Önrész nélkül nem lesz autó?

Európa több országában törvényt tiltja, hogy húsz százaléknál kisebb önrésszel autót lehessen vásárolni. Kondorosi Ferenc szerint hasonló korlátozásokat a magyar autólízing-piacon is indokolt lenne bevezetni.

 

 

 

Az önrész nélküli autólízing, a bontott autóalkatrészek kereskedelme, a festés és az olajcsere együttesen évente mintegy 40-47 milliárd forintnyi adó- és járulékbevételtől fosztja meg a költségvetést. Milliárdokban mérhető emellett az autósok vesztesége. A környezeti károkozás nagysága pedig ma még szinte felbecsülhetetlen.

Kondorosi Ferenc kormánybiztos szerint korlátozni kellene a lízingpiacot. Az elmúlt években számtalan csalásra derült fény, amelyeket lízingelt autókkal követtek el. Hajléktalanok nevére nulla forint önrésszel lízingeltek autókat, amelyeket szinte azonnal Olaszországba, Görögországba vittek, eladtak, majd itthon bejelentették a rendőrségnek és a biztosítónak, hogy a járművet ellopták.

- Európa több országában éppen az efféle visszaélések megakadályozására törvény tiltja, hogy húsz százaléknál kisebb önrésszel autót lehessen vásárolni - mondta lapunknak Kondorosi Ferenc, aki szerint hasonló korlátozás bevezetése Magyarországon is indokolt lenne. A jelenlegi gyakorlatban ugyanis az összes lízingelővel fizettetik meg a lízingcégek, a bankok és a biztosítók a csalók által okozott veszteségeiket. Az esetleges szigorítástól Kondorosi a biztosítási és a lízingdíj csökkenését reméli.

A kormánybiztos megszigorítaná a lízingdíjat valamilyen okból fizetni nem tudó ügyfelektől visszavett autók értékesítési gyakorlatát is. Jelenleg zárt körben, mélyen reális piaci értékük alatt adják el a bankok, illetve a lízingcégek ezeket az autókat - állítja. Emiatt évente öt-tízmilliárd forint haszonra tesznek szert a bennfentesek és közvetítőik. Kondorosi Ferenc és szakértői azt szeretnék elérni, ha a jövőben az ilyen autókat kizárólag árverésen, például az interneten lehetne értékesíteni.

Egy felmérés szerint Magyarországon évente 2800-3000 tonna vegyi anyagot használnak fel a műhelyek az autók festéséhez és fényezéséhez. Ebből csak alig 800 tonna származik ellenőrzött, legális forrásokból. Kondorosi szerint ez - amellett, hogy az állam az illegális forgalom révén adóbevételtől esik el - azért is aggasztó, mert január elsejétől kizárólag vízzel hígítható, illetve oldószerszegény anyagok használhatók autófestésre és fényezésre. Mivel ezek az anyagok drágábbak a hagyományos festékeknél és segédanyagoknál, a szakértők attól tartanak, hogy nőni fog a káros anyagok ellenőrizetlen behozatala és felhasználása az autójavító-iparban.

Kondorosi megszigoríttatná a festékanyagok behozatalának ellenőrzését. Kezdeményezése szerint a vámőrségnek a határ közelében folyamatosan ellenőriznie kellene a festékszállítmányokat. Továbbá jogszabályban kellene előírni, hogy a szóban forgó festékeket és segédanyagokat kizárólag regisztrált és ellenőrzött vállalkozások használhassák és forgalmazhassák. A környezetvédelmi és a fogyasztóvédelmi hatóságnak emellett szigorú ellenőrzés alá kellene vonnia a festékforgalmazókat, és fel kellene kutatni az engedély nélkül működő fényezőműhelyeket. (A gépjárműbűnözéssel foglalkozó rendőri egységeknek az elmúlt tíz év alatt nem sikerült feltérképezni az illegális bontókat és szervizeket - a szerző megjegyzése.)

A szakértők adatai szerint Magyarországon évente tíz-tizenötezer tonna kenőanyagot hoznak forgalomba termékdíj-fizetés nélkül. Ez milliárdos bevételkiesést jelent a költségvetés számára. Legkevesebb 60 ezer tonna fáradt olaj sorsa pedig ismeretlen, vagy ahogy a kormánybiztosi hivatal dokumentuma fogalmaz: ezt a fáradtolaj-mennyiséget nem ellenőrzött körülmények között semmisítik meg. Jelentős részét vélhetően egyszerűen a csatornahálózatba vagy a természetbe engedik. Kondorosi Ferenc és szakértői szerint ez a gyakorlat csak úgy változtatható meg, ha a jövőben a kenőanyagok értékesítését kizárólag ellenőrzött forgalmazókra bízzák, akik egyben a fáradt olaj begyűjtését is végeznék.

Ma már nem azért lopják az autókat, hogy külföldre csempésszék vagy hogy átfestve, átrendszámozva hamis iratokkal újra forgalomba helyezzék őket.
A lopott autók többsége illegális bontókban végzi, ahol szétszedik, majd alkatrészenként értékesítik őket. Miként beszámoltunk róla, az új rend kormánybiztosa szakértőkkel számos javaslatot dolgozott ki az autókhoz kapcsolódó visszaélések, s ezáltal az autólopások visszaszorítása érdekében. Előíratnák az új autók "másodlagos megjelölését", így nyomon követhető lenne alkatrészeik útja azután is, hogy a bontóba küldték őket. Köteleznék a biztosítókat, hogy a totálkáros autókat és a roncsokat ne a szabadpiacon értékesítsék, hanem ellenőrzött, regisztrált bontókban vagy hulladékhasznosítókban helyezzék el.

A kedvező ajánlattal visszaélnek a bűnözők
A kedvező ajánlattal visszaélnek a bűnözők
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.