Tüntetés vasárnap a szmog miatt - cáfolják Demszkyt
Demszky Gábor és Fodor Gábor tegnap sajtótájékoztatót tartott Budapesten, az egyik legszennyezettebb levegőjű helyen, az V. kerületi Erzsébet téri légszennyezettség-mérőállomás előtt. Zöld zóna kialakítását, a környezetet leginkább szennyező autók belvárosi kitiltását ígérték, a szakminiszter kijelentette, hogy támogatja a levegőszennyezettségének csökkentését célzó elképzelést.
Fodor Gábor megerősítette, hogy a környezetvédelmi és az egészségügyi tárcánál már dolgoznak azon a jogszabály-módosításon, amellyel idén bevezetik a szálló por küszöbértékét.
A főpolgármester közölte, hogy Budapesten jelenleg még messze vannak az egészségre káros határértékektől, az úgynevezett tájékoztatási határértéket viszont egyes káros anyagoknál már időnként megközelítették.
A főpolgármesteri bejelentés előtt néhány nappal zöld- és kerékpáros szervezetek demonstrációt hirdettek meg a szmog miatt. Demszky tegnapi szavaira a criticalmass.hu-n a szervezők úgy reagáltak, hogy nem felel meg a valóságnak, amit a főpolgármester a szennyezettséggel kapcsolatban mondott:
"Látogassunk hát el ERRE az oldalra, és jelöljük be a nitrogénoxidok (NOX), illetve a PM10 lekérdezést, és nézzük meg, hogy a fenti sajtótájékoztató helyén milyen volt a levegő decembertől februárig. Szép kis grafikont dob a gép, amiből kétséget kizáróan megtudhatjuk, hogy a PM10 szinte minden nap meghaladja az 50 mikrogramm/m3-es 24 órás eü határértéket (éves határérték átlag 40mikrogramm/m3), a NOX pedig rendszeresen és visszatérően eléri a 150-mikrogrammos 24 órás értéket (éves határérték 70 mikrog/m3, amit egész télen meghaladunk)." - olvasható a criticalmass.hu-n.
Demszky Gábor arról is beszélt tegnap, hogy a fővárosi önkormányzat által tavaly elfogadott új környezeti program kiemelt figyelmet fordít a szmogveszély megelőzésére. Ennek egyik eleme a Zöld zóna, amelynek bevezetése érdekében az önkormányzat már kezdeményezte a KRESZ módosítását. Kezdeményezik a gépjárművek környezetvédelmi felülvizsgálati rendszernek és a gépjárművek helyi adóztatási szabályainak módosítását is. Eszerint szigorítanák a legkedvezőbb színes matrica megszerzésének lehetőségét, illetve a korszerűbb autók után kevesebb adót kellene fizetni.
A civilek azonban most már mindenképpen tüntetni fognak. A szervezők állítása szerint a tegnapi bejelentéseknél több és átgondoltabb intézkedésre van szükség.
A civilek megelégelték a várakozást
Vasárnap délután kettőkor tüntetnek a budapesti Károly körúton. A megmozdulással azt szeretnék elérni, hogy Budapest kövesse más európai városok példáját, és tegyen lépéseket a szmog további növekedése ellen.
"A szennyezett levegő elviselése már nem szükségszerű a nagyvárosokban sem. Világszerte számos város példája bizonyítja, hogy rövid idő alatt, elfogadható költséggel, hathatós intézkedéseket lehet hozni a levegőszennyezés csökkentésére. Követeljük, hogy a Fővárosi Önkormányzat is haladéktalanul tegye meg ezeket a lépéseket!" - olvasható a szervezők felhívásában.
A demonstráció annak a jele, hogy a kerékpáros-, civil- és a zöldszervezetek egymásra találtak, a mostani megmozdulást a Levegő Munkacsoport, a Critical Mass, a Zöld Fiatalok, a Védegylet, a Nagycsaládosok Országos Egyesülete, a Magyar Kerékpárosklub és a Greenpeace jegyzi.
Mint felhívják a figyelmet, Budapesten a határértéket meghaladó szennyezettségű időszakok hossza évről évre növekszik, vele együtt meredeken az áldozatok, és légúti betegségben szenvedők száma is, emiatt évente családok ezrei döntenek az agglomerációba menekülés mellett, amit a főváros szinte tétlenül néz.
A demonstráció híre egyébként a Critical Mass bevált módján, informális úton terjed, azaz a felhívásukban mindenkit arra buzdítanak a szervezők, hogy a wiwen, ismerősei között, levélben, és a netről letöltött szórólapokon terjessze a hírt.
Hagyó szerint a teherautók a főbűnösök
Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes felhívta a figyelmet arra, hogy Budapest levegőszennyezettségének 34 százalékát a teherautók okozzák. Ez év januárjától ezért megszigorították a nehéz tehergépjárművek belvárosi közlekedését, s év végére az egész városban korlátozzák mozgásukat. Budapesten ma naponta több mint 120 ezer 3,5 tonnánál nehezebb autó közlekedik - tette hozzá.
A környezetvédelmi miniszter egyetértett a főpolgármester-helyettessel abban, hogy a teherautók a felelősek elsősorban a környezetkárosító anyagok kibocsátásért. Az M0-ás út továbbépítésével és a megyeri híd elkészültével ezeket a járműveket még a Zöld zónán kívüli területről is ki lehet tiltani - jegyezte meg.
(forrás: MTI, NOL)