Budapesti örökzöld
Fölösleges, drága, de csak azért is! - érvel a 4-es metró meghosszabbítása ellen Szöllősi-Bodó Mihály (január 11.). Így fogalmaz: "A fővárosi polgárok érdeke az lenne, hogy újítsák fel mielőbb véglegesen a Thököly utat (lehetőleg villamossal)".
Naponta araszolva a Thököly úti dugóban, egyre erősödik a meggyőződésem: csak a metró segíthet. Pontosabban - sok más nagyvároshoz hasonlóan - a föld alatti közlekedési megoldások. Budapest közlekedésének alapvetően négy neuralgikus pontja van: 1. Még mindig a belváros alig két-három kilométeres szakaszán található a két országrész közötti dunai átkelőhelyek döntő többsége; 2. A soha meg nem épülő M0-ás elkerülő gyűrű hiánya jelentős átmenő forgalmat zúdít a városra; 3. A külső kerületekből, "alvó városokból" naponta munkába menő embereken kívül további terhelést jelent az elmúlt két évtizedben a Budapesttel összenőtt agglomerációs településekre kiköltöző, de dolgozni, tanulni továbbra is a fővárosba járók ingázása. Utóbbiak a főváros infrastruktúráját használják, de adójukat nem ide fizetik; 4. A várost - de elsősorban Zuglót - szabályosan megfojtják a vasútvonalak. Ha a keskeny Thököly útra villamost helyeznek, egy sávval tovább csökken a kerületet határoló utak kapacitását is figyelembe véve öt útvonal biztosította mindössze nyolcsávnyi (!) keresztezési lehetőség.
A metró ellenzői hol a vonal meghoszszabbításával (l. a budaörsi virágpiac) vagy lerövidítésével érvelnek. A másik szokásos indok a költségek folyamatos emelkedése. Azt már nem teszik hozzá, hogy ezek nem elhanyagolható részét a fővárosi (és országos) nagyberuházások, közlekedési fejlesztések állandósult csúszása, az újabb és újabb tervek kidolgozása és az ezzel járó ismétlődő engedélyezési és közbeszerzési eljárások okozzák. Ezekben pedig a politikai csatározásokon, erőfitogtatásokon (l. Orbán-kormány) kívül döntő szerepük van a magukat mindentudónak, mindenhez értőnek gondoló, felmérhetetlen támogatottságú "civil" csoportosulások, egyesületek állandó protestálásának, anyagi kockázat nélküli pereskedéseinek.
Végezetül: szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy ha valami pénzpocsékolás, akkor a metróépítés - egy város fejlődését évszázados távlatokban meghatározó beruházás - költségeit a szerző javaslata szerint jó esetben tíz évig használható BKV buszokra-trolikra költeni valóban az.
Sebes Andor
Budapest