A New York Times már nem lepedő
A kis új-mexikói újság megszűnése önmagában még nem jelezne tendenciát, de időben egybeesik a San Francisco környékén több lapot kiadó Bay Area News Group 1100 fős és a New York Times szerkesztőségének 100 fős leépítésével. A San Diego Tribune az elmúlt hetekben szintén száz újságírónak tette ki a szűrét, a Chicago Sun-Timesnál is elbocsátások vannak...
Amerikában nemcsak a példányszám, de a nyomtatott lapok és internetes változataik hirdetési bevétele, így a nyereségesség és a kiadók tőzsdei árfolyama is zuhan. - Örök optimista vagyok, de a mostani folyamatokban nagyon nehéz felfedezni pozitívumot. A következő néhány év átmenet, lesznek lapok, amelyek nem fogják túlélni - nyilatkozta az International Herald Tribune-nak Brian Tierney, a Philadelphia Inquirer és a Philadephia Daily News kiadója.
A legnagyobb gond, hogy a hirdetési piac, amely eddig együtt mozgott a gazdasággal, az utóbbi egy-másfél évben elszakadt az általános folyamatoktól. A nyomtatott lapok és internetes kiadásaik reklámbevétele az inflációt is beleszámítva húsz százalékkal marad el a 2000-es csúcstól. Az apróhirdetések zöme átment az internetre, ott a nyomtatott sajtóhoz képest a huszadáért ér el egy-egy olvasót. A lapeladásból származó jövedelem 2003 óta csökken, a Boston Globe, a Los Angeles Times, a San Francisco Chronicle példányszáma 30-40 százalékkal esett vissza.
Elemzők szerint öt-tíz év kell a kilábaláshoz. Rövid távon mindenki költséget csökkent. A Baltimore Sun bezárta utolsó tudósítói irodáját is. Már csak a New York Times, a Washington Post, a Los Angeles Times és a Wall Street Journal tart fenn nemzetközi tudósítói hálózatot. A lapfelületek is csökkennek, a New York Times vagy a Washington Post már nem a régi "lepedő", mindkettő keskenyebb formátumra váltott. A kiadókat nem vigasztalja, hogy spórolnak a papírköltségen: kevesebb a kinyomtatandó hirdetés, és egyre rövidebbek a cikkek is.
A válság leküzdésére az Újságok Világszövetsége ötpontos ajánlást tett közzé:
1. Internetes, mobiltelefonos beruházások; 2. Agresszívebb hirdetésszervezés; 3. Új termékek bevezetése; 4. A portfólió diverzifikálása; 5. A hirdetőknél és az olvasóknál is jobban kell fókuszálni a fogyasztóra.
Az Amerikai Sajtóintézet Newspapers Next 2.0 programja még tovább megy. Szerinte a nyomtatott sajtónak át kell alakulnia a helyi üzleti szféra és a lakosság közötti kapoccsá, azt a célt kell kitűznie, hogy ha bárki bármit szeretne csinálni, vagy ha csak meg akar tudni valamit, elsőként a laphoz vagy internetes oldalához forduljon. A hír és az információ már nem elég, szolgáltatóvá kell válni. A mostani üzleti modellek csak a zsugorodásra jók, az első lépést mentálisan kell megtenni. A jövő a mainál nagyobb és szélesebb skálán játszó médiavállalatoké.