A Déli Áramlat nem zárja ki a Nabuccót – állítja az EU
Csütörtökön Jozias van Aartsen, az EU Nabucco-koordinátora csütörtökön értett egyet Kákosyval abban: az uniós elsőbbséget élvező vezeték, illetve a Déli Áramlat nem riválisai egymásnak. - A holland diplomata méltatta azokat a diplomáciai erőfeszítéseket, amelyeket hazánk a Nabucco kapcsán azeri, türkmén és török viszonylatban tett, illetve tesz – közölte Kákosy, aki elmondta: Göncz Kinga külügyminiszter pénteken tájékoztatja a NATO-, illetve EU-tagországok budapesti nagyköveteit az energiapolitikai fejleményekről.
Az orosz kapcsolattól való zsigeri idegenkedést Brüsszelben elsősorban a kelet-közép-európai (történelmi) sérelmi politika részének tekintik. Belgium például szinte áhítozik a nagy orosz energiaüzletre – lévén évi 16,4 milliárd köobméteres földgázgázellátását teljes mértékben importból, főleg Katarból és Algériából fedezi. (Úgy is lehet ezt értelmezni, hogy meghívót küldünk a Gazprom címére – fogalmazott Didier Reynders belga miniszterelnök-helyettes.) Az 1200 km-es, ötmilliárd dolláros balti-tengeri (Wyborg-Greifswald közötti) német-orosz projektet különösen a belőle kimaradó lengyelek támadták korábban dühödten.Az egyébként formálódóban lévő uniós energiapolitika egyik kulcsszava a diverzifikáció, a függőség csökkentése – ez azonban nemcsak a szállítóra, hanem az útvonalakra is vonatkozhat. Az itteni megítélés szerint Magyarország csak profitálhat belőle, ha több választási lehetősége van. Elképzelhető, és ez valóban nem a Nabuccónak kedvez (de a magyar állásponttól teljesen független), hogy a Déli Áramlat rontja majd a Nabucco versenyhelyzetét.