Öt százalék alatt lehetne inni
Bár a nulla tolerancia bevezetése óta (ha elszíneződik a szonda, helyben elveszik a jogosítványt) az ORFK adatai szerint drasztikusan csökkent az ittas vezetésen ért autósok száma, a közlekedésbiztonság javítása érdekében a rendőrség további szigorításokat kezdeményez - értesült a Népszabadság.
Jelenleg 0,8 ezrelékig szabálysértés, a fölött bűncselekmény az ittas vezetés. A rendőrség szeretné elérni, hogy a bűncselekmény értékhatárát szállítsák le 0,5 ezrelékre. Továbbá, hogy a jövőben a mért érték, s ne az alkoholos befolyásoltság alapján szabhassák ki a büntetést.
Komáromi Endre ezredes, az ORFK közlekedési főosztályának vezetője szerint Európában - Németországot kivéve - nincs még egy olyan ország, ahol az orvosokat arra kényszerítenék, hogy a rendőrség kérésére soron kívül vizsgáljanak meg egy ittas vezetőt, s adjanak róla szakvéleményt a későbbi szabálysértési vagy büntetőeljáráshoz. A rendőrség tervei szerint a jövőben az elektronikus légalkoholmérők által kimutatott érték alapján szabnák ki a bírságokat, s döntenének arról is, hogy mennyi időre vonnák be a jogosítványt.
Komáromi azt mondta: az orvos szakértők többségének véleménye megegyezik abban, hogy félezrelékes véralkoholszintnek megfelelő mennyiségű szesz már bizonyosan károsan befolyásolja a vezetési képességet, ezért szüntetnék meg a befolyásoltság-vizsgálatot.
Megszüntetni javasolják a kötelező vérvételt is azokban az esetekben, amikor az autós nem hajlandó megfújni, vagy nem szabályosan fújja meg a szondát. Az ilyen esetekben ma vért vesznek, ha kell, erőszakkal. A jövőben, ha a jogalkotó is úgy akarja, aki nem hajlandó megfújni a szondát, azt úgy tekintené a rendőrség, mintha ittasan vezetett volna, és az ilyenkor kiszabható maximális büntetést szabnák ki rá: 150 ezer forint pénzbírságot és hat hónapra bevonnák a jogosítványát.
Európa legtöbb országában következmények nélkül volánhoz ülhet a sofőr egy pohár sör vagy bor elfogyasztása után. Nálunk nem, s ha a rendőrségen múlik, ez jó ideig így is marad. Magyarországon ugyanis a halálos kimenetelű és a személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek 13-14 százalékát ittasan okozzák. Európa más országaiban az ittasan balesetet okozók aránya négy-öt százalék közüli.
- Ígérem, ha Magyarországon sem haladja majd meg az öt százalékot az az ilyen balesetek aránya, a rendőrség fogja kezdeményezni a szabálysértés eltörlését, s akkor majd egy pohár sör vagy bor nálunk sem számít majd jogsértésnek - mondta az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője. Komáromi Endre elmondta: már az igazságügyi tárcánál van a közlekedési törvény módosítására tett javaslatuk, amellyel azt szeretnék elérni, hogy külföldi autósok se úszhassák meg a felelősségre vonást azokban az esetekben, amelyekben magyar autóstársaikat az objektív felelősség elve alapján vonják majd májustól felelősségre.
Mint már hírt adtunk róla, május elsejétől a rendőrség az autótulajdonost, illetve az üzembentartót bünteti meg, ha nem sikerült megállapítania, hogy a szabálysértés idején ki vezette az autót. A tulajdonos csak akkor mentesülhet a közigazgatási bírság alól, ha hitelt érdemlően bizonyítani tudja, ki vezette a kérdéses időpontban a kocsit.
A szabálysértési bírsággal ellentétben - amely 70 euró felett az Európai Unión belül behajtható - a közigazgatási bírságot nem lehet beszedni a külföldi tulajdonostól. És persze a tulajdonos kilétének megállapítása is bonyolultabb.
Az ORFK - a Nemzeti Közlekedési Hatósággal egyetértésben - azt szeretné, ha lehetőséget kapna a közigazgatási bírság előzetes végrehajtására. Gyakorlatilag ez azt jelenté, hogy több más uniós tagállamhoz hasonlóan a rendőrség vagy a közlekedési hatóság a határ közelében megállítaná azokat a külföldi járműveket, amelyeket szabálysértésen értek Magyarországon, s addig nem engedik tovább, amíg nem rendezte a bírságot.