Fordult a kocka: tudást vegyenek!
Trendi leszel, kávézókban ücsöröghetsz, külföldiekkel találkozhatsz. Esti munkamegbeszélések és túlórák helyett koncert, színház, mozi és buli vár. Jegyzetekkel a hónod alatt szaladgálsz majd, miközben a magad ura vagy és nem kell mindennap korán kelned. Jó pár évig nem kell még munkába járnod a mindennapi betevőért - csábítja az embereket a Károly Róbert Főiskola információkkal gazdagon megrakott, órarenddel és jegyzetrésszel kiegészített apró, harmonikává hajtogatott szórólapja.
A felsőoktatás iránt érdeklődők száma 2004 óta 167 ezerről 108 ezerre csökkent, január elsején pedig életbe lépett a felsőoktatásba felvehető, államilag támogatott hallgatói létszámkeretről szóló határozat is, amely az új belépők számát 56 ezerben határozta meg. Ebből a felsőfokú szakképzésre felvehető hallgatók létszáma 12 500, az alapképzésre felvehetőké 39 600.
A szűkülő piacon az egyetemek, főiskolák egyre intenzívebben keresik azokat a kommunikációs és reklámformákat, amelyekkel képzéseiket hatékonyan népszerűsíthetik.
- Egyelőre minimális - szinte mérhetetlen - részesedésük a reklámpiacból, de már tisztában vannak azzal, hogy a diákok elébe kell menni. Egyre többször bíznak meg reklámügynökségeket, és szinte mindenhol dolgozik már PR-szakember - tudtuk meg Mezriczky Lászlótól, a Magyar Reklámszövetség alelnökétől. Pusztán a kommunikáció azonban csupán rövid távon elég. - Ha egy iskola diplomája piacképtelen, nincsenek vagy nem jók a külföldi kapcsolatai, nem kellően színvonalas a tanárok felkészültsége, nincs megfelelő együttműködése a cégekkel, elavult az infrastruktúra, hiába a csábító reklám - tette hozzá a szakember.
Az általunk megkeresett iskolák "harci eszközeik" között szinte kivétel nélkül felsorolták az oktatási, pályaválasztási kiállításokat, a nyílt napokat, az országos sajtóban megjelenő hirdetéseket, a regionális rádióreklámokat, de a legtöbben az internet, azon belül is saját honlapjuk fontosságára hívták fel a figyelmet. Más webes megjelenésekkel (például bannerekkel az olyan népszerű közösségi oldalakon, mint az iwiw) kiegészítve ezzel érhetők el a leghatékonyabban, bárhol, bármikor, ráadásul olcsón a fiatalok - szólt az egyöntetű vélemény. A szakiskolák direkt megkeresése és a roadshow is egyértelműen a leginkább használt marketingformák közé tartozik.
Az egri Eszterházy Károly Főiskola munkatársai a közelmúltban még Erdélyben is turnéztak, hogy az ottani magyar középiskolákban ajánlják az intézményt.
- Az iskola népszerűsítésére fordítható éves költségvetésünk milliós nagyságrendű. Ezt többek között az intézményi PR-keretből finanszírozzuk, de sokszor a tanszékek maguk teremtik elő saját büdzséjükből az akcióikhoz szükséges forrásokat - mondta lapunknak Csáfor Hajnalka, a főiskola PR-programigazgatója, aki arról is beszámolt, hogy ingyenlaptop-akciójuk, amellyel a természettudományos szakokra jelentkezők létszámát szerették volna növelni, sikerrel zárult. Ebben az évben már minden első évfolyamra beiratkozó nappali tagozatos hallgató ingyen juthat mobil számítógéphez a főiskolán, amit tanulmányai végéig használhat.
A gyöngyösi Károly Róbert Főiskola (KRF) szakemberek segítségével kiválasztott kommunikációs eszközeinek egy részét - a PR-cikkeket és a sajtóközleményeket - folyamatosan használja, a fizetett televíziós, rádiós, nyomatott sajtóba szánt reklámokat pedig időszakosan, a felvételi időszakra koncentrálva veti be.
