Drasztikus díjemelés után finomhangolás
Gyarmati Zoltán, az engedélyek kiadását végző fővárosi cég, a Parking Kft. vezetője szerint a rendelet szigorítása már elérte azt a célt, hogy a fuvarozók jobban és körültekintőbben mérlegelik, mennyi és milyen tömegű autóikra váltsanak ki engedélyeket. A legfrissebb, januári összesítések szerint 1200 engedélyt adtak ki, félezret a jármű környezetkímélő motorjára tekintettel díjkedvezménnyel, összesen nyolcszázat pedig az össztömeg-korlátozású övezetekre. (A fővárosi rendelet szerint külön engedély kell az olyan védettnek minősülő övezetekbe való behajtáshoz, mint a Vár, a Margit-sziget vagy a Népliget, és ugyancsak külön papír a 12 tonnánál nehezebb kamionokra, ha a kijelölt tranzitútvonalakról le akarnak térni, bárhol a városban.)
Gyarmati Zoltán vitatja a fuvarozók azon panaszát, hogy a drasztikusan megemelt díjakat ne tudnák kifizetni. Egy nagyobb, több mint száz budapesti bolttal rendelkező üzlethálózatnál például az éves forgalom egy százalékát sem éri el a behajtási díj költsége. A kft. vezetője szerint a 3,5-7 tonnás teherautókra a korábban 17 éven keresztül változatlan díjszabás szerint alig félezer, míg most csaknem ötezer forintot kell fizetni. "Ez egy ötöd tank gázolaj ára, és azt sem szabad elfelejteni, hogy ezek a teherautók okozzák a fővárosi légszennyezettség 38 százalékát" - tette hozzá.
Gyarmati Zoltán szerint a fuvarozók sem vitatták, hogy szükség volt a behajtási engedélyek rendezésére, csak ők a díjemeléssel és az övezetkibővítéssel megvárták volna, amíg elkészül az M0-ás körgyűrű keleti szektora. A Parking Kft. vezetője értetlenül áll a kilátásba helyezett fenyegetések - mint a sztrájk vagy egy esetleges blokád - előtt, hiszen a cég és a fővárosi önkormányzat is nyitott a fuvarozók ésszerű kéréseire. Ezek nyomán májusig megteremtik annak lehetőségét, hogy az engedélyek kérelmezését és kiadását online, az internet segítségével is el lehessen intézni. Jelenleg a csaknem negyvenfős cégnek csupán három munkatársa tud az engedélyek kiadásával és a kérelmek feldolgozásával foglalkozni az ügyfélszolgálaton, mert helyszűke miatt csak ennyien férnek el. Gyarmati Zoltán ígérete szerint ezért áprilistól tágasabb, nagyobb létszámú új ügyfélszolgálatot nyitnak, és a városhatáron is lesznek kirendeltségeik.
Azokra a felvetésekre, miszerint sokszor dugót okoznak a vészvillogóval leálló és a forgalmat percekig feltartó teherautók, Gyarmati Zoltán azt mondta: jelenleg négyszáz, áruszállításra kijelölt hely van a fővárosban, ezek használatát a rendőrségnek és a közterület-felügyeletnek kell ellenőriznie, csakúgy, mint a védett övezetekbe vagy a kijelölt útvonaltól való eltérésre jogosító engedélyek meglétét. A húszperces, ingyenes "rakodási" parkolást lehetővé tevő rendszert egyelőre azért nem tudják bevezetni, mert attól a parkolási társaságok elzárkóznak. A Parking egyébként ez év végén vezeti be kísérleti jelleggel azt a kamerás, elektronikus rendszert, amely a rendszám leolvasásával egyértelműen ki tudja szűrni, volt-e engedélye a behajtásra a teherautónak vagy sem. Az évente egymilliárd forintosra becsült bevételt pedig P+R parkolók kialakítására költik, valamint plusztámogatást adnak a rendőrségnek és a közterület-felügyeletnek, hogy az engedélyek ellenőrzésére a kamerás rendszer teljes kiépítéséig is fel tudjanak venni újabb embereket.