A vezetékek sorrendje is fontos

Óvatosságot ajánl az oroszokkal való tárgyalásokon az energiaügyekben illetékes amerikai Matthew Bryza.

- Újra tudatosítani szeretném, hogy a közép-ázsiai földgáz Európába juttatásának leginkább költséghatékony módja a Nabucco vezeték - mondta lapunknak Matthew Bryza helyettes államtitkár. Az amerikai külügyminisztérium energiapolitikával foglalkozó vezető szakértője szerint a Nabuccón 40-50 százalékkal olcsóbban érkezne ugyanaz a gáz Európába, mint a Moszkva által szorgalmazott Déli áramlat vezetéken. A várható európai kereslet és a Közép-Ázsiában meglévő készletek miatt több gázvezeték megépítése is reális lehet - fontos azonban a sorrend. Bryza úgy véli, a Déli áramlattal a Gazprom valójában meg akarja akadályozni a Nabucco megépülését. Bár a tervezők szándéka szerint utóbbi csak egy lenne a sok vezeték közül, így is diverzifikálná Európa beszerzési forrásait és hozzájárulna az ellátás biztonságához. A hivatalos amerikai vélemény az, hogy a vetélkedő vezetékek közül elsőként mindenképpen a Nabuccót kell megvalósítani.

Bryza biztató jelnek tekinti azt a múlt heti hírt, miszerint a magyar kormány koordinátori szerepre törekszik a Nabucco megépítésére vállalkozó államok között. Ez szerinte erősíti a Gazprommal szembeni magyar alkupozíciót. Mint mondta, Washington nem akarja, hogy megszűnjön a közép-európai országok és Moszkva között kialakult energetikai együttműködés. Magyarország a NATO tagjaként az Egyesült Államok bizalmat élvező szövetségese, s Bryza szerint megengedhetetlen lenne és fel sem merülhet, hogy Amerikából azt tanácsolnák a szuverén magyar kormánynak, ne tárgyaljon a Gazprom elnökével - aki ráadásul várhatóan nemsokára Oroszország államfője is lesz.

A helyettes államtitkár egyetértett azzal a felvetéssel, hogy Dmitrij Medvegyevet Európa összes fővárosában és Washingtonban is azonnal fogadnák, ha kifejezné tárgyalási szándékát. De óvatos tárgyalási taktikát ajánlott a magyaroknak. Azt javasolja: konkretizálják, honnan származik majd a Déli áramlatban érkező földgáz. Egy francia kutatóintézet adataira hivatkozva állítja, hogy ugyanannak a kelet-türkmenisztáni gáznak a kitermelése és Európa juttatása a Déli áramlat vezetéken ezer köbméterenként 102, a Nabuccón 72 dollárba kerülne. Ez persze még nem a piaci ár, csupán a költség, de a Nabucco megépítése, a versenyhelyzet Bryza szerint a Gazprom árpolitikáját is a fogyasztók javára befolyásolná.

Arra a kérdésre, mi a véleménye a török külügyminiszter által Moszkvához intézett meghívásról a Nabucco vezetékben való részvételre, Bryza azt mondta, ennek akkor lenne értelme, ha Oroszország a tervezett maximális kapacitáson felüli forrásokkal tudna hozzájárulni a vezetékhez. Ebben az esetben bővíteni lehetne a Nabuccót. Ha azonban a Gazprom az eddigi prognózisban szereplő évi 30-32 milliárd köbméteren akar osztozni, az éppen a kívánatos versenyt szűkítené az európai piacon.

Megkérdeztük, mit gondolnak Washingtonban arról, hogy a magyar miniszterelnök a hírek szerint elutasította a múlt héten felajánlott orosz feltételek egy részét, és Medvegyev ezért utazott váratlanul Budapestre. Bryza szerint ebben a helyzetben bölcs dolog alkudni, hiszen fontos, hogy minden ország megőrizze saját stratégiai energiaellátása fölötti ellenőrzést. - Érdeklődéssel várjuk, sikerül-e Gyurcsány miniszterelnöknek érvényesíteni álláspontját - fogalmazott Bryza. Az amerikai illetékes ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy Ukrajna a közelmúltban sikereket ért el az energiaszállítások körüli szürkezónában ügyködő gyanús cégek felszámolása terén. Reményét fejezte ki, hogy a mostani tárgyalások is hasonló eredménnyel járnak, annál is inkább, mert szerinte sok ilyen cég éppen Budapesten székel. - Az árnyékban működő energetikai vállalkozásoknak Magyarországon és Ausztriában könynyebb dolguk van, mint Francia- vagy Németországban, ahol a piacot erős "nemzeti bajnokok" uralják - mondta a helyettes államtitkár, aki szerint veszélyforrás, hogy a szürkezóna cégei mindenhová megtalálják az utat, ha hagyják nekik.

Bryza azt mondta, most az a legsürgősebb, hogy a Nabuccóban érdekelt kormányok és energetikai cégek mielőbb nyilvánítsák ki elkötelezettségüket Azerbajdzsán felé a vezeték megépítésére. Másrészt Bakunak is hasonló lépést kell tennie. Az amerikai diplomácia közreműködik abban, hogy Törökország és Azerbajdzsán megállapodjon a tranzit feltételeiről. A cél a Nabucco 2013-as üzembe helyezése. Washingtonban úgy tartják, hogy a Déli áramlat sem lesz kész előbb, ráadásul még senki sem tudja, mennyibe kerül majd. Az eddig megjelent becslések szerint lehet, hogy az lenne a világ legdrágább földgázvezetéke.

Végül azt kérdeztük a helyettes államtitkártól: változhat-e a novemberi amerikai elnökválasztás nyomán az USA által az európai és közép-ázsiai energiabiztonság ügyében követett politika. - Azt gondolom, helytelen lenne jóslásba bocsátkoznom a jövendő elnök szándékairól. Másrészt ott voltam, amikor a Clinton-kormányzat 2001 januárjában átadta az ügyeket George W. Bush csapatának. A Kaszpi-térség és az energiapolitika tekintetében semmilyen különbség nem volt a két kormányzat között - nyilatkozta Bryza.

Bryza szerint a Gazprom a Déli áramlattal meg akarja akadályozni a Nabucco megépülését
Bryza szerint a Gazprom a Déli áramlattal meg akarja akadályozni a Nabucco megépülését
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.