Iskolai erőszak: a PDSZ üdvözli Szili kezdeményezését
Szili Katalin, az Országgyűlés elnöke hétfőn beszélt arról, hogy a parlament oktatási bizottságának elnökéhez fordul az elmúlt hetek tanárverései miatt. A házelnök az MTI-nek nyilatkozva elmondta: azt kéri Szabó Zoltántól, a testület elnökétől, hogy foglalkozzanak a kérdéssel, tekintsék át, megfelelőek-e a jogszabályok, valamint azt, hogy szükséges-e javítani a diákok erkölcsi nevelésén, és ha igen, akkor miként lehet ezt a munkát elvégezni.
Szili Katalin azt is javasolja, hogy az oktatási bizottság működjön együtt a kérdésben a pedagógus szakszervezetekkel.
Kerpen Gábor szerint a testületnek át kell tekintenie a vonatkozó jogszabályokat azok alkalmazhatósága, illetve módosítása szempontjából. "A PDSZ kész aktívan részt venni a helyzet és az okok feltárásában és megoldások megkeresésében" - közölte.
A PDSZ elnöke emlékeztetett arra, hogy a kérdés nem újkeletű, ez a probléma a pedagógusok több éves tapasztalata. Közleményében felidézte, hogy néhány évvel ezelőtt már több, közoktatási dolgozó elleni atrocitás is nagy figyelmet kapott. Ekkor fordultak a szakminisztériumhoz, hogy dolgozzanak ki közösen az oktatás minden szereplője - diák, szülő és pedagógus - közti verbális és fizikai erőszak terjedése elleni jogszabályt, illetve programot.
Ez a kérdés, amely sajnálatos módon azóta sem kapott kellő hangsúlyt sem a minisztérium, sem pedig az oktatási kerekasztalnak a munkájában, rendkívül fontossá vált, mert - amint azt a legutóbbi időszak bizonyítja - a diákság egy részében már követendő minta is a társaik, illetve nevelőik elleni erőszak.
"Olyan cselekmény (...), amelyet nem titkolni, letagadni illő, hanem videóra rögzíteni és hirdetni. Ezzel olyan új helyzet állt elő, amellyel a lehető legrövidebb időn belül foglalkozni kell és megoldást kell találni orvoslására" - írta az érdekvédő.
A PDSZ azt kéri az Oktatási és Kulturális Minisztériumtól, hogy a végezzen felmérést az atrocitásokkal kapcsolatban, vonják be a szakmai szervezeteket és a szakszervezeteket a munkába, és a Közoktatás-politikai Tanács a lehető legrövidebb időn belül tűzze napirendjére a kérdést.
"Tévedés folytán rákerült a nevem a tanárverés ellen tiltakozó nyílt levélre. Az eset csakugyan szörnyű, de a nyílt levél elemzése téves. Nem hiszem, hogy ilyen társadalmi patológiáknak oka lehet pl. "...az ostobán értelmezett szabadságfölfogás" (?). Különben is: bizarr ötlet, hogy társadalomtudósok és egyéb értelmiségiek fölhívásban protestálnak társadalmi anómiák ellen. Jellemző szellemi viszonyainkra, hogy ennek a jó szándékú szamárságnak jelentős médiavisszhangja támadt. Én viszont szeretnék belőle kimaradni. Tamás Gáspár Miklós"
(MTI)