Kerepes-vita: "Ha elvárnám öntől, hogy megoperáljon, megtenné?"

Kétszázezer forintos bírsággal büntetik a kerepesi iskola fenntartóját, ahol hat roma diáknak megtiltották, hogy bejárjanak az intézménybe. Hetente kétszer, csak a délutáni foglalkozásokon vehettek részt. (Lásd erről cikkeinket: E osztály, hetente csak kétszer; Negyvenhét nap hiányzás) A Klubrádió Kontra című műsorának vendége volt szerdán Oláh Istvánné két ötödik osztályos gyermek anyukája, valamint a kerepesi iskola szülői választmányának tagja, Wéber Csilla. Nyilatkozott a műsornak Borovszky Timea, az Oktatási és Kulturális Minisztérium Roma Integrációs Titkárságának vezetője is.



Orosz József: Ilona asszony, hogyan közölték önnel, hogy a két ötödikes gyermeke ezentúl nem járhat iskolába?
Oláh Istvánné: Az igazgatónő felhívott erre az ülésre, hát azt mondta, hogy egy héten kétszer menjenek iskolába. A férjem meg én nem engedtük aztat, és féltünk, mert nagyon sok cigányt megfenyegettek avval, hogy a gyereküket elviszik, mit tudom én, milyen iskolába, meg intézetbe, meg a polgármester is mondta. És mi ettől tartottunk, hogy elviszik őket.

Orosz József: És mi volt a magyarázata?
Oláh Istvánné: Azt mondta az igazgatónő, hogy a gyerekek rosszak. Hát ott minden gyerek rossz.

Orosz József: És az ön gyermekei, két ötödikes gyermekről van szó...
Oláh Istvánné: Igen, igen, igen, az Oláh Brigitta és az Oláh Alexandra.

Orosz József: Alexandra és Brigitta ellenőrzője tele volt beírással magatartási problémák miatt?
Oláh Istvánné: Ó, uram, nem, nem, nem, hát én minden áldott nap néztem nekik az ellenőrzőjüket, és én aláírtam a papírokat.

Wéber Csilla: Mondjuk azért megnézném, hogy miért nem volt benne beírás. Ezek a gyerekek nem igazán jártak iskolába. Mi ezt onnan tudjuk, hogy amikor egy héten egyszer-kétszer betévedtek, akkor sem hagyták a többieket tanulni: órán rendetlenkedtek, verték a gyerekeket, beléjük kötöttek. Ezt hallottam a többi szülőtől, ezért kértük az iskolaigazgató nőt, segítsen abban, hogy a gyerekek biztonságban legyenek az órákon, ne kelljen a szülőknek attól rettegni, hogy délután mire érte megy, mi várja.
Oláh Istvánné: Hölgyem, elnézést kérek, szeretnék magának mondani valamit.

Wéber Csilla: Igen?
Oláh Istvánné: Maga ezt honnan tudja?

Wéber Csilla: Mondom, a szülők panaszkodtak.
Oláh Istvánné: És akkor maga azt is tudja, hogy a gyerekeket akkor elintézték ebben az iskolába, ugye?

Wéber Csilla: Tudom, mert ott voltam.
Oláh Istvánné: Én beláttam, hogy rosszak voltak a gyerekeim, tényleg beláttam, de én mindig megnéztem az ellenőrzőket. Törvényes volt ez maga szerint?

Wéber Csilla: Más ez és más a törvény!
Oláh Istvánné: Miért más a törvény?

Wéber Csilla: Ha jogsértést követett el az iskola, akkor jogsértést követett el.
Oláh Istvánné: A magyar szülők írták alá a papírokat!

Wéber Csilla: Ne beszéljünk magyar szülőkről meg roma szülőkről.
Oláh Istvánné: Ők, ők csinálták!

Wéber Csilla: Magyar diákok járnak ebbe az iskolába. Jó?
Oláh Istvánné: És akkor a cigány gyerekeket ki kell innen túrni?

Wéber Csilla: Nem kell kitúrni!
Oláh Istvánné: De ki vannak túrva.

Wéber Csilla: Én nem akarom, hogy ki legyenek túrva. Azt szeretném elérni, hogy mind a háromszáz gyerek a képességeinek megfelelő oktatásban részesüljön. Asszonyom, ha ön is jobban belegondol, nem biztos, hogy ez az iskola a gyerekek képességeinek megfelelően tudja a tanulmányaikat, a tanulásaikat, az előmenetelüket biztosítani.

