Alföldi és a társulat
Nincs abban semmi meglepő, ha az új színházigazgató saját csapattal akar dolgozni. Ritka, hogy elbocsátja az egész társulatot, de a változások elkerülhetetlenek.
Hetek óta taglalják a lapok, kiktől köszön el Alföldi Róbert a Nemzeti Színház társulatából. Azt a korábbi főigazgató, Jordán Tamás is elismerte a Magyar Narancsnak adott interjújában: "A társulat tényleg megnőtt: negyvenhét színész van, igen. Azt is gondolom, hogy rossz a szerkezete. De - ellentétben azzal, amit sokan gondolnak - nem a közepes vagy kis szerepeket játszó színészek vannak sokan, hiszen ők általában rengeteget játszanak, minden darabban szükség van rájuk. A nagy nevek, a protagonisták vannak sokan... egy-egy főszerepre három ember is van ott, ahol elég lenne egy is."
Alföldi Róbert áprilisig nem nyilatkozik arról, milyen csapattal és műsorral kezdi a 2008-2009-es évadot. Az Indexen megjelent pár hete egy lista, amely tizenkilenc nevet tartalmazott. Lapunk információja szerint tizenhetüknek valóban nem hosszabbítja meg szerződését az új főigazgató. A "maradék" kettő, Szalay Mariann és Pécz Ottó azonban már csak darabszerződéssel volt amúgy is a Nemzetiben, mert mindketten külföldön élnek. Bár Jordán azt nyilatkozta, a nagyágyúk között van "túltermelés", a távozók nagyja közepes vagy kis szerepeket játszott.
A legismertebb elszerződők: Csankó Zoltán, Papp Zoltán, Major Melinda, Pásztor Edina, Schmied Zoltán, Trokán Péter és Ujlaky László. Nem ma kezdte a szakmát Bognár Anna, Bródy Norbert, Horváth Ákos, Koleszár Bazil Péter, Orosz Róbert és Vida Péter sem. Egy részüket Jordán Tamás előző színházának, a Merlinnek színészképzőjében okította, de volt, aki az ugyanott működő Atlantis Színházban játszott. Jordán és Lukáts Andor színművészetis osztályában végzett 2006-ban Nagy Cili, Nemes Vanda, Sipos Vera és Vass Teréz, nekik szintén új társulat után kell nézniük.
Felvetődik a kérdés, kinek nehezebb elhelyezkednie, az idősebb generációnak vagy a fiataloknak. A jelek szerint mindenkinek. Igaz, páran még reménykedhetnek abban, hogy Jordán magával viszi őket az új szombathelyi Weöres Sándor Színházba. A színész-rendező erről még hetekig nem nyilatkozik. Sőt annak ellenére, hogy néhány vidéki teátrumban még tart az igazgatói pályáztatás, mire lezárul, a jelenlegi direktor már összeállítja a jövő évad társulatát. (Íratlan szabály: február végéig minden régi tagnak tudnia kell, számítanak-e rá a következő évadban, és március végére összeáll az új tagok listája.)
Tagadhatatlan ugyanakkor: erős a túlkínálat színészekből, hiszen egyetem és főiskola, tanodák, akadémiák ontják az utánpótlást. Így nem is igazán meglepő, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetem színész tanszéke szeptembertől nem indít prózai szakot, "csak" zenést, valamint bábot.
Úgy tudjuk, Alföldivel tartanak a Bárkáról azok a művészek, akiket ő vitt oda: Tompos Kátya és Makranczi Zalán. Az átformálódó Krétakörből pedig színházat vált Péterfy Borbála és Rába Roland. A hírek szerint a most végzős színiegyetemisták közül hatan kezdhetik az évadot a Nemzetiben.
A 2007-ben Budapesten és Kaposváron végzett fiatalok közül huszonkilencen nem kaptak állandó szerződést, csak darabokra kérte fel őket egy-egy teátrum - tudtuk meg a MASZK Országos Színészegyesület ügyvezető titkárától, Lampl Lajostól. A pályakezdő "társulatlanok" támogatására a MASZK külön keretet hozott létre. A kezdőtőke az Előadóművészi Jogdíjalapból kapott ötmillió forint volt. Ehhez jött a Polgár Krisztina Emlékalap ugyanekkora adománya. Így szeptembertől havi 40 ezer forint gázsikiegészítést vehettek fel a fiatalok, mely összeg lehet, hogy májusig emelkedik is. Egy újabb szponzor a pályakezdők új produkcióit szeretné - anyagilag is - ösztönözni.