A New York Times már nem lepedő

A múlt héten jelent meg utoljára az Albuquerque Tribune. Az 1922-ben alapított lap a nyomtatott sajtó világválságának legújabb, de távolról sem utolsó áldozata. Húsz évvel ezelőtti, 42 ezres példányszámának már a negyede sem fogyott, a szerkesztőség 38 munkatársának szerdán mondták meg, hogy a következő héten már nem kell bemenniük, végkielégítésüket majd kiviszi a postás.

A kis új-mexikói újság megszűnése önmagában még nem jelezne tendenciát, de időben egybeesik a San Francisco környékén több lapot kiadó Bay Area News Group 1100 fős és a New York Times szerkesztőségének 100 fős leépítésével. A San Diego Tribune az elmúlt hetekben szintén száz újságírónak tette ki a szűrét, a Chicago Sun-Timesnál is elbocsátások vannak...

Amerikában nemcsak a példányszám, de a nyomtatott lapok és internetes változataik hirdetési bevétele, így a nyereségesség és a kiadók tőzsdei árfolyama is zuhan. - Örök optimista vagyok, de a mostani folyamatokban nagyon nehéz felfedezni pozitívumot. A következő néhány év átmenet, lesznek lapok, amelyek nem fogják túlélni - nyilatkozta az International Herald Tribune-nak Brian Tierney, a Philadelphia Inquirer és a Philadephia Daily News kiadója.

A legnagyobb gond, hogy a hirdetési piac, amely eddig együtt mozgott a gazdasággal, az utóbbi egy-másfél évben elszakadt az általános folyamatoktól. A nyomtatott lapok és internetes kiadásaik reklámbevétele az inflációt is beleszámítva húsz százalékkal marad el a 2000-es csúcstól. Az apróhirdetések zöme átment az internetre, ott a nyomtatott sajtóhoz képest a huszadáért ér el egy-egy olvasót. A lapeladásból származó jövedelem 2003 óta csökken, a Boston Globe, a Los Angeles Times, a San Francisco Chronicle példányszáma 30-40 százalékkal esett vissza.

Elemzők szerint öt-tíz év kell a kilábaláshoz. Rövid távon mindenki költséget csökkent. A Baltimore Sun bezárta utolsó tudósítói irodáját is. Már csak a New York Times, a Washington Post, a Los Angeles Times és a Wall Street Journal tart fenn nemzetközi tudósítói hálózatot. A lapfelületek is csökkennek, a New York Times vagy a Washington Post már nem a régi "lepedő", mindkettő keskenyebb formátumra váltott. A kiadókat nem vigasztalja, hogy spórolnak a papírköltségen: kevesebb a kinyomtatandó hirdetés, és egyre rövidebbek a cikkek is.

A válság leküzdésére az Újságok Világszövetsége ötpontos ajánlást tett közzé:
1. Internetes, mobiltelefonos beruházások; 2. Agresszívebb hirdetésszervezés; 3. Új termékek bevezetése; 4. A portfólió diverzifikálása; 5. A hirdetőknél és az olvasóknál is jobban kell fókuszálni a fogyasztóra.

Az Amerikai Sajtóintézet Newspapers Next 2.0 programja még tovább megy. Szerinte a nyomtatott sajtónak át kell alakulnia a helyi üzleti szféra és a lakosság közötti kapoccsá, azt a célt kell kitűznie, hogy ha bárki bármit szeretne csinálni, vagy ha csak meg akar tudni valamit, elsőként a laphoz vagy internetes oldalához forduljon. A hír és az információ már nem elég, szolgáltatóvá kell válni. A mostani üzleti modellek csak a zsugorodásra jók, az első lépést mentálisan kell megtenni. A jövő a mainál nagyobb és szélesebb skálán játszó médiavállalatoké.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.