Orosz József: A hat gyermek esetében szakmailag bárki vizsgálta-e, hogy megfelelő iskolába járnak-e? Vagy a tantestület, az igazgatónő és a szülői testület is pusztán a magatartási problémák alapján döntöttek? Ráadásul, ha nem megfelelő iskolába járnak, pedagógiailag ez vajon milyen megoldás, hogy kizárják őket a közösségből?
Wéber Csilla: Hát ez az iskolaigazgató nő szakmai döntése volt.

Oláh Istvánné: Hölgyem, a szülők ebbe nem egyeztek bele!
Wéber Csilla: Na de, ne haragudjon, most énnekem így, személy szerint közöm nincs a dologhoz!

Oláh Istvánné: Mert mi semmi papírt alá nem írtunk alá. Kihozták nekünk, de én nem írtam alá a papírt.
Orosz József: És a szülők egyöntetűen elfogadták az igazgatónőnek ezt a döntését?
Wéber Csilla: Igen.

Orosz József: Volt-e bárki, aki azt mondta, hogy ez nem fair a gyerekekkel szemben? Kért-e bárki szakmai vizsgálatot?
Wéber Csilla: Az alaposabb szakmai vizsgálatra volt több javaslat. Én is azt tanácsoltam, hogy igenis a szakhatóságoktól kell kérni, hogy adjon ki olyan véleményt, amely a gyerekek érdekeit szolgálja.

Orosz József: De az igazgató nő nem szakhatóság.
Wéber Csilla: Ő nem.

Orosz József: Azt nem az igazgatónak kell megállapítani, hogy egy gyereknek felzárkóztató, régi nevén kisegítő osztályba kell átmennie. Ám ezt a szakmai vizsgálatot nélkülöző döntést a szülői munkaközösség, a szülők mégiscsak jóváhagyták. De hát akkor ilyen alapon most Alexandra és Brigitta, holnap meg Kati és Jóska jöhet a sorba?
Oláh Istvánné: Így van, igaza van!

Wéber Csilla: Nem igaz.
Oláh Istvánné: Dehogynem igaz, ez így van, mert a polgármester meg az igazgatónő azok egyek. Személyesen ott voltunk a gyűlésen. És ezt mint cigányság, nem fogjuk félbehagyni. Semmiféleképpen sem!

Wéber Csilla: Én szerintem, asszonyom, a gyerek érdekeit kell nézni.
Oláh Istvánné: De tetszik látni? Most normálisan járnak iskolába. Semmi panasz nincs rájuk.

Wéber Csilla: Jó! Lehet!
Oláh Istvánné: Mert tényleg nincs...

Wéber Csilla: …most hogy influenzajárvány van...
Oláh Istvánné: ...a lányaim átmentek félévben...

Wéber Csilla: …akkor miért nem járnak négy napja? Betegek talán?
Oláh Istvánné: Így van.

Orosz József: Tehát rendesen jártak iskolába minden nap?
Oláh Istvánné: Így van.

Orosz József: Milyen magatartási problémákról tud?
Oláh Istvánné: Hát én megmondom az őszinteséget, ilyen közepeset.

Orosz József: Az mit jelent, hogy "közepes"?
Oláh Istvánné: ...közepes. Hát hogy rosszalkodtak is meg nem is, na.

Orosz József: Előfordult olyan, hogy ellehetetlenítették az órán a tanulást?
Oláh Istvánné: Nem. Nem, uram, nem. És ezt ki mondta? Nem. Nem.

Orosz József: Járnak szülői értekezletre vagy azon fogadóórára?
Oláh Istvánné: A férjem járt.

Orosz József: És volt olyan, hogy külön bekérették önöket az iskolába a gyermek magatartási problémái miatt?
Oláh Istvánné: Igen. Igen.

Orosz József: És milyen magatartási problémákat mondtak önöknek?
Oláh Istvánné: Hát én beszéltem személyesen az igazgatóval. Mondta, hogy a Brigittával nincs semmi gond.

Orosz József: A Roma Sajtóközpont információi szerint ugyanebben az iskolában egy nyolcadikos fiú megvert egy negyedikes roma gyermeket, miközben azt kiabálta: most ki foglak belezni, te büdös cigány! Erről a Roma Önkormányzat jegyzőkönyvet vett fel.
Wéber Csilla: Ühüm.

