Két vezeték nem mindig több egynél

Az Egyesült Államok nem tervezi, hogy a jó tanácsnál többel is segítse a Nabucco gázvezeték megépítését. Az amerikai külügyminisztérium Közép-Ázsiával és energiakérdésekkel foglalkozó helyettes államtitkára, Matthew Bryza szerint fennáll a veszélye annak, hogy a projekt jelentős késedelmet szenved.

 - Csalódott, amiért a magyar kormány aláírta Oroszországgal a Déli áramlat gázvezetékről szóló megállapodást?

- Nem az a fontos, hogy csalódtam-e, de kicsit tanácstalan vagyok. Nehezen tudom megérteni, hogy egyes emberek a kormányokban, legyen szó a magyarról vagy bármelyik más országéról, miért nem látják, mennyire sürgős és fontos tárgyalópozíciójuk és nemzetbiztonságuk megerősítése. Nem látom be, miért nem elsődleges nemzeti érdek a diverzifikálás, ha az ország szempontjából legfontosabb árucikk 80-100 százalékát egyetlen cég, egyetlen ország szállítja.

- Miért nem sikerült megértetni az amerikai érveket azokkal az országokkal, amelyek megegyeztek Moszkvával a Déli áramlatról?

- Azt hiszem, sikeresek voltunk. A Nabucco projekt halad előre. Az orosz propagandareakció is azt mutatja, hogy jó úton járunk. Ott volt például a magyar kormány által tavaly szervezett konferencia. Orosz barátainkat ez arra késztette, hogy nagy zajt csapjanak saját, gazdasági értelemben sokkal kevésbé racionális projektjük mellett.

- Továbbra is úgy gondolja, hogy a Nabucco előbb elkészülhet, mint a Déli áramlat?

- Teljes mértékben. A Nabucco a gazdaságilag értelmes projekt, úgyhogy meg fog épülni. Ehhez az kell, hogy az érdekelt országok, Magyarország, Bulgária, Románia és Ausztria, jelezzék a piacnak: komolyan gondolják és elkötelezték magukat a terv mellett. Ha olyan jelzéseket adnak, hogy a Nabucco áll az első helyen, hogy ez a gazdaságilag logikus vezeték, a terv sokkal gyorsabban fog realizálódni.

- Az a hír járja, hogy az amerikai diplomácia, különösen a budapesti nagykövet a színfalak mögött élesen bírálta a magyar kormányt, amiért aláírt az oroszokkal. Volt Budapestnek más választása, nem volt a moszkvai ajánlat túl csábító?

- Nem tudom, mi volt az ajánlat. Ajánlottak valami olyasmit is, amiről mi nem tudunk vagy amit a sajtó nem írt meg?

- Nem tudhatom. Mindenesetre váratlanul belementek, hogy a vezeték fele-fele arányban legyen az övék és a miénk, illetve elfogadtak néhány más magyar feltételt, amelyet napokkal korábban még elvetettek. Ha ön a magyar kormányt képviselte volna, az aláírás elhalasztása mellett dönt?

- Magyarország egyike azon államoknak, amelyek a legjobban függenek a Gazpromtól. Oroszország a jelek szerint valamiért úgy érezte, hogy sürgősen meg kell állapodnia az országgal. Ez nagy lehetőséget ad a magyaroknak a helyzet befolyásolására. A Nabucco pedig még nagyobb lehetőséget adna. A fele-fele megosztás szép. De a világ sok más országa semenynyit se adna át a stratégiai ágazatok tulajdonjogából.

- Ugyanígy beszélnek az osztrákokkal is? Megmondták nekik, hogy az USA helyteleníti a baumgarteni gáztározó felének eladását az oroszoknak?

- Nem hiszem, hogy azt mondtam volna, az USA helytelenít bármilyen döntést.

- Valóban nem tette. Másrészt a szavait nem lehet félreérteni.

