Drasztikus díjemelés után finomhangolás

Januártól a korábbi díj nyolc-tízszereséért, és cégnév helyett csak rendszámra kaphatnak behajtási engedélyt a teherautók Budapest védett övezeteibe, márciustól pedig az egész fővárosban csak a kijelölt útvonalon közlekedhetnek a 12 tonnánál nehezebb gépjárművek.

Gyarmati Zoltán, az engedélyek kiadását végző fővárosi cég, a Parking Kft. vezetője szerint a rendelet szigorítása már elérte azt a célt, hogy a fuvarozók jobban és körültekintőbben mérlegelik, mennyi és milyen tömegű autóikra váltsanak ki engedélyeket. A legfrissebb, januári összesítések szerint 1200 engedélyt adtak ki, félezret a jármű környezetkímélő motorjára tekintettel díjkedvezménnyel, összesen nyolcszázat pedig az össztömeg-korlátozású övezetekre. (A fővárosi rendelet szerint külön engedély kell az olyan védettnek minősülő övezetekbe való behajtáshoz, mint a Vár, a Margit-sziget vagy a Népliget, és ugyancsak külön papír a 12 tonnánál nehezebb kamionokra, ha a kijelölt tranzitútvonalakról le akarnak térni, bárhol a városban.)

Gyarmati Zoltán vitatja a fuvarozók azon panaszát, hogy a drasztikusan megemelt díjakat ne tudnák kifizetni. Egy nagyobb, több mint száz budapesti bolttal rendelkező üzlethálózatnál például az éves forgalom egy százalékát sem éri el a behajtási díj költsége. A kft. vezetője szerint a 3,5-7 tonnás teherautókra a korábban 17 éven keresztül változatlan díjszabás szerint alig félezer, míg most csaknem ötezer forintot kell fizetni. "Ez egy ötöd tank gázolaj ára, és azt sem szabad elfelejteni, hogy ezek a teherautók okozzák a fővárosi légszennyezettség 38 százalékát" - tette hozzá.

Gyarmati Zoltán szerint a fuvarozók sem vitatták, hogy szükség volt a behajtási engedélyek rendezésére, csak ők a díjemeléssel és az övezetkibővítéssel megvárták volna, amíg elkészül az M0-ás körgyűrű keleti szektora. A Parking Kft. vezetője értetlenül áll a kilátásba helyezett fenyegetések - mint a sztrájk vagy egy esetleges blokád - előtt, hiszen a cég és a fővárosi önkormányzat is nyitott a fuvarozók ésszerű kéréseire. Ezek nyomán májusig megteremtik annak lehetőségét, hogy az engedélyek kérelmezését és kiadását online, az internet segítségével is el lehessen intézni. Jelenleg a csaknem negyvenfős cégnek csupán három munkatársa tud az engedélyek kiadásával és a kérelmek feldolgozásával foglalkozni az ügyfélszolgálaton, mert helyszűke miatt csak ennyien férnek el. Gyarmati Zoltán ígérete szerint ezért áprilistól tágasabb, nagyobb létszámú új ügyfélszolgálatot nyitnak, és a városhatáron is lesznek kirendeltségeik.

A rendelet ellen a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) is tiltakozik és bevezetésének elhalasztását követeli - sikertelenül. A szervezet támogatja a környezetvédelmi szándékokat, de olyan jogszabályt lát, amely rendkívül megnehezíti a város működését. Az alapvetően költségvetési szempontok alapján megalkotott rendelkezés általános ellátási és közszolgáltatási gondok kialakulásához, valamint szociális feszültséghez vezet. A vállalkozók a rájuk nehezedő többletterheket nem tudják elviselni, és vélhetően a lakosságra fogják hárítani. A BKIK szerint a főváros úthálózatának állapota a rendelettől még nem lesz jobb, az új regula ugyanakkor korlátozza többek közt a lakosság, az ipari létesítmények áruval, fogyasztási cikkekkel, alap- és segédanyagokkal történő kiszolgálását, továbbá a hulladék és környezetszennyező anyagok elszállítását. A rendelkezés az olajtársaságokat is érinti, hiszen annak hatása a fűtő- és üzemanyagok szállítása esetén is túlgyűrűzik. Elég csak a BKV-telepek üzemanyag-ellátásának költségeire és azoknak az utazási költségekben való megjelenésére gondolni - figyelmeztet a BKIK. A kamara szerint a főváros infrastrukturálisan sem kész egy ilyen rendelet bevezetésére: nincs egybefüggő, kellő áteresztőképességű körgyűrű, hosszú az engedélyek kiadásának ügyintézési ideje. (B. T)
Ugyancsak a fuvarozók kérése nyomán heteken belül több nyelven is lesz lehetőség az ügyintézésre, a havi és negyedéves engedélyek mellett bevezetik az egy napra szóló paszszust, az engedélykiadás jelenlegi nyolcnapos határidejét pedig májusig két-három napra csökkentik. Jelenleg ugyanis a kérelmet - miután annak megalapozottságát a Parking közlekedési mérnöke megvizsgálta - a városháza közlekedési ügyosztálya véleményezi, majd Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes irodáján keresztül kerül a főpolgármester elé, Demszky Gábornak ugyanis mindegyiket személyesen kell szignálnia. A közeljövőben a kérelmek a Parkingtól egyből a főpolgármester elé fognak kerülni, ami jelentősen lerövidíti a bírálati időt.

 

Azokra a felvetésekre, miszerint sokszor dugót okoznak a vészvillogóval leálló és a forgalmat percekig feltartó teherautók, Gyarmati Zoltán azt mondta: jelenleg négyszáz, áruszállításra kijelölt hely van a fővárosban, ezek használatát a rendőrségnek és a közterület-felügyeletnek kell ellenőriznie, csakúgy, mint a védett övezetekbe vagy a kijelölt útvonaltól való eltérésre jogosító engedélyek meglétét. A húszperces, ingyenes "rakodási" parkolást lehetővé tevő rendszert egyelőre azért nem tudják bevezetni, mert attól a parkolási társaságok elzárkóznak. A Parking egyébként ez év végén vezeti be kísérleti jelleggel azt a kamerás, elektronikus rendszert, amely a rendszám leolvasásával egyértelműen ki tudja szűrni, volt-e engedélye a behajtásra a teherautónak vagy sem. Az évente egymilliárd forintosra becsült bevételt pedig P+R parkolók kialakítására költik, valamint plusztámogatást adnak a rendőrségnek és a közterület-felügyeletnek, hogy az engedélyek ellenőrzésére a kamerás rendszer teljes kiépítéséig is fel tudjanak venni újabb embereket.


Az év végén kísérleti jelleggel már kamerás rendszerrel ellenőrzik az engedélyeket
Az év végén kísérleti jelleggel már kamerás rendszerrel ellenőrzik az engedélyeket
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.