A Fővám téren bukhat a metró uniós támogatása
Lapunk kormányzati forrásokból úgy értesült, hogy Brüsszel aligha nézné jó szemmel a műszaki tartalom ilyen mértékű változtatását, ráadásul a Fővárosi Közgyűlés által legutóbb elfogadott, legfrissebb metrójelentés is leszögezi, hogy az új műszaki megoldásnál az alvállalkozó által már bejelentett igényének megvalósítása a közbeszerzési törvény keretei között lehetetlen, ráadásul fedezet sincsen rá. A tender és az alapján létrejött, jelenleg is hatályos metrószerződés elvileg nem zárja ki, hogy az alvállalkozó változtasson az alkalmazott technológián, de a határidő módosítására és többletköltség iránit igény benyújtására nincs lehetősége, ezt a közbeszerzési törvény sem engedi meg.
Az EU az általános gyakorlat szerint ilyen nagyberuházásoknál egyetlen módosítást engedélyez. Városházi forrásaink szerint a Hídépítő által szorgalmazott mesterséges félsziget elgondolás - amelylyel a főváros ezt az egyetlen lehetőséget merítené ki - sem pénzügyileg, sem műszakilag nem kellően megalapozott. Forrásaink szerint a Hídépítő most lényegében olyan kockázat kivédésére kér pluszpénzt, amelyet gyakorlatilag az eredeti metrószerződésében is vállalt, és amelyre a beruházás környezetvédelmi hatástanulmánya is figyelmeztetett azzal, hogy a váratlan "eshetőségekre különböző megelőző intézkedésekkel előre föl lehet készülni".
A Főpolgármesteri Kabinet által korábban megtárgyalt, legutóbbi számítások szerint, ha a Hídépítő maradna a Fővám tér kivitelezője, és a főváros elfogadná a kért műszaki módosítást - a mesterséges sziget megépítését - az állomásépítés az eredeti terveknél negyvenmillió euróval, azaz nagyjából tízmilliárd forinttal kerülne többe, az öszszegen pedig megosztozna a kivitelező, a BKV és a Városháza. A mesterséges sziget kialakítása önmagában információink szerint 3-3,5 milliárd forinttal drágítaná tovább a metróépítést. (Csak összehasonlításként: ez több mint a fele annak a pénznek, amenynyit a BKV tervezett járatritkításával akarnak megtakarítani.)
Szakmai forrásaink szerint további nem kívánt mellékhatásai is lehetnek, ha - dacára a többek szerint gyenge lábakon álló műszaki érveknek - engednek a Hídépítő követelésének. Ettől ugyanis a beruházás többi kivitelezője is vérszemet kaphat, és náluk is - ahogy névtelenséget kérő forrásunk fogalmazott - "vastagabban foghat a ceruza", ami tovább növelné a metró jelenleg tervezett, 511 milliárd forintos építési költségét.