Élen a Fazekas gimnázium
Neuwirth Gábor oktatáskutató, az összesítés készítője óva inti a szülőket attól, hogy ebből a sorrendből ítéljék meg az iskolákat, a sikeres felsőoktatási vizsga ugyanis csak egy mutató a sok közül. De egy iskolát számos más tulajdonság is jellemez. Az intézmények például mást is célul tűzhetnek ki: kiemelt misszió lehet a hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatása. A pécsi Ghandi Gimnázium olyan gyerekekkel ér el jó eredményeket, akiknek esélyük sem lenne az érettségire.
- Akkor ennek a középiskolának e mostani összehasonlításban valószínűleg nem lesznek annyira rózsásak az eredményei, mégis, akár kiváló iskolákról is beszélhetünk - magyarázza a szakember. Az egyes versenyistállóknak is nevezett elitgimnáziumok nem attól olyan kiválóak, mert az iskolában különleges pedagógiai munka folyik, hanem attól, hogy oda csillogóan okos gyerekek járnak - csak a zsenipalántákat veszik fel.
Neuwirth Gábor a sorrend összeállításánál az elmúlt öt év felvételi adatait vette figyelembe, de figyelmeztet: az egyes iskolatípusok listáján nem csak az első egy-két intézmény a legkiválóbb, hiszen a listára az összes magyarországi intézmény legjobb tíz százaléka került csak fel, amelyek mindegyike színvonalas. A sorrendet apró eltérések határozzák meg. Ahhoz például, hogy egy intézmény megelőzze a másikat, az is elég, ha mindössze egy gyerekkel több jutott be felsőoktatási intézménybe az elmúlt öt év során.
- Azt tanácsolom a szülőknek, ne kizárólag arra törekedjenek, hogy az első helyen lévő iskolákba írassák a gyereküket. Azt tartsák inkább szem előtt, hogy a gyerek a képességének legmegfelelőbb intézménybe kerüljön - fogalmaz Neuwirth. Hozzáteszi: az a leglényegesebb, hogy a gyerek jól érezze magát az iskolában, szárnyaljon és boldog legyen. Ha a szülők egy okos, de nem kiemelkedő képességű gyereket a zseniképzőbe íratnak, akkor a gyerek frusztrált lesz, és bizonyosan sérül. Az iskolákról megjelenő mutatók sok információt elárulnak egy-egy intézményről, de korántsem nyújtanak elég mankót a döntéshez.
- Ezért érdemes olyan szülőkkel is elbeszélgetni, akiknek a gyereke már a kiszemelt intézménybe jár - vélekedik Neuwirth Gábor.
Az iskolákat minősítő mutatókat az is befolyásolhatja, milyen társadalmi háttérrel rendelkező tanulók nyernek felvételt. Sok iskola eredményes például a hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatásában, azonban erről a szülő a felvételi arányok alapján összeállított rangsorból nem értesülhet.