Hiányoznak a hálóról a tanárok

Nem találja a helyét az internet a hazai közoktatásban - derült ki egy közelmúltban tartott kerekasztal-beszélgetésen, amit a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete szervezett. Ezzel párhuzamosan van iskola, ahol már a diákok kezébe került a műholdas helymeghatározó és a mobilfotózás mint oktatási segédeszköz.

Több mint egymillió tananyagelem van a Sulinet Digitális Tudásbázisban (SDT) az emberi szem alapos modelljétől kezdve a földrészek vándorlását bemutató monumentális kisfilmig. A multimédiás oktatási segédanyagok (képes, zenés, filmes stb.) a www.sulinet.hu portálról mégsem jutnak megfelelő formában és mértékben az egyébként erre fogékony diákok elé. Elsőként Főző Attila László, az Educatio Társadalmi Szolgáltató Kht. munkatársa szerint is az SDT rendszerét és használatát kell minél több tanárral megismertetni. Ligeti György szociológus, a beszélgetést szervező moderátor szerint a digitális tananyagok napi alkalmazását nehezíti az informatikai hálózatok fejletlensége, a kevés informatikai eszköz, a digitális tananyagok akkreditációjának hiánya, illetve a tanárok képzetlensége és motiválatlansága.

Dr. Hantos István, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium szakképzésért felelős szakembere szerint sok tanár nem ismeri a digitális oktatási rendszert, ezért nem is tudják alkalmazni a napi gyakorlatban.

Csapó Tamás, a gödöllői waldorf-iskola fiatal földrajztanára az egyetemen tanulta a digitális eszközök felhasználását. Ő már egy új gondolkodást képvisel: "Behozom az órára a multimédiás szekrényt, használom a netet, a DVD-t, így a gimnáziumi órákon elutazhatunk oda is, ahová valójában nem tudunk ellátogatni.

Hedvig Olga, a Műszaki Kiadó képviselője elmondta, ők öt éve gyártanak digitális tananyagot, s ezeket a papíralapú oktatási anyagokkal együtt értékesítik, hogy a két forma egymást erősítse. A kiadó úgy próbálja feloldani az elektronikus (interaktív-)tábla-programmal kapcsolatos kezdeti ellenállást, hogy minden iskolába ellátogat, és bemutatót tart a tábla és a tananyagok használatáról. A 2007 őszén indult roadshow-t a www.e-tanarikar.hu címen lehet követni. A pedagógusok olyannyira lelkesnek mutatkoznak, hogy meg kellett duplázni az iskolákba látogató csapatok létszámát is. Az oktatási kabinet terve szerint idén 30-40 ezer digitális táblát juttatnának el az iskolákba.

Ezekre pályázati úton anyagi támogatást is lehet szerezni, amivel a tantermek mintegy felében, kb. 600 iskolában, digitális tartalommal segített oktatás válhat lehetővé.

Vannak motivált, de hagyományőrzőbb tanárok is, akik szerint "egy kréta az elhivatott tanár kezében többet ér, mint a digitális tábla". Ez a véleménye az évtizedes tapasztalatokkal rendelkező matematikatanárnak, Csibor Zoltánnak is, aki egyébként Magyarország első webgazdasági szakközépiskolájában tanít (www.webgazdasagi.hu). - Van szerepük a digitális eszközöknek, de egy eszköz favorizálása nem vezet jóra, a tanár tudása és embersége a legmeghatározóbb - véli a tanár úr.

"A digitális tananyag ne egy konzerv legyen, amelyet a tanár előkészületek nélkül felbont, felhasznál, és végül kiszalad a tanteremből." Ezt a képszerű metaforát használta Főző Attila László, és a tanárképzés fontosságára hívta fel ezzel a figyelmet. Az SDT nyitólapján (http://www.sulinet.hu/tart/kat/Se) most is elérhetők jó gyakorlatok, melyek a legkülönbözőbb tantárgyak elsajátításához hívják segítségül a digitális eszközöket.

Digitális történetmesélés

A kommunikációra és közös munkára alapozó jó gyakorlatot igazolja az a kezdeményezés is, amely ugyan nem az SDT-re épül, de a legkülönbözőbb tantárgyak elsajátításához hívja segítségül a digitális eszközöket. Méghozzá a műholdas helymeghatározót (GPS), a kézi számítógépet, a mobilinternetet 3G-s telefonnal, vagy a mobiltelefonos fotózást. Az e-mapps.com program keretében 2005 májusában indult Szombathelyen, majd Veszprémben is az az interaktív városi és iskolai helyszíneken zajló csapatjáték, amelyen a diákok egy kerettörténetbe ágyazva oldottak meg feladatokat. Kincskeresés a koordináták és a szereplők segítségével, időgéppel a múltban, hagyományok felelevenítése, kódfejtésért jutalomból furulyaszó - sokoldalú ismereteket és kompetenciákat igénylő feladatokat oldottak meg közösen, a kommunikációs eszközök aktív használatával. A projekt EU-s támogatással, a Nyugat-magyarországi Egyetem segítségével jött létre, és eredményeit további használatra a legszélesebb nyilvánosság előtt publikálják. Idén februárban, Prágában a magyar általános iskolás diákok is (szombathelyi bólyaisok) szerepelnek az eredményekről szóló nemzetközi konferencián.

A diákok hozzáállása a digitális tananyaghoz jórészt a tanárokon múlik
A diákok hozzáállása a digitális tananyaghoz jórészt a tanárokon múlik
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.