Aliyevvel a Nabucco érkezik
A hírre világcégek siettek a helyszínre, pénzt és technológiát vittek, a koncessziókat kiosztották, az üzletre jórészt rátették a kezüket. A Magyarország méretű államok számára azonban a "lehulló morzsa" is nagy falat, s ha a part menti fúrásoknak nem is vagyunk kifejezett specialistái, a Mol szakmai befektetőként, együttműködő partnerként megtalálhatja a testére szabott üzleteket. Ehhez jelen kell lenni. A jelenlétről tárgyalt három hete Davosban a magyar miniszterelnök és az azeri elnök, és ennek a párbeszédnek a folytatása, s talán néhány üzleti megállapodás konkretizálása várható a hétfői tárgyalásoktól - értesült a Népszabadság kormányzati forrásokból.
Azerbajdzsán gázkincse révén hirtelen a fogyasztás bűvöletébe esett országgá vált, s a megnövekedett kereslet kielégítésében nekünk is lehet szerepünk. A közép-ázsiai ország komplett termelői kapacitásokat, gépeket, berendezéseket, technológiát vásárolna.
Nehezen vitatható, hogy az Aliyev-látogatásnak van konkrét politikai üzenete is. A Nabucco vezetéket ugyanis várhatóan főképp Azerbajdzsán tölti majd fel gázzal, s a magyar kormány demonstrálhatja Nabucco-elkötelezettségét. Erre annál nagyobb szüksége lehet, mivel a Nabucco "versenytársaként" épülő Déli áramlatban is érdekeltek vagyunk: jó esély van rá, hogy a csövek Magyarországon keresztül haladnak majd. (A Déli áramlat építését az EU politikailag is támogatja.) A magyar ellenzék, de külföldi, főképp amerikai erők többször felvetették: a Déli áramlat végképp kiolthatja Gyurcsányék Nabucco-vonzalmát. Ha ugyanis a magyar fél ebből a vezetékből le tudna emelni két-hárommilliárd köbméter pótlólagos gázt a meglévő 12-13 milliárd köbméter mellé, ezzel az évi 15 milliárddal már jól ellennénk 2015-ig, úgyszólván nem is lenne szükség a Nabuccóra.
- Helytelen okoskodás - mondták a Népszabadságnak az energiapolitikánk távlatait is ismerő szakértők. Ha ugyanis olyan szerencsés helyzetbe kerülnénk, hogy középtávon a jelenlegi egy helyett három gázvezeték haladna át rajtunk, ezzel csak jól járnánk. Biztosabbá és biztonságosabbá válna energiaellátásunk, az energiaárak legalább 10 százalékát kitevő tranzitdíjak révén bevételhez jutnánk, csökkenthetnénk az energiaellátás orosz dominanciáját, s a - nem orosz gázt szállító - Nabucco révén javíthatnánk áralku-pozíciónkat.