Szponzorra várva
A Nemzeti Kulturális Alap friss felmérése szerint a hazai cégek komoly hányadától nem idegen a kultúra pártolása. Hazánk 4824 legnagyobb (legalább 50 főt foglalkoztató) vállalatának 43 százaléka támogatja aktívan a területet, és további három százalék tervezi ugyanezt. A vállalkozások tavaly 4,3 milliárd forintot költöttek erre a célra, elméletileg tehát van mit közvetíteni.
- Úgy találtuk, hogy mindenféle ügynökség létezik már az országban, de olyan, amely támogatók keresésében segítene, még nem, ráadásul gyakran az ismeretségek döntik el a pénzek sorsát. Úgy gondoltuk, sikere lehet egy tisztán, átláthatóan működő vállalkozásnak - mondja Rácz László cégvezető.
A 1.st működése egyszerű: a támogatható programok alapvető információit időről időre eljuttatják azoknak az üzletembereknek, akik pénzt szeretnének adni ilyen célokra, hogy az összehasonlítható adatok birtokában kiválaszthassák a számukra legszimpatikusabbat. Tárgyalások után megkötik velük a támogatási szerződést, majd később beszámolót készítenek a megvalósult programról, eseményről.
A szolgáltatás az adományozók számára ingyenes, a szponzorkeresők a megszerzett támogatásból fizetnek bizonyos százalékot jutalékként. Rácz László azt mondja, eddig még nem hallott hasonló elven működő cégről, de úgy tűnik, itthon nagy az érdeklődés: bár csak egy-két hét múlva kezdenek működni, máris tárgyalnak több nagy társulattal, céggel, például az ország egyik legnagyobb koncertszervezőjével, a Live Nation Hungaryval. Márkus Éva, a vállalat marketingvezetője azt mondja: médiapartnereket találnak saját maguk, ám arra már nincs emberük, idejük, energiájuk, hogy szponzorokat keressenek. Márpedig egyre jobban szükségük van a külső támogatásra, mert a lemezeladásból kieső bevételt a sztárok a koncertgázsik emelésével próbálják ellensúlyozni, a belépőjegyek árát viszont már nem lehet emelni.
- Magyarországon, sajnos, sehol nem állnak sorban a szponzorok, nélkülük viszont szinte lehetetlen kulturális és sportprogramokat megvalósítani - mondja Demeter Judit, a Magyar Nemzeti Galéria sajtóreferense. Ők ugyan méretüknél, ismertségüknél fogva helyzeti előnyben vannak, és mára már képesek saját szponzorokat felkutatni, de mint mondja, azoknak a kulturális vállalkozásoknak, amelyeknek egyáltalán nincs kapacitásuk szponzorkeresésre, a jutalék levonása után megmaradó pénz is több mint a semmi. Bár egy közvetítővel elvész a közvetlen, élő kapcsolat. Ők hangsúlyt helyeznek arra, hogy VIP-tárlatvezetéssel, más céges programokkal hálálják meg az adományozó kedvet, egy közvetítő viszont nem tud ilyesmit nyújtani a szponzornak.
- Nagy szükség van ilyen cégekre, hiszen a magyar piac ebből a szempontból hatalmas - mondja Török András, a nonprofit alapon működő, a hazai mecenatúra segítésére létrejött Summa Artium Kht. igazgatója. Úgy látja, a 1.st hiánypótló vállalkozás lehet, mert csak egy-két kisebb cég létezik, amely hasonló tevékenységet végez (Spaark Sponsorship, SponsorShip Kft.). Így gyakran megesik, hogy azokat, akik náluk szeretnének ilyen szolgáltatást igénybe venni, nem tudják kihez irányítani. Mindenesetre úgy érzi, elindult egy folyamat, hiszen például a sport területén már létezik egy sikeres cég, a Sport Agency, és tavaly megalakult a Szponzorációs Kerekasztal is, többek között azzal a céllal, hogy segítse a szponzorációs kultúra kialakítását Magyarországon.