- A felsőoktatás-marketing még gyerekcipőben jár, az ideális eszközkombináció kialakításához idő kell. Mi is a 2007-es felvételi időszak tapasztalataiból kezdünk építkezni - mondja Ocela Tibor pr-menedzser. A legfontosabb szerinte az, hogy tudják, milyen összképet szeretnének kialakítani a főiskoláról, s ezt valamennyi érintettnek a maga nyelvén juttassák el. - Semmilyen kommunikációs eszköztől nem zárkózunk el, folyamatosan gyűjtjük az ötleteket. Legutóbb a hallgatói önkormányzat javasolta, hogy vezessük be a vizsgák előtti hátmaszszázst. Erről napokig lehetett is olvasni, hallani a médiában. Hajlandók vagyunk eszköztárunkat "gerillaakciókkal" színesíteni, azaz úgy népszerűsíteni magunkat, hogy azt a diákok ne tekintsék reklámnak. Így befogadóbbá válnak az üzenetre - tette hozzá a szakember.
A főiskola legújabb kezdeményezése az, hogy legalább 450 ponttal érkező hallgatóinak (a felvételikor megszerezhető maximális pontszám 480) az első tanévre a tanulmányi ösztöndíj mellé havi részletekben százezer forintot utal ki.
A Pécsi Tudományegyetem bevásárlóközpontokba kihelyezett, egészségügyi szűrésekkel, grafológiai tanácsadással megspékelt nyílt napokon toboroz. A Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) külföldi felvételi katalógusokban hirdet, az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) kommunikációja pedig már az általános iskolai korosztályt is megcélozza. - A TTK Fizikai és Kémiai Intézete előadás-sorozatokkal várja a közép- és általános iskolás fiatalokat - mondja Zeibig Márton, az ELTE Rektori Titkárságának a vezetője.
A Közép-európai Egyetemre (CEU) a világ nyolcvan országából jönnek hallgatók.
- A diákok jó része az iskolánkról "szájhagyomány útján" terjedő pozitív vélemények miatt érkezik hozzánk - mondja Rüll Ildikó, az egyetem PR-munkatársa.
A kelet-közép-európai régióban és a világ számos más országában alumnicsoportok és toborzóirodai hálózatok is működnek, ahol az érdeklődőket személyesen tájékoztatják a képzési lehetőségekről.
A Corvinus Egyetemen úgy vélik, a legjobb hírvivő az a hallgató, aki jól érzi magát, és sokat kap alma materétől - ennél jobb reklámra nincs is szükség. Az intézmény vezetői ezért inkább a tájékoztatásra, mintsem az "önfényezésre" helyezik a hangsúlyt, hiszen a karokon, szakokon hagyományosan jelentős túljelentkezés jellemző.
- Reklámra, hirdetésre csak egyes speciális felnőtt-, tovább- vagy másoddiplomás képzés esetén költünk. Azt tapasztaljuk, hogy a részletes információt tartalmazó eszközök a legsikeresebbek - tudtuk meg D. Szekeres Ágnes sajtófőnöktől.
A Corvinus Nemzetközi Felsőoktatási Kiállításán nemcsak a Közgáz képzéseiről kaphatnak tájékoztatást az érdeklődők, hanem 15 külföldi és 15 magyar egyetem kurzusairól is. Harminc éve működő, minden középiskolában meghirdetett ingyenes felvételei előkészítőjüknek, a Stúdium Generale (SG) Diákszervezetének jelenleg hatszáz hallgatója van. - Közterületi reklámokat egyetemünk nem használ. Aki személyesen szeretne tájékozódni, a Fővám téri recepción megteheti. A tervek szerint egyre több energiát fektetünk majd abba, hogy minél több külföldi hallgató iratkozzon be képzéseinkre - tette hozzá D. Szekeres Ágnes.
