Állami üzlet lesz a Déli áramlat magyar szakasza
A megállapodást másfél órás tárgyalás után tegnap este jelentette be a Parlamentben Gyurcsány Ferenc magyar kormányfő és Dmitrij Medvegyev orosz első miniszterelnök-helyettes. Csütörtökön a magyar kormányfő Moszkvában írja alá az erről szóló kormányközi szerződést, és találkozik az elnöksége utolsó napjait töltő Vlagyimir Putyinnal.
A megállapodást kemény alkudozások előzték meg. A múlt hét pénteken Veres János pénzügyminiszter Moszkvában a Gazprom vezetőivel, állami tisztviselőkkel tárgyalt. Az oroszok 51 százalékos többséget akartak, de a magyarok ragaszkodtak a fele-fele arányhoz. Az eredménytelenség láttán Veres János már felállt és hazaindult, amikor útközben érte az oroszok telefonja, hogy hétfőn (február 25-én) folytassák a tárgyalásokat.
Moszkvában erre alkalmasnak tartották Dmitrij Medvegyev (az elnöki poszt várományosa) tegnapi belgrádi útját, amelyet egy budapesti kitérővel meghosszabbítottak. Az oroszok Budapesten nem tudták megvalósítani a "belgrádi modellt" az 51 százalékos többséget. Így most a Déli áramlat délkelet-európai szakaszán a következő a helyzet: Magyarországon és Bulgáriában, (ez utóbbi országban bújik ki az évi 30 milliárd köbméter kapacitású cső a Fekete-tenger alól), az oroszok 50-50 százalékban résztulajdonosai a vezeték megépítését és üzemeltetését végző közös vállalatnak. Szerbiában 51-49 a tulajdonosi arány - erősítette meg tegnap Budapesten Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatója.
A vezeték Bulgáriánál kettéágazik, a déli szakasz Görögországon (esetleg Albánián) át az Adria alatt ér el Dél-Olaszországba. Az északi szakasz, amelynek Magyarországon áthaladó része Gyurcsány szerint legalább évi tízmilliárd köbméter kapacitású lesz, Szerbiából érkezik hazánk területére.
Hivatalos pontos adatot a gázvezeték magyarországi szakaszának megépítése és üzemeltetése költségeiről nem tettek közzé, a magyar kormányfő "néhány milliárd dolláros" nagyságrendről beszélt. Ennek a felét a vezetéképítő-üzemeltető közös vállalat (a magyar rész 100 százalékos állami tulajdonú, Magyarországon bejegyzett) 50 százalékos tulajdonosaiként a magyaroknak kell állniuk. Ez értesüléseink szerint legalább 250-300 milliárd forintot tehet ki. Mint a magyar kormányfő elmondta, a megtérülési időt 15 évre teszik. A leendő Nabucco vezetékhez hasonló (évi 30 milliárd köbméter) kapacitású Déli áramlat egyébként sokkal drágább lesz, mint a Nabucco (elsősorban azért, mert a Fekete-tenger alatt az olasz Eni által fektetendő vezetékszakasz a nagy műszaki nehézségek miatt erősen megnöveli a költségeket). Határidőkről tegnap a Parlamentben egyik fél sem beszélt.
A Déli áramlat gázvezetékhez Magyarországon egy gáztároló is épül, amelynek kapacitása Gyurcsány szerint legalább egymilliárd köbméter lesz (a Déli áramlathoz Szerbiában, a Vajdaságban épülő tárolót ennél kisebbre, maximum 800 millió köbméteresre tervezik). Magyarország évi gázfogyasztása 15 milliárd köbméter.
A megállapodásról mindkét fél elégedetten nyilatkozott. Gyurcsány Ferenc kiemelte, hogy az ország energiabiztonsága javult, de hozzátette, Budapest abban érdekelt, hogy a Nabucco is rajta keresztül haladjon át. Az is az ország energiabiztonságát növeli, hogy Oroszországon kívüli forrásokat is bevonjanak. - Várjuk a gázt a Kaukázuson túli és a Kaszpi-tengeri térségekből is - tette hozzá a miniszterelnök.
Dmitrij Medvegyev szerint a Nabucco és a Déli áramlat nem akadályozzák egymást. Úgy fogalmazott: az "áramlat" (Déli, Északi, Kék) gázvezetékek előmozdítják egész Európa energiabiztonsága növelését.