A rendőrség körülnéz a filléres milliárdosoknál
Az Országos Rendőr-főkapitányság jelenleg vizsgálja, hogy a Format című osztrák hetilap tegnap megjelent cikkében közöltek felvetik-e valamilyen bűncselekmény gyanúját a Máv Cargo eladása után kifizetendő sikerdíj ügyében - válaszolta kérdésünkre Garamvölgyi László, az ORFK szóvivője. Lapunk információi szerint az ügylet magyar vonatkozásait a nemzetbiztonsági hivatal is vizsgálja, de egyelőre nem találtak a Geuronet Bt.-n túlmutató, Magyarországra vezető szálat.
Mint arról tegnap beszámoltunk: a Format arról ír, hogy a Rail Cargo Austria (RCA) egy - a lap birtokában lévő szerződés értelmében - a vételár 1,75 százalékát jelentő sikerdíj kifizetésében állapodott meg a magyar Geuronet Bt-vel. Az 1,9 milliárd forintnak megfelelő összeg közelebbről meg nem határozott lobbitevékenységért jár. A szerződést megkötő Gustav Poschalko, az RCA elnökségi tagja a Formatnak többet nem árult el, a lap maga viszont meglehetősen hézagosan megfogalmazottnak minősítette azokat a szolgáltatásokat, amelyek fejében a milliárdos sikerdíjat kiutalják. (Az összeg egyébként félmilliárd forinttal kevesebb, mint amennyit a Tocsik Mártának 1995-ben szintén sikerdíj címén kifizetett nagy botrányt kavaró 800 millió forint ma ér.)
Amint arról már beszámoltunk, a Geuronet Bt.-t 2001-ben alapították 30 ezer forinttal, a társaság székhelye a budapesti Fillér utcában található, ez egyben az üzletvezető-beltag, Gulya Viktória bejelentett lakhelye is. Gulya Viktória a németországi Göttingen Georg-August egyetemén tanít orosz nyelvet, és lapunknak az ügy kirobbanásakor - csütörtökön - azt üzente: a Geuronet sem a szerződéseiről, sem az üzletfeleiről senkinek és sehol nem beszél.
A Máv Cargo privatizációs szerződését január elején írták alá Budapesten, a nyertes konzorcium - amelynek tagja az RCA mellett a részben a magyar állam tulajdonában lévő GYSEV Zrt. - 102,5 milliárd forintot fizetett a cég részvényeiért. A társaság privatizációs pályázatán ez volt a legmagasabb ajánlat, a Geuronettel a szerződést akkortájt - 2007 júniusában - kötötte az RCA, amikor a konzorcium beadta első ajánlatát a tenderre. Ekkor még többesélyes volt a befutó, de a második fordulóban a legoptimistább magyar várakozásokat is felülmúlóan emelt az ajánlatán ez a konzorcium.
Azt az eladó MÁV-nál sem sikerült kideríteni, hogy a Geuronet milyen tevékenységet végzett. A magyar vasúttársaság azt közölte: nem álltak kapcsolatban a céggel, a privatizációs folyamatban részt vevő MÁV-vezetők a nevével sem találkoztak. A GYSEV információnk szerint már elszámolt a privatizációs költségekről konzorciumi partnerével, de állítólag nem kapott a magyar bt. nevére kiállított számlát vagy erre utaló tételt.
A Geuronet eddig meglehetősen ismeretlen volt a lobbiszakmában. A szakmabeliek szerint Gulya Viktória nevével azért lehetett találkozni, de azt azért nem állították róla, hogy eddig milliárdos ügyeket vitt volna.
A MÁV Cargóval enyhülhet az osztrák vasút vagonhiánya is
Az Osztrák Államvasutak (ÖBB) 2010-re a délkelet-európai teherszállításban elsőhegedűsi szerepkört remél, s a MÁV Cargo átvételével nagy lépést tett e cél elérése felé. Ez volt Gustav Poschalko - az áru- és személyszállításért felelős igazgató - válasza azokra a vádakra, amelyek szerint a 102,5 milliárd forintot kitevő ár messze meghaladta a Máv Cargo valóságos értékét. Az érvek közé tartozik az is, hogy az évi 46,4 millió tonna szállítási kapacitás megszerzése mellett a miskolci tehervagongyár átvétele, a jelenleg évi 400 vagon kapacitás 1000-re történő növelése is fontos az osztrák vasútnak, amely szállításieszköz-hiánnyal küzd. Nem tagadják persze, hogy a miskolci gyár megszerzése egyben megrendeléscsökkenést és létszámleépítést okozhat az ausztriai javítóüzemeknek: a magyarországi felújítás mintegy harmadannyiba kerül.
További előnyt remélt az igazgató az ukrán határ "közelebb kerülésétől". A jobb versenypozíció érdekében az ÖBB átrakodási terminál építését tervezi, vagy legalábbis a részvételt egy ilyen terminál létesítésében. Bécsben a szállítási tarifákban is előnyt remélnek: a két cégnek együtt nagyobbak a lehetőségei. A vételárat egyébként az osztrák vasút kölcsönből állja.
Az akvizíció után a Rail Cargo Austria évi 139 millió tonna árut képes szállítani, s ezzel a Deutsche Bahn (307,6 millió tonna) és a lengyel PKP (150,9 millió tonna) mögött a harmadik helyre kerül az európai vasúti szállításban. A vagonparkban azonban van még mit behoznia, annak ellenére, hogy az osztrákok 18 ezer saját vagonját most a MÁV Cargo 13 ezer kocsija egészíti ki.
A Rail Cargo Austria tavaly 2640 foglalkoztatottal 2,2 milliárd eurós forgalom mellett nyereséggel zárt. Teherszállítási teljesítménye 91,6 millió tonnát tett ki, elsősorban az ausztriai tranzitforgalomban. (Munkatársunktól)