"Nincs szó többletigényről"
A BKV és a városvezetés nem egyezik bele olyan megoldásba, amely veszélybe sodorná az uniós támogatást - hangsúlyozták.
Tegnap kormányzati és szakmai forrásokra hivatkozva azt írtuk: a metróhoz várt uniós támogatásra is kihatással lehet, ha többletköltséggel járó technológiamódosítást engedélyeznek a Fővám téren. A legutóbbi metrójelentésben az áll, hogy a Hídépítő tavaly októberben jelezte, más technológiát választana, erre azonban a jelentés szerint nincs fedezet, és a közbeszerzési törvény sem engedi. A jelentésben az is olvasható, hogy a kivitelező késedelme veszélyezteti a pajzsfogadás augusztusi időpontját.
A Hídépítő valóban már korábban benyújtott egy alternatív műszaki javaslatot, de ennek részletei még nem annyira kidolgozottak, hogy annak jóváhagyásáról a DBR Metró Projekt Igazgatóság dönthetne. Bármilyen technológiával akarja is a Hídépítő befejezni az állomást, a projekt 2011-es véghatáridejét nem veszélyeztetheti, és az eredeti szerződés pénzügyi keretein belül kell maradnia - mondta Olti Ferenc, a projektigazgatóság vezérigazgató-helyettese.
Hangsúlyozta, hogy fals információnak tartja azokat az - az MTI által több mint tízmilliárd, lapunk forrásai szerint 3,5 milliárd forintra becsült - öszszeget, amelybe a technológiai módosítás kerülne. Hangsúlyozta, hogy a Fővám téri állomás megépítésére szánt összeg a több mint tízmilliárd forint. A kivitelező akkor lenne jogosult többletigényeinek fedezésére, ha azt elháríthatatlan, külső körülmény indokolná, amelyet műszakilag is kellően alátámasztanak. "A Hídépítő részéről jelenleg nincs ilyen hivatalosan benyújtott és általunk mérlegelt igény" - jelentette ki.
Érdeklődésünkre, ha - mint azt a főpolgármester többször is kijelentette - február végéig kellett volna dűlőre jutniuk a Hídépítővel, akkor miként van még bőven idő a módosítás engedélyezésére, Olti azt mondta: február végéig arról kellett megegyezniük a kivitelezővel, hogy az állomás hogyan lesz képes fogadni a fúrópajzsot. Erről sikerült is megegyezniük, az állomás legkésőbb október elejére fogadókész lesz.
A jelenleg is tartó tárgyalások témája viszont már az, hogy az állomás Duna alá benyúló peronalagútját hogyan építsék meg. "Erre lesz idő, amíg a Fővám téren áthaladó pajzsok 2009-ben elérik a Keleti pályaudvari végállomást."
Hiába folyik a munka a Fővám téren, a pajzs érkezésére fogadókész állapot elérése az eredeti ütemtervhez képest a vezérigazgató-helyettes szerint is csúszik, akár két hónapot. Emiatt pedig lassítani vagy akár ideiglenesen meg is kellene állítani a fúrópajzsokat, amiért naponta 25 milliós kötbér terhelné a metró-projektigazgatóságot. A pénzt a Hídépítő tulajdonosi körét is magába foglaló alagútfúró konzorcium kapná.