Lemondott a BKV-vezér

Lemondott Antal Attila, a BKV vezérigazgatója, akit alig több mint egy évvel ezelőtt bízott meg a Fővárosi Közgyűlés a közlekedési vállalat irányításával. Az elhíresült használtbusz vásárlás kapcsán lapunk már hetekkel ezelőtt jelezte, a BKV-vezér hamarosan távozni kényszerül a posztról. Antal a sorozatos támadások miatt, megromlott egészségi állapotára hivatkozva távozik.

„Nem mindenkinek érdeke egy működő BKV Zrt. Az általam irányított átvilágítása és pénzügyi konszolidációs programja a közlekedési vállalatnak rengeteg érdeket sértett. Mondhatnám úgy is sok ember „üzleti lábára” léptem. Tévedtem, a teljes tulajdonosi kör szemléletváltása nélkül egy ember nem érhet el döntő változásokat, még közérdekből sem” – írta tegnap közleményben Antal Attila, miután felmentését kérte az igazgatótanácsának elnökétől. Antal alig valamivel több, mint egy évet töltött el a vezérigazgatói székben, 2006 végén, a Fővárosi Közgyűlés utolsó ülésén azzal bízta meg a városvezetés, hogy a BKV-t korszerű, átlátható s majdan nullszaldós céggé formálja. Akkor – és egészen az elmúlt hetekig – úgy tűnt, ehhez minden segítséget meg is kap a politikusoktól, ezért szokatlanul bátran vetette bele magát a „rendcsinálásba”. A reformot népszerűtlen belső átvilágítással, szervezeti átalakítással, létszámcsökkentéssel kezdte. Számos látványos intézkedés mellett azonban a háttérben megkezdődött a BKV régóta meglévő külsős szerződéseinek átvizsgálása, a feltűnően drága megállapodások újra tárgyalása, vagy felbontása. Már ezek miatt is több támadás érte az új vezetést – számos érdeket sértett az újítás –, miközben a kommunikációt is minden oldalról folyamatosan bírálták. Egyes szakértők és politikusok „keresték a fogást” a cég vezetésén, ezért kapóra jött a szokatlanul merész paraméterkönyv-tervezet, amelyből pillanatokon belül politikai ügy lett, s erősen megosztotta a városvezetést, a koalíciót. Ugyanis, mint arról többször beszámoltunk, a BKV jelentős járatritkításra készült, a párhuzamos vonalak megszüntetésével akarta soha nem látott módon megreformálni a fővárosi tömegközlekedést, s nem utolsósorban csökkenteni a cég veszteségeit.

Miközben a szakmailag nehezen védhető elképzelés elfogadtatásán dolgoztak, robbant a hír: a fővárosi cég attól az Alfa Busz Kft.-től vesz használt buszokat – darabonként 48 millió forintért –, amelynek egyik alkalmazottja Antal Zsolt, a BKV vezér fia. Bár később tisztázódott, hogy az ifjabb Antal nem alkalmazottja, „csupán” alvállalkozója a BKV által kiírt közbeszerzési pályázat egyetlen indulójának és nyertesének – a munkaügyi felügyelőség sem talált jogi kifogást a forma ellen –, a lavinát már nem lehetett megállítani. A nagy port kavart ügyben cégen belül is vizsgálat kezdődött, de a részletek tisztázását követelték a Városházán is, maga a főpolgármester is hivatalos magyarázatot várt.

Ekkor – mint arról korábban beszámoltunk – sokan arra számítottak, hogy a BKV aggályos buszvásárlási tenderét apropóként felhasználva gyengíthetik és visszaszoríthatják az MSZP-n belüli és kívüli ellenfelei a Budapesten az elmúlt egy évben rendkívüli mértékben megerősödött Hagyó Miklóst, ám a városüzemeltetési főpolgármester-helyettes mögött a szocialista frakció egy emberként sorakozott fel. Ezt az is mutatja, hogy információink szerint kemény kritikát kapott a szocialistáktól, és nyomásukra Demszky Gábor főpolgármestertől is a főpolgármester-helyettest a BKV-s ügyek miatt is az utóbbi időben szokatlanul élesen bíráló Lakos Imre, a városüzemeltetési bizottság SZDSZ-es vezetője. Akkoriban jeleztük: egyes információk szerint a buszbotrány keltette hullámok elcsendülése után néhány héttel távozna a vezérigazgatói székből Antal Attila, utódja pedig Balogh Zsolt, a cég műszaki vezérigazgató-helyettese lenne. Városházi források cáfolták állításunkat. Akkor még úgy tűnt, a városvezetés feltett szándéka, hogy a közlekedési vállalat egy éve indult stabilizációs programját, valamint az uniós támogatásokkal megvalósítani tervezett BKV-fejlesztéseket – így az utastájékoztatási és az elektronikus csipkártyarendszer kiépítését – Antal vezényelje le.

A vezérigazgató azonban nem sokkal az események után – néhány héttel ezelőtt – szívinfarktus gyanújával kórházba került.

„Vallom, hogy elveimhez képest nem hibáztam, de ismétlem: tévedtem” – írta tegnapi közleményében. Antal kitért arra is, hogy munkáját jó ideje szakmailag is megpróbálták ellehetetleníteni és soha nem tapasztalt lendülettel független szakértők hada vizsgálja a személyét és a BKV-t érintő politikai támadások valóságtartalmát.

„A támadásoknak köszönhetően megromlott az egészségem, szeretném felnőni látni a negyedik, hároméves gyermekemet is. A szívbetegségemmel orvosi kezelés alatt állok több hete, 53 évesen pár napja túlestem egy életmentő műtéten, még több hetet kell szívszanatóriumban töltenem. Úgy érzem belefáradtam. Mondhatnám azt is, „akik” és amit akartak elérték, félreállok.”

Antal Attila
Antal Attila
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.