Elhagyta hazánkat a sugárzó vasúti rakomány
A VPOP tájékoztatása szerint a 60.600 kilogramm cirkonércet tartalmazó vasúti szállítmányt 2008. március 9-én, vasárnap léptették ki Ukrajna irányába, az ukrán vámhatóság március 10-én, hétfőn fordította vissza, mivel az általuk mért radioaktív sugárzás meghaladta a megengedett határértéket, majd szerdán 2008. március 19-én ismét elhagyta a szállítmány Magyarországot Ukrajna felé.
A Vám- és Pénzügyőrség és a Határrendészet munkatársai a rendelkezésre álló sugárzásmérő készülékkel szintén megvizsgálták a szállítmányt, azonban az általuk mért sugárzási érték a helyi Polgári Védelmi Szolgálat állásfoglalása szerint további intézkedést nem igényel, a sugárzás mértéke nem haladta meg a megengedett értéket - áll a VPOP közleményében.
Az uzhgorod.net.ua internetes hírújság adta hírül, hogy a határértéket meghaladó sugárszintet mértek egy vasúti szerelvény cirkóniumrakományánál szerda este az ukrán-magyar határ szalókai (Szolovka) vasútállomásán, ezért az ukrán határőrség feltartóztatta a szállítmányt. Vaszil Jarmeljuk, a csapi (Csop) határőregység sajtószóvivője az ungvári internetes lapnak nyilatkozva elmondta, hogy a rakomány 60,5 tonna cirkóniumból áll, amit Olaszországból szállítottak oroszországi célállomásra. Azt is közölte, hogy a veszélyesnek minősülő szállítmány nem rendelkezett az Ukrajna területén való áthaladáshoz szükséges engedéllyel, ezért azt visszaküldik Olaszországba.
Dobson Tibor, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője csütörtökön az MTI-nek elmondta: Magyarországra és a lakosságra nézve semmilyen veszélyt nem jelent az ukrán határon megállított szállítmány. Egy vasúti kocsiról van szó, amelyben 60 tonna cirkónium ásványt szállítanak, amely elemeiben tartalmaz urán ércet, ezért ennek a sugárzó hatása műszerekkel kimutatható. A mért érték jócskán az egészségügyi határérték alatt van.
Rácz Gábor, a MÁV Cargo Zrt. kommunikációs igazgató az MTI-nek elmondta: a MÁV Cargo minden hasonló esetben, így most is bemérette a szerelvény sugárzását, a szakemberekből álló bizottság azt állapította meg, hogy a szállítmánynak nincs egészségre gyakorolt káros hatása.
Rácz Gábor emlékeztetett arra, hogy az ausztria Wels-ben található cirkóniumszulfát bányából Magyarországon keresztül szállítják belorusz megrendelésre a cirkóniumszulfátot. Az osztrák feladó a MÁV Transped szállítmányozón keresztül küldi az árut a megrendelőhöz. A fuvarfeladatot a MÁV Cargo végzi. A tavalyi év elejétől eddig tizenhét vagon haladt át Magyarországon, ezek közül néggyel volt probléma, beleértve a mostani esetet is. A sugárzási szint mindegyiknél azonos volt, elérte az ukrán észlelési küszöböt, de nem érte el a veszélyességi szintet. Viszont, ha az árut kísérő papírok nincsenek teljesen rendben, akkor a vonatot az ukránok visszaküldik, hogy egészítsék ki az okmányokat - mondta Rácz Gábor. Rácz Gábor megjegyezte: az eddigi tizenhét vagonból az összeset átvették az ukránok.
A MÁV Cargo kommunikációs igazgatója lőször azt a tájékoztatást adta, hogy a vonat Záhonyban várja, hogy expressz úton megérkezzen az szállítmány eredeti tanúsítványa, arról, hogy az áru a wels-i bányából származó termék, mert ez a dokumentum csak másolatban, és nem eredeti példányban kísérte a rakományt. Utóbb ezt pontosítva közölte, hogy még szerdán elhagyta Záhonyt a rakomány.
(MTI)