Orosz József: Tud erről?
Wéber Csilla: Hát erről nem. Hát ez szörnyű.

Orosz József: Hova vezet az, ha azt a gyermeket, aki megveri a negyedikes roma gyermeket, őt is csak hetente kétszer engedik iskolába?
Wéber Csilla: Nem, azért, nem, nem. Ne keverjük össze ezt a két dolgot! Az, hogy most az egyik gyerek nekiesik a másiknak, és ilyet kiabálnak, az egy dolog. Azt meg kell fenyíteni. Most mindegy az, hogy az ilyen gyerek vagy olyan gyerek. De aki mondjuk hónapokon keresztül nem hagyja tanulni a többieket, megfélemlíti, megveri, ellopják az uzsonnájukat, a pénzüket, megfogdossák a lányokat. Tehát azért tegyünk különbséget a kettő között.

Orosz József: A telefonvonalban az Oktatási és Kulturális Minisztérium Roma Integrációs Titkárságának vezetője, Borovszky Tímea. Segítsen szétválasztani a végletesen összekavarodott dolgokat! Egyrészt pedagógiai problémák keverednek vélelmezett magatartási problémákkal. Mindezt körbeveszi a szegregáció, az előítéletesség mindkét oldalról. A kerepesi láncsorban mindezek szorosan összekapcsolódtak.
Borovszky Tímea, a Roma Integrációs Titkárság vezetője: Igen, ezt hallottam én is az előzőekben. Szögezzük le, hogy ez a kétszázezer forintos büntetés azért történt, mert az iskola törvénytelenségeket követett el. Amennyiben egy intézmény törvénytelenséget követ el, az hatósági eljárásban kerül megállapításra, akkor őt meg kell érte büntetni. Az, hogy ezt a pénzt esetleg támogatásként oda kellett volna adni, egy ilyen esetben teljes mértékben nonszensz. Az iskolának már két ízben ajánlottuk föl a segítségünket. Amennyiben szükségük lenne arra, hogy pedagógiai támogatást kapjanak tőlünk, módszertani, kultúra korszerűsítést vagy pedig bármilyen mentori segítséget a tanároknak, akkor nagyon szívesen, ingyen és bérmentve állunk a rendelkezésükre.

Orosz József: Hallottuk a két szülőt beszélgetni. Súlyos magatartásproblémák lehetnek, de ezt pontosan nem tudjuk, mert erre utaló bejegyzések nincsenek az ellenőrző könyvben. Pedagógiai szakértők nem végeztek vizsgálatot, hogy a gyerekek értelmi képessége és fejlettsége vajon okozhatja-e ezeket a problémákat.
Borovszky Tímea, a Roma Integrációs Titkárság vezetője: Attól, hogy valaki roma származású, nem válik magatartászavarossá. Nagyon fontos itt is leszögezni azt, ha valakiről azt monda valaki, "fogyatékos", az még önmagában nem jelenti azt, hogy bármilyen külön ellátásra lenne szüksége. Erre egyetlen egy szervnek van jogosítványa, hogy kimondja egy gyermekről, hogy: fogyatékos, és emiatt speciális ellátást kell neki biztosítani.

Orosz József: Csak közbevetőleg szeretném mondani, hogy csak teoretikusan merült föl a gyermekek állapota. Isten ments, hogy az a sugalmazás, amelyet hallhattunk az előzőekben, ténnyé váljék.
Borovszky Tímea, a Roma Integrációs Titkárság vezetője: Így van! Amit állított a szülői munkaközösség képviselője, miszerint ezeknek a gyerekeknek bármi baja lenne, amit az iskolaigazgató a szaktudásánál fogva tudni vélt vagy esetleg megállapított, az semmiképp nem állja meg a helyét jogilag. Nincsen rá sem felhatalmazása, sem pedig – tudomásom szerint – végzettsége.

Orosz József: Akkor sincs „felhatalmazása”, hogy ha egyébként a kerepesi iskolai-szülői közösség támogatja őt ebben?
Borovszky Tímea, a Roma Integrációs Titkárság vezetője: Nincs.

Orosz József: És akkor sem, hogy ha a szülői munkaközösség egyenesen elvárja – kétségbe nem vonhatóan – a saját gyermekeik érdekében ezt az igazgatónőtől?
Borovszky Tímea, a Roma Integrációs Titkárság vezetője: Ha öntől elvárnám, hogy operáljon meg engem, megtenné?

