Mégis nyomoznak IL Ferro-ügyben

Fél éve a BRFK bűncselekmény hiányában zárta le a csalás gyanújával indított nyomozást az IL Ferro ügyében. Szerdán a Fővárosi Főügyészség saját korábbi döntését (is) felülvizsgálva újra elrendelte azt.

Korábbi jogerős határozatát felülbírálva helyt adott a Fővárosi Főügyészség az Il Ferro károsultjai panaszának. Csalás és a "számvitel rendjének megsértése" gyanújával szerdán újra elrendelte a nyomozást a múlt nyáron fizetésképtelenné vált autóreklámcég ügyében.

Borbély Zoltán, a Legfőbb Ügyészség és a Fővárosi Főügyészség szóvivője nem részletezte, milyen új tények, információk alapján döntöttek a nyomozás folytatásáról. Azt közölte: a nyomozásra a vámőrség Központi Bűnüldözési Parancsnokságát jelölték ki.

A nyomozás ismételt elrendelése reményt adhat az IL Ferro több száz hoppon maradt ügyfelének, hogy az autóreklámcég fizetésképtelenné válása miatt keletkezett káruk egy része legalább megtérül.

Úgy tudjuk, az ügyben tavaly ősz óta vizsgálódó pénzügyőrség több százmillió forint nyomára bukkant, amit az eddigi adatok szerint nagy valószínűséggel az IL Ferróból mentettek ki a korábbi tulajdonosokhoz köthető cégeken keresztül.

Az IL Ferro agóniája 2007 elején, egy átvilágítás nélkül lezajlott gyors tulajdonosváltást követően kezdődött, bár már korábban is voltak jelei a cég pénzügyi nehézségeinek. Mivel az autójukra ragasztott reklámokért lényegében ingyen, önrész és havi törlesztőrészlet nélkül járműhöz juttatott ügyfelek a szerződésben tudomásul vették, hogy a cég három hónapra felfüggesztheti a reklámozásért őket megillető díjak kifizetését (olyankor saját zsebből kell rendezniük az esedékes havi lízingdíjakat), a cég csődje csak 2007 áprilisában vált nyilvánvalóvá.

Addigra kiürült az IL Ferro kasszája, s nem voltak bevételt biztosító reklámszerződései sem. A hirdetésekért barterben fizettek a többségében lapkiadó hirdetők.

Egy szakértő vizsgálati jelentésében azt állítja, előre látható volt, hogy külső források bevonása nélkül az IL Ferro által kínált konstrukció rövid időn belül összeomlik. A cég, amely 2006. januári autóreklám-piacra lépésétől kezdődően mintegy 8000 "ingyenautóhoz" juttatta ügyfeleit, a pénzügyi összeomlásig jobbára az új belépőkre kivetett 180, 360 ezer forintos regisztrációs díjakból fizette ki az esedékes reklámdíjakat. Amikor az érdeklődés lankadása és új piaci szereplők felbukkanása miatt a belépők száma is csökkent, a cég megállíthatatlanul rohant a csőd felé.

Laskay Róbert és Varga Tamás, a két volt tulajdonos, akik az autóreklám-piac vezető cégévé tették az IL Ferrót, s akik a szakértő szerint a csődjét is előidézték, az utolsó pillanatban adták el a vállalkozást Körmendi Ákosnak, aki két hónappal később már csak testőr kíséretében jelenhetett meg a cég telephelyén.

Ma sem tudni, tavaly nyáron bűncselekmény hiányára hivatkozva miért zárta le sietve a BRFK a csalás gyanújával elrendelt nyomozást. Hiszen azok az iratok már akkor is elérhetőek voltak, amelyekből ma az ügyészség azt a következtetést vonta le: lehetséges, hogy az IL Ferro esetleg mégiscsak becsapta ügyfeleit.

A vámőrség - miként beszámoltunk róla - a számvitel rendjének megsértését vizsgálva olyan adatok birtokába jutott, amelyek megerősítették a már múlt nyáron elkészült szakértői véleményben leírt csalás gyanúját. Sőt, felvetették a gyanút, hogy a cég akkori tulajdonosai elsikkasztották a cég ügyfelei által befizetett összeg egy részét. A Fővárosi Főügyészség vélhetően ezért döntött úgy, hogy a vámőrség folytassa a nyomozást.

Az IL Ferro károsultjai pertársaságba tömörültek tavaly nyáron. Új esély?
Az IL Ferro károsultjai pertársaságba tömörültek tavaly nyáron. Új esély?
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.