A "Gazprom budapesti győzelméről" ír az orosz sajtó
Idézte Dmitrij Medvegyev első miniszterelnök-helyettest, a Gazprom elnökét, aki budapesti látogatásáról újságíróknak hétfőn elmondta: a Déli Áramlat és a Nabucco már nem konkurensek, egyik sem gyakorol semmiféle negatív hatást a másikra, és ezzel a lap szerint Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatója is egyetértett. Medvegyev úgy vélte: a Gazprom feladata, hogy a lehető legnagyobb mértékben diverzifikálja európai szállítási lehetőségeit.
A Nyezaviszimaja Gazeta ugyanakkor rámutat: a Nabucco kezdeményezője és fő anyagi támogatója az Egyesült Államok, amely nem is titkolja, hogy a fő cél Oroszország elkerülése, és Európa Moszkvától való függésének enyhítése lenne. Ám míg a Déli Áramlatnak biztosítva van a gáz, nem tudni, honnan lesz gáz a Nabuccóban. Ezért vannak problémák a beruházókkal, és ezért halogatják a vezeték építésének megkezdését. A halasztással a Nabucco elvesztette az elsőként való üzembe lépés előnyét, írta az orosz lap.
A lap szerint a Nabucco pártolói igyekeznek megőrizni arcukat, és Gyurcsány Ferenc magyar miniszterelnök is jelezte Medvegyev látogatása idején, hogy Magyarország továbbra is támogatja a Nabucco-tervet. "Ami érthető, hiszen a Gazprommal aláírandó megállapodás nyomán már nem kell gázhiánytól tartani, mert az egyik vezeték már biztosan megépül, és ha mégis kettő lesz, az csak növeli Magyarország tranzitállamként betöltött szerepét, nem szólva arról, hogy megduplázza a tranzitbevételt" - írta a lap.
Utalva az amerikai megnyilatkozásokra - amelyek szerint a Nabuccón olcsóbb lesz a szállítás mint a Déli Áramlaton, és ezért mindenképpen megépül -, az orosz lap szakértőket idézett, akik úgy látják, hogy a Nabucco-terv a Déli Áramlatról született megállapodások nyomán inkább halott, mint élő, és ezért ilyen békülékeny a Gazprom. De az is gond, hogy nem tudni, honnan lesz hozzá gáz: Türkmenisztánnal nincs megállapodás, ha iráni gáz folyna benne, az erősítené Teheránt, ami aligha illik bele az európai vezetők terveibe.
Végül a Nyezaviszimaja Gazeta rámutatott: Alekszej Miller hétfőn felkeltette az érdeklődést utalásával, hogy Magyarország nem a végpontja a Déli Áramlatnak, és hamarosan megtudja majd a közvélemény, hogy milyen tárgyalások folynak még a tervezet fejlesztése érdekében. Erről a lapnak szakértők azt mondták: a legvalószínűbb folytatás Ausztria, annál is inkább, mivel erről kezdettől fogva szó volt, mielőtt a Nabucco terve megkeverte a kártyákat.
(MTI)