Orosz József: Nem. Mert nem értek hozzá.
Borovszky Tímea, a Roma Integrációs Titkárság vezetője: Pontosan ugyanerről van szó.

Orosz József: És bűncselekményt követnék el.
Borovszky Tímea, a Roma Integrációs Titkárság vezetője: Ez, ebben az esetben is pontosan ugyanerről van szó: nincs hozzá képesítése, nem tagja a szakértői bizottságnak, így nem tehet jogellenes lépéseket. Nagyon sok pedagógussal találkoztam már, akik ilyen problémával küzdöttek, hogy egy gyereknek magatartásbeli problémája van, és kitűnően kezelték ezeket az eseteket.

Orosz József: Milyen eszköz van az iskola, az igazgatónő, illetve a pedagógusok kezében? Kiküldheti az óráról? Nem. Adhat folyamatosan egyeseket? Adhat, csak minek.
Borovszky Tímea, a Roma Integrációs Titkárság vezetője: Egyrészt nem tudom, hogy milyen típusú magatartási problémák vannak, mert az egyik szülő azt mondta, hogy nincsenek magatartási problémák, a másik szülő pedig azt mondta, hogy ugyan vannak, de konkrétumokat mégsem említett. Általános dolgokat hallottunk, ráadásul nem is erre a két kislányra vonatkozóan. Feltételezem, nem ők fogdossák a többi lányt. de hát ezt nyilván hogy saját kútfőből gondolom így. A törvénytelenség biztos hogy nem eszköz ezekre. Nagyon sok olyan pedagógiai módszer van – ezeket talán kár most itt részletezni –, ami alkalmas arra, hogy ezeket a gyerekeket együtt nevelje.

Orosz József: Amikor önök - mint Oktatási és Kulturális Minisztérium, azon belül Roma Integrációs Titkárság - hallanak arról, Magyarországon előfordul, hogy gyerekeket kizárnak az iskolából, illetve a heti öt napi iskolalátogatást két napra, délutáni foglalkozásra csökkentik, fölmerül-e az iskola bezárásnak a gondolata, fölmerül-e az ottani igazgatónő ellen indítandó eljárás gondolata?
Borovszky Tímea, a Roma Integrációs Titkárság vezetője: A munkáltatói jogköröket az önkormányzat látja el, vagyis az iskola igazgatójának az elmozdításáról is csak és kizárólag ő dönthet.

Orosz József: Ha ez megtörténhetett öt gyerekkel, köztük Brigittával és Alexandrával, akkor mi a törvényes és - teszem hozzá - pedagógiai akadálya, morális gátja annak, hogy holnap ne Józsika, Zolika, Tibike és Zsuzsika legyen a következő?
Borovszky Tímea, a Roma Integrációs Titkárság vezetője: Az a probléma, hogy ezzel kapcsolatban csak és kizárólag az iskola fenntartója, az önkormányzat tud intézkedni. Mi mindenféle segítséget és eljárást megindítunk és megadunk, de azt, hogy melyik tanárt alkalmazzák abban az iskolában, felelősségre vonják-e ezekért a tettekért, hogy az iskola igazgatója milyen típusú utasításokat ad ki, ilyen ügyekben sajnos nem tudunk eljárni, ezt csak az önkormányzat teheti meg. Most ezekkel a gyerekekkel történik meg, a jövőben megtörténhet más gyerekkel is. Abba mindenképpen gondoljunk bele, hogy ezeknek a gyerekeknek a jövője rovására hoznak törvénytelen intézkedéseket. Kizárt dolognak tartom, hogy heti két nap délutánján bármelyik gyerek meg tudja a heti, öt napra szánt tananyagot tanulni. Gyakorlatilag a továbbtanulásukat teljes mértékben tönkre tudják tenni, onnantól kezdve pedig a munkába állásuk erőteljesen megkérdőjelezhető.

Orosz József: És ezzel az ördögi kör bezárult.
Borovszky Tímea, a Roma Integrációs Titkárság vezetője: Igen.


(A Klubrádió Kontra című műsorában elhangzott beszélgetés szerkesztett szövege.
A műsor hangfelvétele mp3-as formátumban>>>>)

http://www.klubradio.hu/klubmp3/klub20080206-182901.mp3

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.