Orosz lapok Gyurcsányról és a Déli Áramlatról
A Kommerszant című tekintélyes gazdasági szaklap is erről írt első sorban, hozzátéve: Gyurcsány Ferenc mindazonáltal hangsúlyozta, hogy a gázszállítás terén Magyarország nagyobb versenyt szeretne, mivel jelenleg nem piaci mechanizmusról van szó, hanem sokoldalú nemzetközi együttműködésről.
A Kommerszant azonban szakértőket idézve felhívta a figyelmet arra, hogy a tranzitországokkal kötött megállapodások még nem garantálják a Déli Áramlat határidőre való megépítését, ugyanis az építkezéshez Ukrajna hozzájárulására is szükség van, mivel a vezeték Fekete-tengeri szakasza nagyrészt Ukrajna kontinentális talapzatán haladna.
Mihail Korcsjomkin, a Kelet-Európai Gázelemzés (East European Gaz Analysis) cég igazgatója a lapnak nyilatkozva úgy vélte: a Gazprom ugyanazt a hibát követte el, mint a Balti-tengeren építendő Északi Áramlat esetében: megállapodott az importőrökkel és bejelentette a vezeték építését, s csak eztán kéri majd az építkezéshez szükséges engedélyeket a "sértett" tranzitállamoktól, amelyeknek gazdasági övezetén a vezeték átmenne. A Déli Áramlatnak Ukrajna és Románia felségvizein kell áthaladni: szóba jöhetne még Törökország, de Ankarát 2006-ban kizárták a Déli Áramlat projektből.
"Ilyen módon Ukrajna újabb nyomásgyakorló eszközhöz jut a Gazprom és Kijev között egy hete újra kiéleződött gázvitában, amelyben az orosz monopólium ezúttal március 3-ra helyezte kilátásba a gázcsap elzárását, ha Ukrajna nem fizet" - írta a lap. Emlékeztetett arra, hogy Julija Timosenko ukrán kormányfő felvetette januárban egy további Európába vezető alternatív vezeték, a Fehér Áramlat ötletét, és az ukrán kormány forrásait idézve azt írta: amennyiben Európa támogatja az ukrán Fehér Áramlatot, lehet szó az orosz Déli Áramlat nyomvonalának gyors engedélyezéséről, mivel Ukrajnának viszont orosz felségvizeken kell átvinnie vezetékét. "Ellenkező esetben Ukrajna nemzeti érdeke nem a Déli Áramlat támogatását diktálja" - írta a lap ukrán forrását idézve. Az illetékes orosz minisztérium szakértőjét idézve azonban rámutatott: Kijev nem tilthatja meg a Déli Áramlat építését, de egyeztetni kell vele a nyomvonalat és a környezetvédelmi vonatkozásokat, amelyek elbírálására az ukrán törvények szerint legfeljebb egy év áll rendelkezésre.
A The Moscow Times című angol nyelvű napilap rámutatott, hogy a Nabuccót általában a Déli Áramlat potenciális riválisának tekintik, mivel nagyjából azonos kapacitással ugyanazokba az európai országokba irányul. A lap azonban idézte az OMV osztrák kőolaj- és földgázipari konszernnek a Nabucco kérdéseiben illetékes szóvivőjét, aki azt mondta: Európában az előrejelzések szerint robbanásszerűen növekszik majd a szükséglet, és mindkét vezetéknek helye lesz. A The Moscow Times rámutatott: a Nabucco terv - amelyet az EU és az Egyesült Államok támogat - egyelőre nem halad, mivel nincsenek még megállapodások a legfontosabb gázszállító országokkal a vezeték gázzal való ellátásáról. A lap idézte Szergej Kuprijanov Gazprom-szóvivőt, aki csütörtökön elmondta: a konszern egy másik lehetséges változatot is vizsgált a Déli Áramlat északi ága számára, ezt azonban elejtette, mivel Románia nem mutatott kellő érdeklődést. (MTI)