Két vezeték nem mindig több egynél
- Csalódott, amiért a magyar kormány aláírta Oroszországgal a Déli áramlat gázvezetékről szóló megállapodást?
- Nem az a fontos, hogy csalódtam-e, de kicsit tanácstalan vagyok. Nehezen tudom megérteni, hogy egyes emberek a kormányokban, legyen szó a magyarról vagy bármelyik más országéról, miért nem látják, mennyire sürgős és fontos tárgyalópozíciójuk és nemzetbiztonságuk megerősítése. Nem látom be, miért nem elsődleges nemzeti érdek a diverzifikálás, ha az ország szempontjából legfontosabb árucikk 80-100 százalékát egyetlen cég, egyetlen ország szállítja.
- Miért nem sikerült megértetni az amerikai érveket azokkal az országokkal, amelyek megegyeztek Moszkvával a Déli áramlatról?
- Azt hiszem, sikeresek voltunk. A Nabucco projekt halad előre. Az orosz propagandareakció is azt mutatja, hogy jó úton járunk. Ott volt például a magyar kormány által tavaly szervezett konferencia. Orosz barátainkat ez arra késztette, hogy nagy zajt csapjanak saját, gazdasági értelemben sokkal kevésbé racionális projektjük mellett.
- Továbbra is úgy gondolja, hogy a Nabucco előbb elkészülhet, mint a Déli áramlat?
- Teljes mértékben. A Nabucco a gazdaságilag értelmes projekt, úgyhogy meg fog épülni. Ehhez az kell, hogy az érdekelt országok, Magyarország, Bulgária, Románia és Ausztria, jelezzék a piacnak: komolyan gondolják és elkötelezték magukat a terv mellett. Ha olyan jelzéseket adnak, hogy a Nabucco áll az első helyen, hogy ez a gazdaságilag logikus vezeték, a terv sokkal gyorsabban fog realizálódni.
- Az a hír járja, hogy az amerikai diplomácia, különösen a budapesti nagykövet a színfalak mögött élesen bírálta a magyar kormányt, amiért aláírt az oroszokkal. Volt Budapestnek más választása, nem volt a moszkvai ajánlat túl csábító?
- Nem tudom, mi volt az ajánlat. Ajánlottak valami olyasmit is, amiről mi nem tudunk vagy amit a sajtó nem írt meg?
- Nem tudhatom. Mindenesetre váratlanul belementek, hogy a vezeték fele-fele arányban legyen az övék és a miénk, illetve elfogadtak néhány más magyar feltételt, amelyet napokkal korábban még elvetettek. Ha ön a magyar kormányt képviselte volna, az aláírás elhalasztása mellett dönt?
- Magyarország egyike azon államoknak, amelyek a legjobban függenek a Gazpromtól. Oroszország a jelek szerint valamiért úgy érezte, hogy sürgősen meg kell állapodnia az országgal. Ez nagy lehetőséget ad a magyaroknak a helyzet befolyásolására. A Nabucco pedig még nagyobb lehetőséget adna. A fele-fele megosztás szép. De a világ sok más országa semenynyit se adna át a stratégiai ágazatok tulajdonjogából.
- Ugyanígy beszélnek az osztrákokkal is? Megmondták nekik, hogy az USA helyteleníti a baumgarteni gáztározó felének eladását az oroszoknak?
- Nem hiszem, hogy azt mondtam volna, az USA helytelenít bármilyen döntést.
- Valóban nem tette. Másrészt a szavait nem lehet félreérteni.
- Ami Ausztriát illeti, ugyanezt az üzenetet fogalmaztam meg. Nehéz megérteni, miért adja át egy ország a stratégiai infrastruktúrája, ebben az esetben a gáztározók feletti ellenőrzést pont annak a cégnek, amelyik a gáz árának maximalizálásában érdekelt. A Gazprom, amely hivatalosan is monopólium, éppen azért igyekszik minél többet ellenőrzése alá vonni az európai infrastruktúrából, hogy a lehető legdrágábban adhassa el a gázt. Erről szól az egész történet.
- Elmondták ezt az osztrákoknak?
- Igen, természetesen.
- Magyarországon sokan úgy érzik, bennünket kiáltanak ki bűnbaknak. Az osztrák döntés után egyértelmű volt, hogy az oroszok megépítik a vezetéküket.
- Igazságtalan lenne, ha bárki Magyarországot hibáztatná olyasmiért, ami a határain túl történik. De Magyarországnak szuverén joga megkövetelni a tisztességes üzletet és azt, hogy diverzifikálhassa a gázellátását. Mi lett volna Magyarország számára az alternatíva? Az, hogy nemet mond az orosz ajánlatra. Azt mondja, köszönjük, ez jó ötlet, de a mi prioritásunk a Nabucco vezeték befejezése. Örömmel tárgyalunk később a Déli áramlatról, de most a legfontosabb feladatunkra akarunk koncentrálni. Mit tehetett volna a Gazprom? Megkerüli a vezetékkel Magyarországot? Na és?! Magyarország szerény bevételre tesz szert a Déli áramlatból, másrészt viszont a Nabucco révén diverzifikálhatja a beszerzési forrásait. Az Oroszországgal kötött előzetes megállapodás az én szememben csak annyit mond, hogy persze, ez is egy javaslat, miért ne foglalkoznánk vele? A lényeg az, hogy a Nabucco legyen az első számú prioritás, mert így maradhat Magyarország előnyös tárgyalási pozícióban a következő évtizedekben. Egyébként azt hiszem, hogy pont ez történik.
- Budapest megküldte a Nabuccóra vonatkozó elképzeléseit a részt vevő országoknak, és nagykövetet nevez ki a projekt előmozdítására. Játszhat-e Budapest továbbra is kezdeményező szerepet a megvalósításban?
- Biztos vagyok abban, hogy Magyarország vezető szerepet fog játszani a projektben. Nagyon pozitív jelzés, hogy a miniszterelnök nagykövetet nevez ki erre a feladatra. A magyar kormány már eddig is megmutatta elkötelezettségét a terv mellett. Feltételezem, hogy ezt nem azért teszi, mert kedvében kíván járni az Egyesült Államoknak. Nem a mi életbe vágó energetikai érdekeinkről van szó, hanem NATO-szövetségeseink biztonságáról.
- Elképzelhető, hogy az USA a tanácsnál többel is segít? Konferencia szervezésével vagy befolyásának a nemzetközi pénzintézeteknél való latba vetésével?
- Valószínűleg nem. Azt reméljük, hogy szövetségeseink azért dolgoznak ezeken a projekteken, mert világosan látják, mi áll polgáraik és gazdaságuk érdekében. A megvalósítást az érintett országoknak kell magukra vállalniuk.
- Vannak olyan vélemények is, melyek szerint a Nabucco-terv már ki is múlt.
- Tudom, de erősen ellenkezem. Akik ilyesmit állítanak, valószínűleg nincsenek teljesen tisztában a vezeték gazdasági erejével. Ugyanakkor a sorrend lényeges. Nem mindig igaz, hogy két gázvezeték több egynél. Legalábbis akkor nem, ha a kettő utáni vágy oda vezet, hogy csak egy épül meg, ráadásul pont az, amelyik nem enyhíti, hanem mélyíti az egyoldalú függőséget. Nem véletlen, hogy a Déli áramlat körüli események akkor gyorsultak fel, amikor a Nabucco realitássá vált. Az orosz kezdeményezés a figyelemelterelést szolgálja, a helyzet azzal fenyeget, hogy a Nabucco jelentős késedelmet szenved.