- Sokszor épp a tucatképzést folytató, "névtelen" intézmények hirdetnek a leghangosabban. A barátaimmal mi az internetes fórumokat jártuk be, és az ott olvasottak, tapasztaltak befolyásolták leginkább a döntésünket, és persze a média: az újságcikkek, riportok - emlékszik vissza az egyik természettudományi karon elsőéves Éva. Szerinte a körültekintőbb szülők és fiatalok tisztában vannak azzal, hogy sok kisebb vidéki iskolának most "a lét a tét", és ennek tudatában figyelik a felsőoktatási reklámdömpinget.
Kevesebb a jelentkező és az államilag finanszírozott hely.
Az intézmények marketingeszközökkel népszerűsítik magukat.
A gerillaakció hatásos, mert nem tűnik reklámnak.
Vége a visszaszámlálásnak
Holnap éjfélkor jár le a jelentkezési határidő az egyetemek és főiskolák alapképzéseire, egységes osztatlan képzéseire, illetve a felsőfokú szakképzésekre. A jelentkezést február 15-én éjfélig lehet beküldeni az interneten vagy postán a felsőoktatási jelentkezési lapon.
A postai utat választók a www.felvi.hu oldalon segítséget találnak a hibátlan kitöltéshez, az elektronikus jelentkezés pedig egyenértékű a hagyományos, papíralapúval. A felületen, amely február 15-én éjfélig szabadon szerkeszthető, súgók, legördülő menük segítik a tájékozódást. A határidőn túl viszont már csak hitelesíteni lehet a jelentkezést. Ez a kinyomtatott hitelesítési adatlap aláírásával és viszszaküldésével, illetve ügyfélkapu-regisztrációval történhet. A hitelesítés határideje február 22.
A felvi.hu oldalon elérhető interaktív Felvi-rangsor segítségével az egyéni szempontoknak leginkább megfelelőt lehet kiválasztani a kiszemelt szakok vagy az adott képzési területet hirdető intézmények közül. Az adatbázis statisztikai adatok és hallgatói vélemények alapján készült. Az intézményválasztó menüpontba be kell írni a választott iskolát, majd a képzési területet és szakot. Ekkor lenyílik egy lista, amelyen maximum három fontosnak tartott szempontot kell megjelölni, s a program megállapítja, hogy ezek alapján hányadik helyen áll az intézmény az azonos szakot oktató egyetemek és főiskolák sorában.
A rangsor felállítását a képzés vagy a képzési terület irányából is el lehet indítani.
A jelentkezési lap kitöltésekor fontos a választott intézmények sorrendje, hiszen mindenkit csak egyetlen helyre vehetnek fel: oda, ahol felvételi pontjainak száma az általa megjelölt sorrendben az elsőként elérte a megállapított ponthatárt. A sorrendet július 10-ig egyszer lehet módosítani.
A felvételi eljárás alapdíja papíralapú és elektronikus jelentkezés esetén is kilencezer forint; ezért mindenki három helyet jelölhet meg. Minden további jelentkezésért 2-2 ezer forint kiegészítő díjat kell fizetni.
A február 15-i határidő nem vonatkozik a felsőfokú oklevéllel rendelkezőknek meghirdetett mesterképzésekre. Mivel ezek jelentkezési határideje munkaszüneti napra esik, a jelentkezéseket majd március 17-én éjfélig lehet benyújtani. (S. E.)
Humorral és DJ-kkel is csábítottak
A Nyugat-magyarországi Egyetem nyolc várost érintő év eleji roadshow-ja szórakoztatva informálta a középiskolásokat. A program kulcsfigurái a Humorfesztivál győztesei és Litkai Gergely humorista volt. A diákok beszámolóit mindennapjaikról DJ-kkel és ajándéksorsolással körítették a szervezők. - Azt szeretnénk sugallni, hogy az intézményünkkel életformát is választ a hallgató - mondta Hargitai Gábor, a Nyugat-magyarországi Egyetem PR-munkatársa.