- Ami Ausztriát illeti, ugyanezt az üzenetet fogalmaztam meg. Nehéz megérteni, miért adja át egy ország a stratégiai infrastruktúrája, ebben az esetben a gáztározók feletti ellenőrzést pont annak a cégnek, amelyik a gáz árának maximalizálásában érdekelt. A Gazprom, amely hivatalosan is monopólium, éppen azért igyekszik minél többet ellenőrzése alá vonni az európai infrastruktúrából, hogy a lehető legdrágábban adhassa el a gázt. Erről szól az egész történet.

- Elmondták ezt az osztrákoknak?

- Igen, természetesen.

- Magyarországon sokan úgy érzik, bennünket kiáltanak ki bűnbaknak. Az osztrák döntés után egyértelmű volt, hogy az oroszok megépítik a vezetéküket.

- Igazságtalan lenne, ha bárki Magyarországot hibáztatná olyasmiért, ami a határain túl történik. De Magyarországnak szuverén joga megkövetelni a tisztességes üzletet és azt, hogy diverzifikálhassa a gázellátását. Mi lett volna Magyarország számára az alternatíva? Az, hogy nemet mond az orosz ajánlatra. Azt mondja, köszönjük, ez jó ötlet, de a mi prioritásunk a Nabucco vezeték befejezése. Örömmel tárgyalunk később a Déli áramlatról, de most a legfontosabb feladatunkra akarunk koncentrálni. Mit tehetett volna a Gazprom? Megkerüli a vezetékkel Magyarországot? Na és?! Magyarország szerény bevételre tesz szert a Déli áramlatból, másrészt viszont a Nabucco révén diverzifikálhatja a beszerzési forrásait. Az Oroszországgal kötött előzetes megállapodás az én szememben csak annyit mond, hogy persze, ez is egy javaslat, miért ne foglalkoznánk vele? A lényeg az, hogy a Nabucco legyen az első számú prioritás, mert így maradhat Magyarország előnyös tárgyalási pozícióban a következő évtizedekben. Egyébként azt hiszem, hogy pont ez történik.

- Budapest megküldte a Nabuccóra vonatkozó elképzeléseit a részt vevő országoknak, és nagykövetet nevez ki a projekt előmozdítására. Játszhat-e Budapest továbbra is kezdeményező szerepet a megvalósításban?

- Biztos vagyok abban, hogy Magyarország vezető szerepet fog játszani a projektben. Nagyon pozitív jelzés, hogy a miniszterelnök nagykövetet nevez ki erre a feladatra. A magyar kormány már eddig is megmutatta elkötelezettségét a terv mellett. Feltételezem, hogy ezt nem azért teszi, mert kedvében kíván járni az Egyesült Államoknak. Nem a mi életbe vágó energetikai érdekeinkről van szó, hanem NATO-szövetségeseink biztonságáról.

- Elképzelhető, hogy az USA a tanácsnál többel is segít? Konferencia szervezésével vagy befolyásának a nemzetközi pénzintézeteknél való latba vetésével?

- Valószínűleg nem. Azt reméljük, hogy szövetségeseink azért dolgoznak ezeken a projekteken, mert világosan látják, mi áll polgáraik és gazdaságuk érdekében. A megvalósítást az érintett országoknak kell magukra vállalniuk.

- Vannak olyan vélemények is, melyek szerint a Nabucco-terv már ki is múlt.

- Tudom, de erősen ellenkezem. Akik ilyesmit állítanak, valószínűleg nincsenek teljesen tisztában a vezeték gazdasági erejével. Ugyanakkor a sorrend lényeges. Nem mindig igaz, hogy két gázvezeték több egynél. Legalábbis akkor nem, ha a kettő utáni vágy oda vezet, hogy csak egy épül meg, ráadásul pont az, amelyik nem enyhíti, hanem mélyíti az egyoldalú függőséget. Nem véletlen, hogy a Déli áramlat körüli események akkor gyorsultak fel, amikor a Nabucco realitássá vált. Az orosz kezdeményezés a figyelemelterelést szolgálja, a helyzet azzal fenyeget, hogy a Nabucco jelentős késedelmet szenved.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.