A Volkswagen markában a Scania
A tegnap bejelentett ügylet egyúttal tágra nyitja a kaput a német gyártó számára az európai kamionpiac teljes leigázásához. Az adu azonban a Porschénél van, miután a társaság igazgatótanácsa eldöntötte, többségi tulajdont szerez a VW-ben.
Ferdinand Piech kezébe került a Scania kormányrúdja, miután a tulajdonos Wallenberg család az aktuális részvényárfolyamnál 17 százalékkal drágábban, közel hárommilliárd euróért átadta a svéd nehézgépjármű-gyártóban 90 esztendeje őrzött részvényeit. A VW a birtokában lévő 39 százalékos pakettel a szavazatok 69 százalékát mondhatja magáénak, ha a piacfelügyelet áldását adja az üzletre.
Mint azt a VW-nál hangsúlyozták a társaságot az érvényben lévő tőkepiaci szabályok nem kötelezik arra, hogy felvásárlási ajánlatot tegyen a Scania többi részvényesének. Martin Winterkorn vezérigazgató kijelentette, nem terveznek leépítéseket Svédországban, és szándékaik szerint bevonják a MAN-t is a cég működésébe, de a VW brazil kamiongyártó leánya is képbe kerülhet.
A helyzet pikáns, hiszen az elmúlt másfél évben a MAN nagy erőfeszítéseket tett, hogy bekebelezze konkurensét. Próbálkozásai kudarcot vallottak, így 2006 őszén a 10 milliárd eurós ellenséges ajánlatát csípőből utasították el a svédek. Tavaly év eleje óta a lapjárás változó volt, ám a kártyákat mindig a VW vagy inkább a cég elnöke, a Porsche főtulajdonosa és irányítója, Ferdinand Piech osztotta. A VW előbb a svédeket fenyegette azzal, hogy a MAN-nal szövetkezik, és együtt vásárolják fel a nyílt piacon a Scaniát, majd fordult a kocka, és tavaly január végén a VW már nem zárta ki, hogy a Scania szövetségeseként ellentámadást indít a MAN megszerzéséért. Menet közben a MAN szép csendben a tőzsdén megszerezte a svéd konkurens részvényeinek valamivel több mint 14 százalékát, a VW pedig 15 százalékot vásárolt a nyílt piacon a MAN papírjaiból, amivel 20 százalék fölé emelte részesedését. A harc ebből a pozícióból folytatódott, végül a színfalak mögötti tárgyalások vezettek eredményre.
Piech tegnap egy nagy lépéssel közel került másik dédelgetett tervének megvalósításához is. A genfi autószalonon bejelentették: a Porsche igazgatótanácsa áldását adta arra, hogy a luxusautó-gyártó többségi tulajdont szerezzen piaci felvásárlásokkal a VW-ben. E fejleményre elemzők azóta számítanak, hogy az Európai Bíróság tavaly tavasszal versenyellenesnek minősítette azt az 50 éves német jogszabályt, miszerint függetlenül a részvénycsomag nagyságától, egyetlen befektető sem kap 20 százaléknál nagyobb szavazati jogot a VW-csoportnál. A VW 60-as évekbeli privatizációjához kapcsolódó Volkswagen-törvény várható eltörlése lendületet adott a VW-t alapító Porsche unokájának, hogy végre egy kézbe vonja a családi ezüstöt. Piechnek 13 százalékos személyes tulajdona van a Porschéban, a családé összesen 50 százalék, míg a másik 50 százalék kisrészvényeseké. A VW-ben a Porsche a részvények 31 százalékával rendelkezik jelenleg, 35 százaléka kisbefektetők, míg mintegy 30 százalék német és külföldi intézmények birtokában van. Ha Piech sikerre viszi elképzeléseit, akkor egy 150 milliárd eurót érő birodalom felett uralkodhat, amelyet olyan márkák fémjeleznek, mint a VW, a Skoda, a Lamborghini, az Audi, a Porsche és a Scania, valamint a MAN. Piaci hírek szerint a Porsche februárban 10 milliárd eurós készenléti hitelmegállapodást kötött meg nem nevezett pénzintézetekkel, nyilvánvalóan a felvásárlás zökkenőmentességét biztosítandó.