Állami áramlat
A megállapodást másfél órás tárgyalás után tegnap este jelentette be a parlamentben Gyurcsány Ferenc magyar kormányfő és Dmitrij Medvegyev orosz miniszterelnök-helyettes. A megállapodást kemény alkudozások előzték meg, mert az orosz fél többséget szeretett volna, ahogy Szerbiában meg is kapta (bár korábban Bulgáriában nem).
Hivatalos pontos adatot a gázvezeték magyarországi szakaszának megépítése és üzemeltetése költségeiről nem tettek közzé, a magyar kormányfő "néhány milliárd dolláros" nagyságrendről beszélt. Ennek a felét a vezetéképítő-üzemeltető közös vállalat (a magyar rész 100 százalékos állami tulajdonú, Magyarországon bejegyzett) 50 százalékos tulajdonosaiként a magyaroknak kell állniuk. Ez értesüléseink szerint legalább 250-300 milliárd forintot tehet ki. Mint a magyar kormányfő elmondta, a megtérülési időt 15 évre teszik. A leendő Nabucco vezetékhez hasonló (évi 30 milliárd köbméter) kapacitású Déli áramlat egyébként sokkal drágább lesz, mint a Nabucco.
Mind ez idáig egyértelműnek számított, hogy a magyar felet a Mol képviseli majd a Déli áramlatban. Olyannyira, hogy a terv vizsgálatára a Mol és a Gazprom 2006-ban közös vállalatot is létrehozott. Mindazonáltal információink szerint a mostani megállapodással a Mol mégsem lett a tervből "kigolyózva". A jövőben ugyanis ez a felerészben magyar állami tulajdonú üzemeltető akár gázvezetékeket, akár tározókat is bérelhet majd a Moltól.
- A közép-ázsiai földgáz Európába juttatásának leginkább költséghatékony módja a Nabucco vezeték - mondta lapunknak Matthew Bryza amerikai helyettes államtitkár. Az amerikai külügyminisztérium energiapolitikával foglalkozó vezető szakértője szerint a Nabuccón 40-50 százalékkal olcsóbban érkezne ugyanaz a gáz Európába, mint a Moszkva által szorgalmazott Déli áramlat vezetéken. A várható európai kereslet és a Közép-Ázsiában meglévő készletek miatt több gázvezeték megépítése is reális lehet - fontos azonban a sorrend. Bryza úgy véli, a Déli áramlattal a Gazprom valójában meg akarja akadályozni a Nabucco megépülését. A hivatalos amerikai vélemény az, hogy a vetélkedő vezetékek közül elsőként mindenképpen a Nabuccót kell megvalósítani.