Nőnapi kreatívok
A századik nőnapon száz olyan nőt jutalmaztak, aki "hivatása kiválóságai közé tartozik". A Parlament felsőházi termében tartott ünnepség nyitányaként Gáti Oszkár elszavalta Kosztolányitól a Hajnali részegséget, annyira jól, hogy a produkció színvonala valósággal elsöpörte a kérdést: vajon miért pont ezt? A díjazottak névsorában a közismert emberek (Bombera Krisztina, Bozsik Yvette, Erős Antónia, Eszenyi Enikő, Ferge Zsuzsa, Sebestyén Márta vagy például Zsédenyi Adrienn) mellett olyan szakmák képviselői is feltűntek, akik "férfiasnak" elkönyvelt munkakörben jeleskednek.
Kapott oklevelet borász, börtönigazgató, katasztrófavédelmi szakértő, katona, rendőr és űrhajós is, bocs, űrhajós nem, de pilóta igen, meg elég sok politikus, és nemcsak balról, hanem, jobbról is: az MDF-től Dávid Ibolya, a Fidesztől Járóka Lívia és Pelczné Gáll Ildikó. (Nevezettek személyesen nem prezentálták magukat, az elismerést később veszik át.)
Szili Katalin házelnök aztán jól feladta a leckét a szociális tárcának. Javasolta, hogy jövőre, a százegyedik nőnapon - a partnerség jegyében - százegy arra érdemes férfit tüntessenek ki. A házelnök rögtön bele is kezdett, és virágját átnyújtotta a szocialista Korózs Lajosnak, az egyetlen férfi parlamenti képviselőnek, aki önszántából, és nem hivatali kötelességből vett részt az ünnepségen. A minisztériumnak tehát már csak száz alkalmas férfi jelöltet kell felkutatnia. Jobb igyekezni, lehet, hogy ehhez a munkához egy esztendő is kevés.
Komoly bóklászás után bukkantam rá Nádor Péter kiállítására a VAM Design Center labirintusszerű pincéjében, miközben persze a képek zömét már megtekinthette bárki, aki elolvasta dr. Csernus Imre legutóbbi, A nő című könyvét. De megérte. Most, e képeknek a PszichiARTria rendezvénysorozata teremtett apropót és szentelt egy termet. A kiállított húsz munkát Csernus doktor diadalmas mondatainak - amelyeket ugyanitt szombaton, nőnapon délután öt órától a pszichiátertől magától is hallhat a nagyközönség - fekete molinói tagolták, arcba vágó kontrasztként az egyébként is intenzív képekhez. A belső tűz, a groteszkbe hajló szemlélet a nőt körbejáró munkák közös vonása - legyen pop-artos, éles színekkel operáló, elvont, de fájdalmasan egyértelmű megfigyelés, dinamikus és erőteljes nőábrázolás, vagy mélysötét, borús jövőt sejtető rajzolat. Nádor Péter látásmódja nyugtalanító és elgondolkodtató, az alkotások - amelyekben végre-valahára a cím is a mű szerves része - a cinkos-cinikus mosolytól a torokszorító feszengésen át az elemi robbanásig az érzelmek széles skáláján játszanak. Minden festmény több puszta "nőportré"-nál. Arcok, testek beszédes mozdulatlansága: az erő, a halálpontos megfigyelés és a képeket átszövő finom és játékos gúny lenyűgöző képi világgá áll össze, ami olykor dühítő, olykor szelíd-szomorú, olykor pedig olyan sajátos szemszöget tár fel - Piercing - amiben a legtöbbünknek soha nem lesz része. Nem is marad hatástalan. (Falucskai Violetta)