Elhagyta hazánkat a sugárzó vasúti rakomány

Már nincs Magyarországon az ukránok által visszafordított cirkonérc szállítmány - közölte Sipos Jenő, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának szóvivője csütörtökön. Rácz Gábor, a fuvarozó MÁV Cargo kommunikációs igazgatója megerősítette, hogy március 19-én a vonat elhagyta Záhonyt, és Csopnál csütörtökön belépett Ukrajnába.

A VPOP tájékoztatása szerint a 60.600 kilogramm cirkonércet tartalmazó vasúti szállítmányt 2008. március 9-én, vasárnap léptették ki Ukrajna irányába, az ukrán vámhatóság március 10-én, hétfőn fordította vissza, mivel az általuk mért radioaktív sugárzás meghaladta a megengedett határértéket, majd szerdán 2008. március 19-én ismét elhagyta a szállítmány Magyarországot Ukrajna felé.

A Vám- és Pénzügyőrség és a Határrendészet munkatársai a rendelkezésre álló sugárzásmérő készülékkel szintén megvizsgálták a szállítmányt, azonban az általuk mért sugárzási érték a helyi Polgári Védelmi Szolgálat állásfoglalása szerint további intézkedést  nem igényel, a sugárzás mértéke nem haladta meg a megengedett  értéket - áll a VPOP közleményében.

Az uzhgorod.net.ua internetes hírújság adta hírül, hogy a  határértéket meghaladó sugárszintet mértek egy vasúti szerelvény  cirkóniumrakományánál szerda este az ukrán-magyar határ szalókai  (Szolovka) vasútállomásán, ezért az ukrán határőrség feltartóztatta  a szállítmányt. Vaszil Jarmeljuk, a csapi (Csop) határőregység  sajtószóvivője az ungvári internetes lapnak nyilatkozva elmondta,  hogy a rakomány 60,5 tonna cirkóniumból áll, amit Olaszországból  szállítottak oroszországi célállomásra. Azt is közölte, hogy a  veszélyesnek minősülő szállítmány nem rendelkezett az Ukrajna  területén való áthaladáshoz szükséges engedéllyel, ezért azt  visszaküldik Olaszországba.

Dobson Tibor, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság  szóvivője csütörtökön az MTI-nek elmondta: Magyarországra és a  lakosságra nézve semmilyen veszélyt nem jelent az ukrán határon  megállított szállítmány. Egy vasúti kocsiról van szó, amelyben 60  tonna cirkónium ásványt szállítanak, amely elemeiben tartalmaz urán  ércet, ezért ennek a sugárzó hatása műszerekkel kimutatható. A mért  érték jócskán az egészségügyi határérték alatt van.

Rácz Gábor, a MÁV Cargo Zrt. kommunikációs igazgató az MTI-nek  elmondta: a MÁV Cargo minden hasonló esetben, így most is bemérette  a szerelvény sugárzását, a szakemberekből álló bizottság azt  állapította meg, hogy a szállítmánynak nincs egészségre gyakorolt  káros hatása.

Rácz Gábor emlékeztetett arra, hogy az ausztria Wels-ben  található cirkóniumszulfát bányából Magyarországon keresztül  szállítják belorusz megrendelésre a cirkóniumszulfátot. Az osztrák  feladó a MÁV Transped szállítmányozón keresztül küldi az árut a  megrendelőhöz. A fuvarfeladatot a MÁV Cargo végzi. A tavalyi év  elejétől eddig tizenhét vagon haladt át Magyarországon, ezek közül  néggyel volt probléma, beleértve a mostani esetet is. A sugárzási  szint mindegyiknél azonos volt, elérte az ukrán észlelési küszöböt,  de nem érte el a veszélyességi szintet. Viszont, ha az árut kísérő  papírok nincsenek teljesen rendben, akkor a vonatot az ukránok  visszaküldik, hogy egészítsék ki az okmányokat - mondta Rácz  Gábor.  Rácz Gábor megjegyezte: az eddigi tizenhét vagonból az  összeset átvették az ukránok.

A MÁV Cargo kommunikációs igazgatója lőször azt a tájékoztatást  adta, hogy a vonat Záhonyban várja, hogy expressz úton megérkezzen  az szállítmány eredeti tanúsítványa,  arról, hogy az áru a wels-i  bányából származó termék, mert ez a dokumentum csak másolatban, és  nem eredeti példányban kísérte a rakományt. Utóbb ezt pontosítva közölte, hogy még szerdán elhagyta Záhonyt a rakomány.

(MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.