Jövőre már építjük a Déli áramlatot
Mintegy 700 millió euróba kerül a Déli áramlat gázvezeték magyar szakasza - közölte Veres János pénzügyminiszterre hivatkozva a Rosszijszkaja Gazeta című orosz lap pénteken. A beruházás megtérülése számításaink szerint 15 év - idézte a lap a magyar pénzügyminisztert, aki szerint a beruházó cég ez év végéig készíti el a részletes számításokat, határozza meg a gázvezeték pontos útvonalát. Jövőre tervezzük az építés megkezdését - mondta Veres a lapnak. Ez négy-öt évig tarthat, egyidejűleg a többi országban végzett munkálatokkal, utána már csak össze kell kötni az egyes vezetékszakaszokat.
Azt már viszont Székely Árpád moszkvai magyar nagykövet egyértelműsítette tegnap az MTI-nek nyilatkozva, hogy a gázvezeték megépítéséről szóló nemrégiben aláírt egyezmény csak egy kormányközi megállapodás, és nem átfogó energetikai együttműködési szerződés. Székely kiemelte: a Déli áramlat és az azon áramló gáz nem kivált valamit, például egy régi, vagy egy majd megépítendő vezetéket, hanem a növekvő európai szükségleteket hivatott fedezni. A Magyarországra szállított gáz továbbra is az eddigi vezetéken érkezik majd, de a megállapodás kimondja: a Déli áramlat felhasználható lesz "a jövendőbeli pótlólagos magyar igények kielégítésére" is - mondta el Székely Árpád. Kétségtelen - tette hozzá - hogy az építkezés pénzbe kerül Magyarországnak, viszont fokozza a gázellátás biztonságát és tranzitdíjat is hoz.
Kérdésre elmondta: pontos számokkal még nem lehet szolgálni. Az építkezés költségeit csak akkor lehet kiszámítani, ha meglesz a részletes műszakipénzügyi megvalósíthatósági tanulmány. A magyar szakasz építésének költségei várhatóan idén év végén válnak ismertté.
A tranzitdíjat szintén nem lehet pontosan előre látni, mert összege sok mindentől függ. Annyit azonban tudni, hogy jelenleg 1000 köbméter gáz 100 kilométeren való szállítása mintegy 1,5 dollárba kerül. A Déli áramlat vezeték magyarországi szakasza pedig körülbelül 300 kilométer hosszú lesz, és évente minimum 10 milliárd köbméter gáz megy át rajta: ez a mai árak mellett körülbelül 45-50 millió dollár tranzitdíjat hoz a közös társaságnak, amelynek tulajdonosai - a Gazprom és a Magyar Fejlesztési Bank, vagy az általa kijelölt projekttársaság - ennek adózás utáni részén a tulajdonarányának megfelelően, vagyis fele-fele arányban osztoznak.