Amerikai internet-cenzúra Kuba-barát oldalak ellen
New York Times a minap bemutatta, miként bánt el az illetékes minisztérium egy Spanyolországból operáló brit utazásszervező vállalkozóval, csak azért, mert az illető, Steve Marshall évek óta kubai utazásokat is kínál amerikai domain-neveken bejegyzett internetes oldalain. Amerikai ügyfeleket nem céloz meg a vállalkozó, mert, mint mondja, "azok úgysem mehetnek", de ez a washingtoni cenzorokat nem hatja meg. Az amerikai törvények tiltják az üzletelést a Castro-fívérek „gonosz” rendszerével, és megbüntetik azt, aki megszegi a rendelkezéseket. Így fordulhatott elő, hogy a pénzügyminisztérium feketelistára tette Marshallt és cégét és utasította az amerikai szolgáltatót, kapcsolja le a hálóról a brit vállalkozó oldalait.
Jellemző az eljárásra, hogy Marshallt hivatalosan nem is értesítették a retorzióról, csak amikor észrevette, hogy egyes internetes oldalairól egyáltalán nem érkeznek megrendelések, kezdett technikai hibára gyanakodni. Érdeklődésére aztán amerikai regisztrátora, az eNom Inc. megerősítette, hogy a pénzügyminisztérium utasítására ő kapcsolta le a .com-oldalakat.
A pénzügyminisztérium szóvivője szerint teljesen rendben van a dolog a feketelistával: Marshall cége segít amerikaiaknak megkerülni a kubai utazási megszorításokat és "forrásokat generál, amelyeket a kubai rendszer népe elnyomására használ" - utalt a tárca egy korábbi közleményére.
Marshallnak, aki időközben európai szolgáltatókhoz költöztette oldalait, nem érti az amerikaiak eljárását, és a NYT által megszólaltatott több jogi szakértő is túlkapásról, törvénytelen eljárásról beszél.
Ami Marshallt illeti, könnyen lehet, hogy a botrányos amerikai cenzúra még jót is tesz az üzletének: a New York Times ingyenreklámja nyilván aranyat ér.
(NOL)