legnagyobb kereskedője, és éppenséggel Lengyelországban az első slágertermékük is egy saját márkás laptop volt.) A diszkontok nyereségessége ugyanis nem egyszerűen abból fakad, hogy olcsó terméket kínálnak, hanem abból, hogy kevesebb fajta árut adnak el, de rövid idő alatt nagy mennyiségben, így a kis árrés ellenére tesznek szert nagy haszonra. Az Aldi eddig azért is várt ki a keleti terjeszkedéssel, mert gyengének ítélte az itteni vásárlóerőt.

Az napokon belül kiderül, hogy nálunk milyen stratégiát is folytat majd az Aldi, az viszont már biztos, hogy piacra lépésnek egyelőre a kereskedelemben dolgozók a haszonélvezői. Az Aldi ugyanis nyomott áraival a versenytársak vevőit, magasabb munkabérekkel pedig a dolgozóit próbálja átcsábítani. Úgy tudjuk, hogy logisztikai munkakörbe (árufeltöltő, pénztáros) kizárólag ötórás részmunkaidőbe vesznek fel munkatársakat, akiknek órabérre vetítve jóval többet ígérnek, mint amit a többi láncnál lehet ezzel keresni.

9143 üzletük van világszerte
Utolsó simítások az Aldi egyik magyar üzlete előtt. Kire nyitják rá az ajtót?
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.