Teherautók százai demonstrálnak a fővárosban
Klinka László hangsúlyozta, hogy a fuvarosok a KRESZ szabályainak betartása mellett használják a számukra kijelölt egyik ingyenes tranzitútvonalat. Hozzátette, hogy a Hungária körúton a megszokottnál kisebb a személyautó-forgalom, feltehetően az autósok a torlódásoktól tartva elkerülik az érintett utat. Az ügyvezető szerint az akció nem okoz nagy torlódást.
Klinka László elmondta: a fuvarozók "hangulata siralmas", főleg azokra a vállalkozókra ró terhet a behajtási díj, akik csak egy teherautóval dolgoznak és az éves matrica mintegy 2,5 millió forintos díja akár a teljes nyereségüket elviheti. Véleménye szerint a főváros vonatkozó rendelete csak a pénz beszedésére koncentrál, mert ha már valaki már kifizette például az éves behajtási díjat, akkor szabadon közlekedhet egész Budapesten, és ezzel sérülnek a környezetvédelmi elvek.
A Fővinform munkatársa, Pongrácz Dániel elmondta, hogy a déli órákban nem lehetett érzékelni a demonstráció forgalomlassító hatását. Közlése szerint reggel óta az akcióban lényegében változatlanul mintegy 30 teherautó vesz részt.
Demszky szerint "ők nyernének"
A környezet védelmét, a levegő tisztaságát kiemelten fontosnak tartja a város vezetése, ezért a fuvarozók nyomására sem áll el attól a céljától, hogy élhetőbbé váljon Budapest; így érdemben nem, csak "technikai jelleggel" módosítják a Fővárosi Közgyűlés jövő heti ülésén a nehézgépjárművek behajtási szabályait. Erről a főpolgármester beszélt keddi sajtótájékoztatóján, amelyet városüzemeltetési helyettesével tartott a fuvarozók tiltakozása kapcsán.
Demszky Gábor leszögezte "ha ez ügyben népszavazás lenne Budapesten, biztos, hogy mi nyernénk". Utalva arra, hogy a januártól tízszeresére emelt behajtási díj a kisteherautóknál napi 250 forint kiadást jelent, nevetségesnek tartotta azt az érvelést, hogy emiatt árat kell emelniük az élelmiszerboltoknak. Elmondta, hogy a fuvarozókkal folytatott egyeztetések alapján a jövő héten tervezett módosítások közt szerepel az esetenkénti 10 vagy 20 százalékos díjcsökkentés éppúgy, mint a célforgalommal megközelíthető területek kibővítése, illetve az engedélyek 8 napos kiadási idejének a felére csökkentése. A főváros kész minden ésszerű kompromisszumra a fuvarozókkal, de alapvető célkitűzéseiből nem enged - szögezte le.
Demszky Gábor kitért arra, hogy a főváros vezetése nem riad vissza további radikális intézkedésektől sem. Ezek közt említette az úgynevezett zöld zóna kialakítását. E szerint matricás rendszer bevezetésével, valamint a KRESZ módosításával gátolnák meg a levegőt jelentősen szennyező autók behajtását a belső városrészekbe. Az Euró III-IV. minősítéssel rendelkező járművek különböző zónákba hajthatnának be a budapestiek egészségének védelme érdekében - fűzte hozzá.
Megjegyezte, hogy az év második felében elkészülő új közlekedésfejlesztési koncepció keretében születhet döntés arról, hogy a nyugati országokban sikerrel alkalmazott egyszerűbb, matricás, vagy a dugódíjas módszert vezetik-e be Budapesten. Ez utóbbit nehezíti, hogy kapukat kellene kiépíteni hozzá. A főpolgármester beszélt arról is, hogy a teherautók behajtási díjából származó pénzt P+R parkolók kialakítására fordítanák. Megjegyezte azt is, hogy a fuvarozók által jelzett 1.500 autó helyett csak 30-40 gépkocsi vett részt a keddi Hungária körúti demonstrációban. Emiatt a térségben könnyebb közlekedni, mint más napokon - tette hozzá.
Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes elmondta, hogy az M0-ás út újabb szakasza, valamint az északi Duna-híd átadása után jövő év januárjától tovább szigorítják a nehézgépjárművek közlekedését a fővárosban. A szocialista politikus cáfolta a fuvarozói érdekképviseletek azon hétfői közleményét, mely szerint nem volt megfelelő egyeztetés a főváros és a fuvarozók között a tavaly decemberi szabályozás elfogadása előtt. Kifejtette, hogy folyamatosan tárgyaltak és a múlt heti egyeztetések egy része is beépült a városvezetés elé hétfőn terjesztett rendeletmódosítási javaslatba.
Az eltérő véleményekre példaként említette a fuvarozók által szorgalmazott biankó, rendszám nélküli engedélyeket, amelyek kiadását elutasítja a városvezetés. A kedvezmények közt szólt arról, hogy az Euró V-ös motorral rendelkező gépkocsik fél áron kaphatják a behajtási engedélyeket, s arról, hogy aki egyéves engedélyt vesz, csak 11 hónapért fizet. Felhívta a figyelmet arra, hogy jövő évtől megszűnnek a mai ingyenes tranzitutak is a tehergépjárművek számára. Demszky Gábor hozzátette: jövőre a főváros arra törekszik majd, hogy a fuvarozók egy részét a városból az M0-ás útra szorítsa ki.
(MTI)